فرهنگی‌هنری 10:32 - 10 آذر 1394
مجموعه «بوی گل محمدی» رونمایی شد
یک نویسنده کودک گفت: این اثر مانند پلی است که مخاطبان باید از آن گذر کنند و به مفاهیم قرآنی برسند.

امامی: «بوی گل محمدی» پلی است برای رسیدن مخاطب به مفاهیم قرآنی

به گزارش خبرگزاری فارس، مجموعه کتاب «بوی گل محمدی» تازه‌ترین اثری است که از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای آشنا ساختن مخاطبان نوجوان با مفاهیم قرآنی به زبانی ساده و قابل فهم منتشر شده است.

کارشناسان در آیین ویژه رونمایی این اثر جدید سعید روح‌افزا بر ارزش‌های محتوایی، ادبی و حتی تصویری این مجموعه و تلاش‌های مولف بر تبدیل مفاهیم پراکنده در آیات مختلف قرآنی به متن‌های ساده و روان صحه گذاشتند.

*اتکا به فرهنگ اهل بیت در مجموعه «بوی گل محمدی»



در این آیین، ابتدا سعید روح‌افزا نویسنده مجموعه «بوی گل محمدی» گفت: این کتاب‌ها برپایه آیه‌های قرآن تنظیم شده است و پیام‌های اساسی این کتاب آسمانی را به مخاطبان منتقل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مخاطب قرآن باید بدانیم در دنیایی که زندگی می‌کنیم چه وضعیتی داریم و از ما انتظار می‌رود که با این مکان چه‌طور برخورد کنیم. دیگر این‌که او با بنده‌ خود چگونه برخورد می‌کند و اگر انسان بخواهد رضایت پروردگار را به دست بیاورد چه کاری باید انجام دهد و بعد از این دنیا، مسیر حرکت چه‌طور رقم خواهد خورد و بخش آخر این مجموعه به بهشت اختصاص یافته است.

این نویسنده مجموعه‌ کتاب‌های مذهبی یادآور شد: در هر یک از کتاب‌های این مجموعه پنج جلدی 110 آیه معرفی شده و در مجموع بیش از 600 آیه که شامل یک دهم قرآن است، به مخاطبان معرفی می‌شود.

او توضیح داد: نحوه معرفی در این مجموعه این‌گونه بود که آیات مورد نظر را پیدا و از بین آن‌ها، آیه‌های مورد فهم را انتخاب و برای آیات، ترجمه‌هایی انتخاب شد که با درک مخاطب سازگاری داشته باشد و در بخش پی‌نوشت اصل آیه ارایه شده است.

روح‌افزا با بیان این‌که این اثر دو لایه آشکار و پنهان دارد، افزود: لایه پنهان آن، ما را به عمق قرآن می‌برد. اهل بیت زبان گویای قرآن هستند و در این کار اتکای بسیاری به فرهنگ اهل بیت شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: این مجموعه پنج جلدی با عنوان‌هایی مانند «زمین او» درباره دنیا، «مهربانی او» درباره شناخت خدا، «راه او» درباره انتظارهایی که خدا از انسان دارد، «به سوی او» در مسیر حرکت انسان به آخرت و «بهشت او» نیز درباره مقصد پایانی انسان تبیین شده است.

به گفته روح‌افزا حتی نام‌گذاری این کتاب‌ها هم از متن آیات قرآن اتخاذ شده و زمینه‌ای را برای ارتباط مستقیم مخاطب با پیام، بدون تفصیل و توضیح فراهم کرده و از هر گونه پرگویی پرهیز شده است تا مخاطب را در مسیر اصلی پیام‌های قرآن قرار دهد.

قابل فهم کردن پیام‌های قرآنی برای نوجوانان در حالی بر ارزش‌های این اثر و تازگی آن افزوده است که به گفته روح‌افزا در حوزه کودک و نوجوان نویسندگان بیشتر قصه‌های انبیا، ائمه، وابستگان و یاران آن‌ها را مبنای کار خود در کتاب‌های مذهبی قرار می‌دهد و بر قصه‌های تاریخی تاکید زیادی دارند.

