استانی 03:46 - 12 اسفند 1393
از خیابان‌های شیراز که بخواهی عبور کنی خودش به اندازه دنیایی برایت تمام می‌شود. باید شیرازی باشی یا مدتی در شیراز زندگی کرده باشی تا درک کنی عبور دشوار از معابر یک شهر چه معنایی دارد، سواره باشی یا پیاده تفاوتی ندارد، مهم این است که امنیت تردد در شیراز کمرنگ شده است.

عابران پیاده در شیراز بلاتکلیف‌اند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، سواره‌هایی که اصلا به خط عابر پیاده توجه نمی‌کنند و با سرعتی باور نکردنی چنان از کنارت عبور می‌کنند که گاهی فکر می‌کنی قصد جانت را دارند. پیاده‌هایی که معلوم نیست چرا این‌قدر برای گذر از خیابان عجله دارند و قصد دارند کدام نقطه از شهر را فتح کنند.

چراغ راهنمایی وجود ندارد که نشان بدهد حالا نوبت کیست، خط عبور عابر پیاده‌ای که از خیابان محو شده، پل عابر پیاده‌ای که نیست و هزار چیز دیگری که می‌شود گفت. در چنین شهری که هر روز بزرگتر و کلانشهر حساب می‌شود، این نحوه عبور از خیابان موجب شده ترافیک زیادی در برخی از نواحی شهری ایجاد شود.

البته در بسیاری از معابر مهم که تعداد افراد زیادی از آنجا عبور می کنند هیچ‌گونه پل عابر پیاده‌ای دیده نمی‌شود. مردم نیز مجبورند به نحوی از خیابان عبور کنند. این است احوالات این روزهای برخی معابر پرتردد شهرمان.

از دیگر سو راننده‌های وسایل نقلیه که زمان زیادی را برای طی مسیرهای کوتاه در میان ازدحام دود و آهن، صرف کرده‌اند، کم حوصله، مدام به‌دنبال روزنه‌ای برای فرار از ترافیک هستند و تحریک‌پذیر شده و با کوچکترین اتفاقی از کوره در می‌روند و حادثه‌ای دیگر را زمینه‌سازی می‌کنند.

این ترافیک شیراز همه را به سرحد کلافگی رسانده است و نفس شهروندان این کلان‌شهر را به شماره انداخته است.

به گزارش ایسنا، فارس و شیراز سال‌های سال است که طعم گس اول بودن در آمار حوادث و فوت‌شدگان حوادث رانندگی را چشیده؛ طعمی که کام همه را تلخ و مسئولان را وادار به برگزاری همایش‌ها و نشست‌ها و برنامه‌ریزی‌های متعدد کرده است.

طی یک‌سال گذشته، معابر مختلف شیراز، از مرکز این شهر گرفته تا کمربندی‌، از کندرو تا تندرو، شاهد حوادث رانندگی است که یک‌سر آن را عابران پیاده تشکیل می‌دهند؛ عابرانی که به‌دلیل نبود معبری امن، کشته شده یا تمام عمر دچار نقص عضو شده‌اند.

در میان کشته شدگان و مجروحین، تعدادی از نخبگان دانشکده‌های پزشکی و مهندسی و کارمندان و کارگران و ... دوایر مختلف دولتی و خصوصی دیده می‌شوند، اگرچه هنوز آمار زنان و کودکانی که دچار این نوع از حادثه می‌شوند، بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز که آخرین حوادث رانندگی منجر به فوت در مقابل بیمارستان سعدی شیراز در مجموعه تحت مدیریت او حادث شده است، در گفت‌وگو با ایسنا اعلام آمادگی کرده که در ایجاد معابر امن عبور عابران پیاده، هرگونه همراهی را داشته باشد.

دکتر محمدهادی ایمانیه گفت: برای دسترسی به درمانگاه‌های امام‌رضا(ع) و شهید مطهری، با همکاری سازمان قطار شهری شیراز، اقداماتی انجام شده است.

