فرهنگی‌هنری 13:32 - 10 فروردین 1396
همزمان با پانزدهمین روز از تعطیلات نوروزی، استان‌های اصفهان، زنجان، خوزستان و همدان گزارش‌هایی را از وضعیت اسکان و بازدیدهای مسافران و همچنین شکایت‌ها ارائه کردند که در این میان، مقامات گردشگری زنجان و همدان با این ادعا که کمترین تخلف و شکایت را در این مدت داشته‌اند، نحوه خدمات رسانی به مسافران را در نوروز امسال، مطلوب ارزیابی کردند.

از همدان بدون تخلف تا اصفهان محبوب

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: ظرفیت اقامتی این استان نسبت به سال گذشته 15 برابر افزایش داشته است.

محسن یارمحمدیان با اشاره به افزایش ظرفیت تأسیسات اصلی گردشگری، افزود: ظرفیت اماکن اقامتی در استان اصفهان در طول سال، حدود 25 هزار نفر شب اقامت است که در طول ایام نوروز با احتساب اماکنی که آموزش و پرورش و سایر دستگاه‌ها در اختیار مسافران قرار می‌دهند، این میزان به 370 هزار نفر شب افزایش یافته است.

او با اشاره به رشد 30 درصدی افزایش بازدید از بناهای تاریخی اظهار کرد: امسال به نسبت سال گذشته شاهد رشد خوبی از بازدیدها در اماکن تاریخی و فرهنگی در اصفهان هستیم که در کنار آن‌ سعی شده با برپایی نمایشگاه‌های صنایع دستی و نوروزگاه‌ها در 16 شهرستان و 40 نقطه در شهر اصفهان فضای شاد و مفرحی را برای گردشگران فراهم کنیم.

یارمحمدیان با اشاره به روند نظارت‌ بر کیفیت صنایع دستی و جلوگیری از عرضه صنایع دستی خارجی گفت: حدود 70 غرفه با هدف عرضه صنایع دستی ایرانی در چهل ستون برپا شده و در بازرسی‌های به عمل آمده سعی شده هرگونه اجناس خارجی و قاچاق در نمایشگاه جمع‌آوری شود تا جایی که می‌توان ادعا کرد امروز هیچ کالای غیرایرانی در این نمایشگاه‌ها عرضه نمی‌شود.استان اصفهان که یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگران خارجی است، نوروز امسال نیز جزو 5 مقصد اصلی گردشگران و مسافران نوروزی بوده است.

زنجان با کمترین شکایتهای نوروزی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان زنجان نیز با اشاره به افزایش اقامت و بازدید از اماکن تاریخی این استان، گفت: بازدید از اماکن گردشگری و تاریخی زنجان رشدی 38 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

یحیی رحمتی با اشاره به وضعیت جوی استان زنجان، افزود: به وجود شرایط جوی نامناسب زنجان در روزهای ابتدایی سال جدید، شاهد افزایش اقامت و بازدید مسافران از اماکن تاریخی و باستانی زنجان بودیم.

وی افزود: در مجموع از ابتدای طرح نوروزی تاکنون اقامت مسافران 21 درصد و بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی 38 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است و با توجه به بهبود شرایط جوی پیش‌بینی میشود، حجم سفرها در روزهای آتی افزایش پیدا کند.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان با اشاره به ضرورت محقق شدن شعار سال سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری با عنوان «نوروز متفاوت» بیان کرد: در راستای تحقق این شعار و زمینه سازی برای رشد و ماندگاری مسافر در زنجان، درصدد ارتقاء کیفیت خدمات رسانی در حوزه نظارت برآمدیم به گونهای که هم‌اکنون جزء استانهای با کمترین شکایت هستیم.

رحمتی با اشاره به ویژه  برنامههای نوروز متفاوت در زنجان، گفت: مراسمی که با عنوان نوروزگاه  و آیینهای میراث معنوی در پایگاههای ثبت جهانی زنجان برگزار شده، چهره متفاوتی از جاذبههای زنجان را به نمایش گذاشت.

وی با بیان بدیع بودن بیشتر برنامههای نوروزی 96، اظهار کرد: استفاده نظامند از راهنمایان گردشگری متخصص در تمام جاذبههای گردشگری، زمینه رضایت‌مندی نسبی مسافران نوروزی را به همراه داشته است.

دبیر ستاد اجرایی خدمات سفر استان زنجان با بیان اینکه این استان جزء چهار استان اصلی در تولید صنایع دستی کشور است، یادآور شد: زنجان رتبه اول در تولید مس، چاقو، ملیله نقره کشور و چاروق را دارد.

رحمتی با اشاره به قابلیتهای گسترده و خاص زنجان در تولید صنایع دستی نیز گفت: در کنار بازارچههای دائمی، به واسطه حجم گردشگر در ورودی و کنار جاذبههای گردشگری بازارچههای موقتی صنایع دستی ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: 130 فروشگاه صنایع دستی در طول ایام نوروز به مسافران نوروزی خدمات رسانی میکنند که در این زمینه در این بازارچهها فروش مس و چاقوی زنجان در صدر فروش قرار گرفته است.

تمرکز خوزستان روی مسافران راهیان نور

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان نیز گزارشی از وضعیت اسکان و سفر کاروانهای راهیان نور ارائه کرد و با اشاره به آمادهسازی چند اردوگاه برای اقامت مسافران راهیان نور، گفت: بالغ بر 150 هزار نفر شب اقامت مسافران نوروزی بویژه پیش بینی شده است.