پیش از این نیز مجموعه‌ 11 جلدی «اندیشه‌ها»، 10 جلدی «آسمان چه می‌گوید» و سه جلدی «رویش» بر پایه انتقال مفاهیم دینی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

*پلی برای رسیدن نوجوانان به مفاهیم قرآنی

غلامرضا امامی نویسنده نام آشنای عرصه کتاب‌های کودک و نوجوان دیگر سخنران این آیین بود که با تکیه بر اتفاق‌های روی داده در جهان امروز و تلاش‌های گروه‌های تکفیری بر ارایه تصویری خشن از دین اسلام و تحریف مذهب تشییع، خاطره‌ای را از استاد محمدرضا حکیمی روایت ‌کرد که وی در سال‌های پیش از انقلاب میزبان یک اندیشمند اسلامی از کشور مصر بوده و این عالم دینی از میزبانان ایرانی خود خواسته است که قرآن شیعه را به او نشان دهد.

به گفته‌ امامی، وی وقتی قرآن‌ها را مشاهده می‌کند می‌گوید در کشورهای اسلامی گفته می‌شود قرآن شیعیان با قرآن اصلی تفاوت دارد و این نشان دهنده تصویری است که از مذهب شیعه ارایه شده است.

این نویسنده کتاب‌های مذهبی با اشاره به ارزش‌های مجموعه کتاب «بوی گل محمدی» تصریح کرد: نویسنده در این اثر از چشم خودش به قرآن نگاه کرده است و ایمان و مهربانی نیز در این کتاب به چشم می‌خورد به نظر من ترجمه این اثر به زبان‌های دیگر سبب می‌شود تا دیگران بدانند که شیعیان چگونه به قرآن نگاه می‌کنند.

وی از گروه‌های تکفیری به عنوان جانیان جهل و جنون یاد کرد و گفت: چگونه می‌شود به نام اسلام و با گفتن بسم‌الله و الله اکبر دست به این اعمال خشونت آمیز زد؟

نویسنده کتاب «فرزند زمان خویشتن باش» توجه به مسایل و نیازهای روز نوجوانان را از ویژگی‌های بارز مجموعه کتاب منتشر شده عنوان و خاطرنشان کرد: در این اثر به صورت مستقیم از قرآن و البته با نگاه به تفاسیر شیعی مانند تفسیر المیزان و مجمع‌البیان طبرسی بهره‌برداری شده و مفاهیم با زبانی ساده و روان در اختیار نوجوانان قرار گرفته است.

به اعتقاد امامی این اثر مانند پلی است که مخاطبان باید از آن گذر کنند و  به مفاهیم قرآنی برسند. امامی نام گذاری جذاب و البته کوتاه آثار مجموعه و  ارایه اصل آیات قرآنی مورد استفاده را از ویژگی‌های خوب این مجموعه دانست و در عین حال گفت: اگر تصاویر کتاب تمام رنگی بود شاید بر جذابیت‌های این اثر برای نوجوانان افزوده می‌شد.

*تدوین موضوعی آیات پراکنده قرآن در قالب متنی منسجم

بر اساس این گزارش دیگر سخنران این آیین سیدعلی‌محمد رفیعی نویسنده و پژوهشگر کتاب‌های دینی بود که این مجموعه را تدوین موضوعی آیات پراکنده قرآن در قالب یک متن منظم و منسجم ادبی دانست.

وی در ادامه افزود: پیش از این نمایه‌هایی وجود داشته، ولی تاکنون کاری که به این صورت، طرح‌ها را به صورت اجرا شده پدید آورده باشد، وجود نداشته است.