وی گفت: دسترسی به این درمانگاه‌ها از طریق تونل‌های قطار شهری و به شکل راهروهای زیرزمینی امکان‌پذیر خواهد شد.

ایمانیه قبول کرد که می‌توان در مقابل دانشکده پزشکی و بیمارستان‌های موجود در مسیر خیابان زند نیز با همکاری شهرداری و قطار شهری و دانشگاه علوم پزشکی شیراز، چنین مسیرهای امنی پیش‌بینی کرد.

اما شهردار شیراز با بیان این‌که روان سازی به دنبال خود ایمنی می‌آورد، گفت: در محدوده زند باید طرح ترافیک اجرا شود، چرا که کسی که این طرح جامع را تدوین کرد و قرار بود از دوسال پیش اجرا شود، چنین روزهایی را دیده بود.

علیرضا پاک‌فطرت ادامه داد: معتقدیم در برخی از نقاط شهر محدوده طرح ترافیک در ساعت‌های خاص باید اجرا شود، اما اگر موضوع اجرای آن در ساعات خاص و روش اجرای آن ایرادی وجود دارد، باید آن را اصلاح کنند.

وی با اشاره به ورود روزانه حداقل 400 اتومبیل و نمره شدن آنها در شهر شیراز، خاطرنشان کرد: قرار نیست ظرفیت خیابان‌ها به دلیل ازدحام‌ حجم تردد خودروها کمتر شود.

شهردار شیراز هم‌چنین با اعلام این خبر که تا پایان امسال پارکینگ نشاط به ظرفیت 600 خودرو به محدوده ترافیکی زند اضافه خواهد شد، به ایسنا گفت: در حال تلاش هستیم که پارکینگ مهستان نیز تا پایان اسفندماه قابل پوشش شود و پارکینگ زند نیز تا تابستان در مدار پوشش قرار بگیرد.

پاک‌فطرت معتقد است: افزایش پارکینگ در این محور خود ترافیک و آلودگی صوتی بیشتری ایجاد خواهد کرد که در این شرایط تنها باید سیستم حمل و نقل عمومی را تقویت کرد.

وی اظهار کرد: در صورت کنترل خطوط ویژه توسط پلیس امکان افزایش اتوبوس وجود دارد که در این راستا نیز اضافه شدن 150 دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز برای سال آینده پیش‌بینی شده که 50 دستگاه آن را شورای شهر به تصویب رسانده است.

شهردار شیراز افزود: اگر اتوبوس در محدوده‌های خیابان زند در مسیری باز حرکت کند علاوه بر کم شدن بار ترافیکی در سوخت هم صرفه‌جویی خواهد شد، اما خودروهای شخصی به ویژه تک سرنشینان در این محور سوخت بیشتری می‌سوزانند.

پاک‌فطرت با بیان این‌که میدان امام حسین(ع) در این محور کانون ترافیک شده، ابراز امیدواری کرد طی شش‌ماه آینده وضعیت بهتر شود.

پلیس راهور فارس نیز معتقد است در مقطعی از زمان به ایمنی عابران پیاده در محدوده خیابان‌های پرتردد مانند زند توجه می‌شد، اما به مرور زمان روان سازی در اولویت قرار گرفته است.

سرهنگ مصطفی عباسی در گفت‌وگو با ایسنا با تأکید بر این‌که بروز تصادفات در خطوط ویژه را انکار نمی‌کنیم، یادآور شد: در این نقاط احتمال آسیب‌پذیری عابرین هم بالاست.

وی با طرح این پیشنهاد که در این محدوده‌ها زیرگذر و روگذر جهت حرکت عابرین پیاده احداث شود، گفت: گذرگاه‌های عابرین پیاده نیز که در محدوده زند قرار دارند، باید ایمن شوند، چرا که خطوط ویژه مشکلات خاص خود را دارد.

پلیس راهور فارس تأکید کرد: اگر ناوگان حمل ونقل عمومی به ویژه اتوبوس‌ها تقویت و پاسخگوی میزان تردد مردم در سطح شهر باشد، ترافیک کمتری خواهیم داشت و شهروندان نیز کمتر از وسیله شخصی خود در بازه‌های زمانی پر ترافیک استفاده خواهند کرد.

