فرهنگی‌هنری 15:29 - 23 مرداد 1399

تنوع لباس سنتی یکی از  زیبایی های اتیوپی است

خبرگزاری مهر _ گروه فرهنگ؛ روپوش‌های سنتی در ایام تعطیلات و جشن‌های خاصی رایج است. بعضی از لباس‌ها مخصوص جشن خاصی هستند. به عنوان مثال لباس‌های مخصوص جشن Timket و اپیفانی کمی متفاوت از سایر لباس‌های تعطیلات دیگر است ولی در همه آنها شال سنتی اتیوپیایی استفاده می‌شود.

اتیوپی خانه‌ای برای اقوام چند قومی و فرهنگی است که هر یک فرهنگ و سنت منحصر به فردی با مشترکات زیاد دارد. به همین ترتیب، لباس از قبیله‌ای به قبیله دیگر با شباهت‌های جزئی میان آنها، متفاوت است. بنابراین می‌توان تنوع زیستی، بلکه تنوع فرهنگی را که علت اصلی زیبایی این ملت است را درک کرد.

در برخی مناطق مرکزی و شمالی، لباس سنتی زنان اغلب از پارچه‌ای به نام shemma ساخته می‌شود. در اصل این پارچه، پنبه‌ای است و در حدود ۹۰ سانتی متر عرض دارد که با نوارهای بلند بافته شده و سپس به هم دوخته می‌شوند. گاهی اوقات نخ‌های براق برای دادن جلوه‌ای زیباتر به پارچه بافته می‌شوند. حدود دو تا سه هفته طول می‌کشد تا پارچه کافی برای یک لباس درست شود. قسمت پایین پوشاک یا پیراهن ممکن است با الگوهای خاصی تزئین شده باشد.

مردان معمولاً شلوارک که تا زانو باشد و پیراهنی با یقه سفید می‌پوشند. آنها همچنین غالباً جوراب‌های بلند که تا زانو بالا می‌آید می‌پوشند و این در حالی است که زنان به هیچ وجه جوراب نمی‌پوشند. مردان و زنان معمولاً از شال استفاده می‌کنند، و البته رنگ این شال‌ها به مناسبت جشن‌ها و مراسم تشییع با هم متفاوت است.

هنگام رفتن به کلیسا، زنان موهای خود را با شال می‌پوشانند و انتهای بالایی شال را با نخ‌های براق تزئین می‌کنند که نمادی از بازتولید صلیب است.

در طول مراسم تشییع جنازه هم شال پوشیده می‌شود و به آن لباس‌های زنانه "habesha kemis" می‌گویند و اغلب از پارچه کرم رنگ ساخته می‌شوند. لباس‌ها معمولاً به رنگ سفید با مقداری رنگ متفاوت بالای آن همراه با دستبندها و گردنبندهای نقره یا طلا که بر روی بازوها و پاها پوشیده می‌شود استفاده می‌گردد. انواع لباس‌های شام که طرح‌های ترکیب شده سنتی و سبک مدرن است هم اکنون توسط برخی از خانم‌ها در شهرها پوشیده می‌شود.

ساموئل آرگاو، مدیر تولید و برنامه پوشاک سنتی اتیوپی به روزنامه هرالد گفت که با بهبود کیفیت محصولات، مصرف محصولات محلی و سنتی به مرور زمان در حال افزایش است. برخی از محصولات با کیفیت عالی هستند. وی گفت که آنها از کیفیت صادراتی برخوردار بوده و به کشورهای خارجی ارسال می‌شوند.

ساموئل افزود: قیمت اقلام براساس کل هزینه تحمیل شده در طول تولید محاسبه می‌شود و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه از خارج وارد می‌شود. این یکی از مهمترین عوامل مؤثر در افزایش قیمت است.

وی گفت که فرایند تولید لباس دشوار، وقت گیر و پر زحمت است و به همین دلیل قیمت لباس در مقایسه با لباس‌های دیگر زیاد است.

اتیوپیایی ها همچنین به استفاده از جواهرات فرهنگی که در اطراف گردن، مچ پا، مچ دست و سر پوشیده می‌شوند، معروف هستند. مهره‌ها و سایر جواهرات ساخته شده از فلزات براق نیز در بین مردم بسیار رایج است.

این گزارش توسط رایزنی فرهنگی ایران در اتیوپی تهیه و در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده شده است.


10665735
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جدیدترین قسمت از «باغ شادونه» با ورود یک شخصیت جدید پنجشنبه 6 اردیبهشت حوالی ساعت 17:15 از شبکه دو سیما روانه آنتن می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی درباره تولیدات سازمان متبوع خود در زمینه عملیات «وعده صادق» توضیح داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» فیلم «مست عشق» با جذب ۵۱ هزار مخاطب طی روز گذشته موفق شد تا رکورد بیشترین تعداد مخاطب روز نخست نمایش را از آن خود کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در روز‌های پایانی اولین هفته از اردیبهشت ماه فیلم‌های سینمایی «جغد شب»، «قاتلان ماه کامل» و «در مسیر بوستون» از قاب شبکه‌های سیما تماشایی می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جبلی گفت: رسانه ملی و وزرات ورزش در حال تدوین آیین‌نامه‌ای درباره حق پخش فوتبال هستند که تقدیم هیئت وزیران خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» استاد پیشکسوت قرآنی گفت: قرآن همه چیز ماست. اگر قرآن می‌تواند تمام مشکلات ما را حل کند، چرا ما آن را در اولویت قرار ندهیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به فضائل متعدد شاه عبدالعظیم حسنی (ع) از ایشان به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته تاریخ اسلام یاد کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است