محمدعلی خلیلی با اشاره به محورهای اعزام کاروان راهیان نور به مناطق عملیاتی یادآور شد: سفر به مناطق عملیاتی جنوب در بازه 25 اسفندماه تا پایان 15 فروردین ماه انجام میشود که این سفر از ورودی اندیمشک که شلوغ‌ترین مسیر برای گردشگران نوروزی است شروع میشود و با عبور از مناطق عملیاتی فتح‌المبین، فکه، دهلاویه و چذابه و در نهایت با یادمان‌های دفاع مقدس به پایان می‌رسد.

وی افزود: معمولاً جنس گردشگرانی که در ایام نوروز به استان خوزستان سفر می‌کنند، بیشتر خانوادگی است که با وسیله نقلیه شخصی وارد منطقه می‌شوند که در واقع نوعی سفر تلفیقی است که هم بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه‌های گردشگری استان و هم یادمان‌های شهدا را در برمیگیرد.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان با اشاره به وضعیت اسکان کاروان‌های راهیان نور، اظهار کرد: سه قرارگاه برای اسکان مسافران راهیان نور در نظر گرفته شده که اسکان بالغ بر 150 هزار نفر شب اقامت را شامل می‌شود که عمده آنها نیز در قرارگاه شهید باکری و شهید تندگویان مستقر می شوند.

خلیلی اضافه کرد: توافقهایی با ستاد راهیان نور داشتیم که در کنار بازدید از مناطق عملیاتی جنوب، برای معرفی و شناساندن جاذبه‌های گردشگری استان، نمایشگاههای عرضه صنایع دستی نیز برپا شود و در معرض دید و خرید مسافران راهیان نور قرار گیرد.

او ادامه داد: در کنار مناطق عملیاتی، بازدیدکنندگان در مسیر از دو اثر جهانی چغازنبیل و محوطه تاریخی شوش هم بازدید دارند.

خلیلی با اشاره به تنوع بخشی در سفر راهیان نور، بیان کرد: سعی بر این است که با اعزام مسافران از مسیر اهواز- شادگان، به سمت خرمشهر و آبادان، زمینه بازدید از تالاب بین المللی شادگان و تنوع بخشی به سفر راهیان نور را فراهم کنیم.

وی با اشاره به اثرات سفر تلفیقی در خوزستان گفت: مسافران در سفر تلفیقی به خوزستان، ضمن اینکه در مسیر با فرهنگ و تاریخ استان آشنا می شوند، حضورشان می تواند به درآمدزایی استان نیز کمک بزرگی کند.

همدان هیچ گزارشی از تخلفات نداشته

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان درباره برنامههای نوروزی این استان گفت: بازدید از اماکن تاریخی همدان نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 30 درصدی داشته است.

علی خاکسار با اشاره به ظرفیتهای گردشگری همدان، یادآور شد: همدان از جاذبههای متعدد تاریخی، طبیعی و صنایع دستی و نیز شهرت جهانی سفال لالجین برای جذب گردشگر برخوردار است که در ایام نوروز با هماهنگیهای انجام شده، مقرر شد تا 176 برنامه فرهنگی در 9 شهرستان استان و نیز شهر جهانی سفال لالجین اجرا شود.

وی افزود: از دوم تا هشتم فروردین با اجرای برنامههای نوروزگاه و همچنین ویژه برنامههای آئینی فرهنگی، جنگهای شادی و برپایی نمایشگاه و جشنواره شاهد  افزایش جذب گردشگر به این استان بودیم که حاصل آن رشد 30 درصدی بازدید از اماکن و جاذبه های فرهنگی و تاریخی استان بود.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همدان با اشاره به ارتقاء کیفیت خدمات رسانی به مسافران نوروزی، گفت: تاکنون کیفیت خدمات رسانی بسیار خوب بوده و مشکلی در این زمینه نداشتیم، ضمن اینکه هیچ شکایتی از اماکن اقامتی و پذیرایی و ...  هم دریافت نشده که حکایت از کیفیت خدمات رسانی دارد.

بنا بر این گزارش، خدمات دهی به مسافران نوروزی از 26 اسفندماه سال 95 آغاز شده و تا 15 فروردین ماه کماکان ادامه دارد.

انتهای پیام


8956672
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جشنواره فیلم کن از پوستر رسمی هفتاد و هفتمین دوره خود در سال۲۰۲۴ رونمایی کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» طی سی روز، بیش از ۴۶۹۰ ساعت از سوی کاربران کتابخانه‌های عمومی به طرح بهار در بهار اختصاص یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه‌ای از مستند‌های تک قسمتی یا مجموعه مستند با موضوعات اجتماعی، فرهنگ مقاومت و تاریخی در این هفته از شبکه افق سیما پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جامعه صنفی تهیه‌کنندگان علیه برخی سینمادارانی که بیشتر از قدرالسهم توافقی، عایدی دارند، بیانیه‌ای صادر کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مستند «ایستاده با گرگ» نامزد دریافت جایزه جشنواره محیط زیستی آسیا CMS VATAVARAN در سال ۲۰۲۴ در دهلی نو هند شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» صحرا اسدالهی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را از جشنواره بین‌المللی زنان بیروت دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس کمیته گردشگری و میراث فرهنگی شورای شهر تهران گفت: حریم کوشک امیر سلیمانی واقع در منطقه ۱۵ تهران پس از مدت‌ها تعیین شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» آمار فروش نمایش‌های مجموعه تئاترشهر، تالار هنر و تماشاخانه سنگلج تا پایان روز جمعه ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ اعلام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» معاون صدای رسانه ملی، برنامه‌های شبکه‌های رادیو برای نمایشگاه کتاب را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برخی از هنرمندان موسیقی در نیمه اول اردیبهشت ماه کنسرت‌هایی را تدارک دیده‌اند که بیشتر آنها همچنان در گونه موسیقی پاپ است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است