عباسی ادامه داد: اجرای طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، جاذبه‌های سفری که در محدوده‌های منتهی یا اتصال به خیابان زند و وجود مراکز درمانی و آزمایشگاه‌ها در این محدوده نیز اثرات خود را نشان داده و مردم را به استفاده از معابر اجبار کرده است.

وی اضافه کرد: برخی نیز که از شهرستان و استان‌های همجوار فارس جهت مراجعه به مرک درمانی مورد نیاز خود در این محدوده مراجعه می‌کنند، با سکونت موقت در اطراف این و اشغال فضای سبز، تمرکز ترافیکی را از بین برده‌اند.

پلیس راهور فارس با اشاره به این نکته که پارکینگ به تناسب مراجعین در این محدوده پیش‌بینی نشده است، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ترافیک بدین معنا نیست که چندین خیابان را ببندیم و محدودیت ایجاد کنیم، چرا که اگر یک رینگ را محدود کنیم ترافیک در رینگ بعدی قرار خواهد گرفت.

عباسی در این خصوص افزود: زمانی که زیرساخت‌های این محدوده مطلوب باشد مردم کمتر از وسیله شخصی استفاده خواهند کرد، لذا باید زیرساخت‌های عمومی وسایل نقلیه پاسخگوی نیاز شهروندان در این محدوده باشد نه این‌که به طور مثال چهار خیابان بسته و تمهیداتی هم برای شهروندان اندیشیده نشود.

وی تأکید کرد: با طرح ترافیک موافق هستیم، اما باید زیرساخت‌های حداقلی برای شهروندان را به دنبال داشته باشد.

علی زحمتکش، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز نیز به ایسنا گفت: درست است که پلیس می‌گوید ما باید زیرساخت ایجاد کنیم ولی ما چندین بار اعلام کرده‌ایم اگر طرح محدوده ترافیک در شیراز اجرا شود بسیاری از مشکلات مربوط به ترافیک حل می‌شود. تا زمانی که خودروهای تک سرنشین در همه ساعات روز از معابر پرتردد عبور می‌کنند نمی‌توان انتظار داشت که ترافیک کاهش یابد.

وی ادامه داد: اگر می‌توانستیم زیرساخت‌ها را ایجاد کنیم که نیازی به این محدودیت‌ها نبود. شرایط برای فراهم کردن همه زیرساخت‌های مورد نیاز فراهم نیست. هرچند که هم اکنون هم از این نظر وضعیت بدی نداریم و تعداد پارکینگ و پل عابر پیاده در شیراز بد نیست.

رئیس شورای سوم شهر شیراز گفت: ما هرچقدر هم پارکینگ بسازیم نمی‌تواند جواب‌گوی تعداد خودروهایی باشد که به پزشکان خیابان زند مراجعه می‌کنند. متاسفانه در این خیابان ترافیک زیاد است و قسمت اعظم آن نیز مربوط به همین مطب پزشکان است که غیراصولی و خارج از ضوابط در این خیابان ایجاد شده‌اند. بسیاری از خودروها کنار خیابان پارک می‌کنند و قسمت زیادی از خیابان اشغال می‌شود.

زحمتکش ادامه داد: تعداد پارکینگ‌هایی که در شیراز وجود دارد حتی در مقایسه با تهران و جمعیت آن بیشتر است. در شیراز 21 هزار پارکینگ وجود دارد و در تهران 35 هزار پارکینگ هست، در حالی که جمعیت تهران چندین برابر شیراز است بنابراین ما از نظر تعداد پارکینگ مشکلی نداریم.

