سیاسی 09:44 - 10 آبان 1393
آنها خوب بلد هستند که نعل وارونه بزنند و ضعف و نیاز خود را در پوشش شکست ما جلوه بدهند. یک نفر نیست بگوید اگر واقعا انقلاب تمام شده است و دین زوال یافته، منشا قدرت این حکومت چیست؟

یک «غلط کردیم» بزرگ/ انقلاب تمام شد

 

به گزارش جام نیوز به نقل از پارس، دکتر شهاب اسفندیاری (عضو هیات علمی دانشگاه هنر) پرونده ویژه شماره اخیر اکونومیست با عنوان 'انقلاب تمام شد' از چند جهت قابل توجه است:

 

1- ظاهر این پرونده از 'خاموش شدن آتش انقلاب' در ایران حکایت می کند. از خلوت شدن مساجد و زوال رونق دین. از رشد مصرف گرایی و غربگرایی. از افزایش جمعیت تحصیل کرده. از رشد شهرها و خلوت شدن روستاها.

 

2- فارغ از بی اعتباری برخی گزاره های فوق، که بعضا تکرار توهمات و رویاهایی است که از غربی ها در 35 سال گذشته زیاد شنیده شده و با یک دور چرخیدن در تهران در همین ایام محرم نقض می شود، نتیجه ای که اکونومیست از این مقدمه به ظاهر جامعه شناختی می گیرد، کاملا سیاسی است. در واقع دارد می گوید آن 'لولوی هراس انگیز' که قبلا خودمان از ایران ساخته بودیم خیلی هم واقعیت نداشت و اتفاقا این کشور خیلی هم 'متمدن و عاقل و ناز' است و می توان با آن به توافق هسته ای رسید.

 

3- وقتی اکونومیست - که تریبون جریان سیاسی - اقتصادی راست و نئولیبرال های غرب است و سهم زیادی در تولید روایت های ایران - هراسی در سالهای گذشته داشته - در آستانه پایان مهلت توافق هسته ای چنین پرونده ای منتشر می کند، می توان حدس زد که در غرب برای توافق با ایران تقریبا یک اجماع شکل گرفته است.

 

ملاقات ندادن هیچ یک از مقامات آمریکا به یکی از وزرای کابینه اسراییل که اخیرا به آمریکا سفر کرده بود، و تشدید مجادلات لفظی میان مقامات آمریکا و اسراییل در هفته های اخیر که حتی به 'چلغوز' خوانده شدن نتانیاهو توسط یکی از مقامات کاخ سفید هم کشید، می تواند شواهدی از قریب الوقوع بودن توافق باشد.

 

4- شاید به نظر برسد محتوای این پرونده اکونومیست و طرح جلد آن برای تحقیر و تخفیف انقلاب اسلامی است. از این جهت برای برخی در داخل طبعا آزاردهنده خواهد بود. اما فراموش نباید کرد که مخاطب اصلی این مطالب افکار عمومی غربی ها و نخبگان آنها است. این شماره اکونومیست در واقع یک 'غلط کردیم' بزرگ است.

 

اعتراف به قدرت ایران و آشکار کننده نیاز آنها به توافق است. لیکن آنها خوب بلد هستند که نعل وارونه بزنند و ضعف و نیاز خود را در پوشش شکست ما جلوه بدهند. یک نفر نیست بگوید اگر واقعا انقلاب تمام شده است و دین زوال یافته، منشا قدرت این حکومت چیست که شما در به در دنبال توافق با آن هستید؟! وضع عراق و سوریه نشان شکست شما است یا ایران؟!

 

5- امیدوارم تیم مذاکره کننده هسته ای پیام این شماره اکونومیست را اشتباه درک نکند. خواندن مطالب این شماره باید آنها را مصمم تر کند که محکم و استوار باشند، چون از شواهد پیدا است طرف مقابل می خواهد کوتاه بیاید.

 

29

 


5086839
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی شورای وحدت اصولگرایان اعلام کرد: شورای متبوعش با در نظر گرفتن اصل تخصص و تعهد کلیه نامزد‌ها، اولویت خود را به حمایت از بانوان قرار داده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» اسناد همکاری بین مقامات عالی‌رتبه ایران و سریلانکا در حضور «آیت الله رئیسی» و «رانیل ویکرمسینگه» به امضا رسید.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه تکرار درخواست غیرقانونی و مبتنی بر دروغ و داستان‌سرایی برخی از قضات آرژانتینی درباره اتباع ایرانی در پرونده آمیا را محکوم کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس‌جمهور با بیان مطالبه استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت این پیشنهاد‌ را موجه و قابل پیگیری دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون رئیس‌جمهور با بیان مطالبه استادان دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای تغییر نام این دانشگاه به دانشگاه ملی مهارت این پیشنهاد‌ را موجه و قابل پیگیری دانست.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سفارت ایران در پاریس اعلام کرد که ایران از شکایت خود از فرد حمله کننده به بخش کنسولی چشم پوشیده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» معاون‌ اول رئیس‌جمهور آیین‌نامه طبیعت‌گردی و تشکیل کارگروه ملی در این خصوص را به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» حاجی‌دلیگانی گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون تلفیق بنا شد تا ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای افزایش حقوق نیرو‌های خدماتی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳ اختصاص یابد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور که به دعوت رسمی همتای سریلانکایی خود به این کشور سفر کرده، در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا به شکل رسمی مورد استقبال «رانیل ویکرمسینگه» قرار گرفت.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است