گوناگون 19:52 - 03 آبان 1395
مجلس نمایندگان افغانستان پس از اعلام افزایش ۴۳ درصدی تولید موادمخدر و شمار معتادان، وزیران مبارزه با مواد مخدر، کشور و بهداشت را فراخواند و با طرح پرسش هائی از هر یک از وزیران، بشدت از آنان انتقاد کرد.

به گزارش ایرنا از کابل، نمایندگان مجلس افغانستان در نشست علنی روز دوشنبه گفتند که هزینه های هنگفت برای کاهش کشت و تولید مواد مخدر، همزمان با افزایش کشت و تولید این مواد، نشان دهنده ناکارآمد بودن سیاست های این نهادها است.

«فاطمه نظری» نماینده کابل در مجلس با انتقاد از وزارت مبارزه با مواد مخدر گفت که با صرف هزینه های هنگفت، هنوز هم کشت و تولید موادمخدر در افغانستان رو به افزایش است.

وی گفت که در سال های گذشته پول های هنگفتی در استان های مختلف مصرف شد تا کشت مواد مخدر در آنها افزایش پیدا نکند، اما این هزینه ها هیچ نتیجه ای نداشته است.

نماینده مردم کابل در مجلس، پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان ها را متهم به دست داشتن در قاچاق و فروش مواد مخدر کرد و افزود: برخی از ماموران پلیس با قاچاقچیان همدست هستند و هنگامی که طرح دستگیری قاچاقچیان مواد مخدر تدوین می شود، این ماموران، پیش از انجام عملیات، قاچاقچیان را باخبر می کنند و آنان نیز مواد مخدر خود را به مکان دیگری انتقال می دهند.

نظری این پرسش را مطرح کرد که چرا وزارت مبارزه با مواد مخدر در استان هایی که کشت مواد مخدر صفر بوده هزینه ای برای حفظ وضعیت آن صرف نمی کند و همواره بودجه ها را در استان هائی به مصرف می رساند که کشت مواد مخدر در آنها بالا بوده است؟

«حمیدزی لالی» نماینده مردم قندهار در مجلس نیز گفت: مشخص نیست مشکل از کجا ناشی می شود که باوجود صرف هزینه های سنگین برای مبارزه با مواد مخدر، هر سال کشت و تولید این مواد افزایش می یابد.

'نعمت الله غفاری' معاون دوم که ریاست نشست علنی امروز مجلس را بر عهده داشت از وزارتخانه های کشور و بهداشت انتقاد کرد و گفت که این وزارتخانه ها تبلیغات وسیع برای جمع آوری معتادان و جلوگیری از فروش مواد مخدر به راه انداخته بودند، اما مشاهده می شود که کاری در این زمینه انجام نشده است.

غفاری افزود: هنوز هم خیابان های کابل مملو از معتادان به مواد مخدر است و هیچ کسی به این معضل رسیدگی نمی کند و احساس مسئولیتی در این زمینه مشاهده نمی شود.

«تاج محمد جاهد» وزیر کشور افغانستان، حضور گسترده تروریسم و گسترش ناامنی و دست داشتن شبکه های بین المللی قاچاق مواد مخدر را علت افزایش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان دانست و گفت که دستگاه های مسئول، به تلاش خود برای از بین بردن کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر ادامه می دهند.

«فیروز الدین فیروز» وزیر بهداشت افغانستان نیز افزایش کشت ، تولید و قاچاق مواد مخدر را در افزایش شمار معتادان موثر دانست و با ابراز نگرانی از این وضعیت، خواستار شناسایی ریشه های این معضل در افغانستان شد.

وی گفت که 60 درصد معتادان مواد مخدر پس از مداوا ؛ دوباره به مصرف مواد مخدر روی می آورند و این وزارتخانه بین 20 تا 30 تخت را در 109 بیمارستان در استان های مختلف برای درمان معتادان پیش بینی کرده و در آینده نیز 5 بیمارستان با ظرفیت 150 تخت را به همین منظور راه اندازی خواهد کرد.

ژنرال «بازمحمد احمدی» معاون مبارزه با مواد مخدر وزارت کشور افغانستان اعلام کرد که در 7 ماه گذشته 890 معتاد دستگیر و به مراکز درمان مواد مخدر تحویل شده اند و با انجام 392 عملیات در کابل 792 قاچاقچی بزرگ و کوچک مواد مخدر دستگیر شده اند.

'احمدی ' گفت که 115 نفر را که حدود 65 کیلوگرم مواد مخدر را در شکم خود جاسازی کرده بودند و می خواستند از طریق فرودگاه کابل به هند و دیگر کشورهای منطقه انتقال دهند ، شناسایی و دستگیر شده اند.

وزیر مبارزه با مواد مخدر روز گذشته در نشست مطبوعاتی از افزایش 43 درصدی تولید و افزایش 10 درصدی کشت مواد مخدر در افغانستان خبر داد و افزود: سطح تولید مواد مخدر که سال گذشته 3 هزارو 300 تن بود به 4 هزارو 800 تن رسیده است.

نماینده سازمان ملل افزایش ناامنی در استان های شمال و شمال شرق افغانستان را یکی از دلایل عمده افزایش کشت و تولید مواد مخدر دانسته است.


8245858
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است