وی گفت: عابر پیاده نیز زمانی که می‌بیند خیابان آن‌قدر شلوغ است که خودروها پشت سر هم مانده‌اند به جای این‌که بخواهد از پل عابر پیاده عبور کند از وسط خیابان رد می‌شود و برای خودش زحمت فراهم نمی‌کند. وقتی ترافیک سنگین است و ما نتوانسته‌ایم آن مشکل را حل کنیم قاعدتا حتی اگر پل هم باشد از آن استفاده‌ای نمی‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: نکته مهمی که در حوزه ترافیک وجود دارد نهادینه شدن فرهنگ ترافیک برای مردم است. ما باید روی فرهنگ مردم کار کنیم و در این زمینه آموزش دهیم. یکی از وظایف شهرداری در همین زمینه است. سال گذشته یک میلیارد تومان برای آموزش هزینه شد و در مدارس مسائل ترافیکی آموزش داده می‌شد که از ابتدای بچگی با این مفاهیم آشنا شوند. حال تصمیم داریم حوزه آموزش را ارتقا دهیم و به اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان آموزش دهیم چرا که این نیاز در جامعه حس می‌شود.

زحمتکش خاطرنشان کرد: در سال 94 نیز تصمیم داریم قوانین برای خودروهای تک سرنشین اعمال کنیم که طبق جدول زمان‌بندی شده بر اساس تقویم سال کشور باشد تا بتوانیم از میزان ترافیک موجود در شهر بکاهیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تاکید کرد: در گذر زمان با رویکردهایی که در موضوع توسعه کلان شهرها اتفاق افتاده به ایمنی عابران پیاده در روند توسعه کمتر توجه شده است.

احمدرضا نقیب‌زاده با بیان این‌که این شرایط موجب ایجاد ایراد حوادثی در شهرهای بزرگ کشور شده، خاطرنشان کرد: آنچه در وضعیت کنونی در شهر شیراز با آن رو به رو هستیم توجه خاص و ویژه به موضوع ایمنی عابران پیاده به ویژه در پروژه‌های جدیدالاحداث است.

وی افزود: این موضوع تا جایی پیش رفته که برنامه‌ریزی حرکت عابر پیاده و نوع تجهیزات و تأسیساتی که مشاور برای طرح پیش‌بینی می‌کند باید در کمیسیون حمل و نقل شورا به تصویب برسد.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز تصریح کرد: ایمنی عابران پیاده در دستور کار سازمان ترافیک و حمل و نقل قرار گرفته و سالانه اعتبار مناسبی برای این موضوع در شورای شهر به تصویب می‌رسد.

نقیب‌زاده ابراز امیداوری کرد، با گذشت زمان و با شناسایی ایرادات توسط کارشناسان بتوانیم شرایط ایمن‌تری را برای عابران پیاده در شهر فراهم کنیم.

وی در خصوص ترافیک خیابان زند نیز گفت: این خیابان از محورهایی است که در اوایل دهه 20 شمسی با رویکرد مشخصی که به عنوان محل گذر ارابه‌ها بوده، احداث شده و در آن زمان موضوع حرکت خودرو مورد بحث نبوده است.

عضو شورای شهر شیراز خاطرنشان کرد: با گذشت زمان و توسعه‌ای که در این محدوده اتفاق می‌افتد، وضعیت به گونه‌ای پیش می‌رود که تداخل حرکت سواره و پیاده در خیابان زند افزایش می‌یابد.

وی گفت: موضوع تصمیم گیری در خصوص این خیابان از حساسیت زیادی برخوردار است، چرا که از یک طرف به عنوان خیابانی با سابقه تاریخی در شیراز مطرح است و از سویی دیگر محدودیت‌هایی که در این منطقه اتخاذ شده مورد نقد قرار گرفته است.

نقیب‌زاده با اشاره به استفاده از نرده برای جداسازی مسیر حرکت اتوبوس‌های خط واحد به‌عنوان خطوط ویژه و انتقال آن پس از مدتی به حاشیه پیاده‌روها، گفت: استفاده از این نرده‌ها با هدف کنترل عرضی تردد عابران پیاده در حاشیه پیاده‌روها، انجام شده است و در آینده دیوارهای سبز، جایگزین آن خواهد شد.

انتهای پیام


5961825
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است