این نویسنده خاطرنشان کرد: این مجموعه بخش‌های مختلفی دارد و رنگ هر بخش، شماره‌ها و کادرهایش متفاوت از رنگ بخش‌های دیگر است در عین حال ارجاع‌ها هم با همین رنگ‌ها تطبیق داده می‌شود.

وی ضمن خوانش بخشی از کتاب «بهشت او» به نام سوره‌ها و آیه‌هایی اشاره کرد و گفت در این آیه‌های پراکنده به متن روان و منسجمی که در مورد بهشت خوانده می‌شود، تاکید شده است.

رفیعی همچنین یادآور شد ترجمه قرآن کار مشکلی است و نمی‌توان مترجم آن بود بدون ‌آن‌که مفسر آن باشی و در جاهایی ناچار هستیم که به تفاسیر مراجعه کنیم و در نهایت پا به تفسیر قرآن بگذاریم.

او در پایان تصریح کرد: لازم بود در این کتاب مقدمه و موخره‌ای نوشته شود تا کسانی که آن را مطالعه می‌کنند از روند تولید کار آگاه شوند.

*نوآوری در تصویر‌سازی یک اثر دینی

کوروش پارسانژاد مدیر طراحی این مجموعه نیز بر اهمیت نوآوری در تصویرگری و گرافیک آثار دینی و مذهبی تاکید کرد و گفت: حساسیت‌های خاص این حوزه و حتی حوزه آثار منتشر شده از جنگ تحمیلی باعث می‌شود تا طراحان گرافیک دچار نوعی محافظه‌کاری شوند و این کتاب‌ها از رونق تصویری کمتری برخوردار شود.

سرپرست گرافیک کانون در عین حال گفت که در طراحی این اثر - با کمک‌ و ایده‌های محمد فلاح طراح گرافیک مجموعه - تلاش کردیم حرکتی رو به جلو داشته باشیم و تجربه‌ای را که تاکنون دیده نشده است به نمایش بگذاریم.

وی تک رنگ بودن عکس‌ها را باعث ایجاد هماهنگی بین تصاویر و افزایش ارزش‌های هنری اثر با توجه به مضمون دینی و قرآنی کتاب عنوان کرد و افزود: در این روش تصویرگری، حس معنوی دیدن این تصویرها به خواننده منتقل می‌شود.

*آمادگی کانون برای حمایت از انتشار آثار دینی

در  پایان این نشست نورا حق‌پرست مدیرکل نظارت بر انتشارات کانون از مولف و دست‌اندرکاران انتشار این مجموعه قدردانی کرد و مناف یحیی‌پور معاون تولید کانون نیز در سخنان کوتاهی با قدردانی از معاونان سابق تولید کانون که مقدمه انتشار این مجموعه را فراهم کردند، تاکید کرد به دلیل علاقه خودم به این حوزه، می‌دانم نویسنده و دست‌اندرکاران این مجموعه با چه دشواری‌هایی روبرو بوده‌اند.

وی یادآور شد کار کردن روی متن قرآن به عنوان کتاب مقدس الهی و استخراج از آن و تبدیل مفاهیم قرآنی به متن‌های قابل فهم برای نوجوانان متناسب با فهم و نیاز مخاطب، کار بزرگ و ارزشمندی است که در این اثر صورت گرفته است.

یحیی‌پور اظهار امیدواری کرد که کانون بتواند به انتشار چنین مجموعه‌هایی در حوزه‌های دینی و مذهبی برای مخاطبان کودک و نوجوان کمک کند.

http://fna.ir/C8FOJU

7453362
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش نخست یادداشت کوتاهی از محمّدکاظم کاظمی، شاعر اهل افغانستان درباره هم‌وطن خویش، مهران پوپل آمده و در ادامه، چند شعر از پوپل، پدیده شعر افغانستان را مرور خواهیم کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هفتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» به قلم محسن عبّاسی ولدی به شکر عملی و رابطه قناعت و شکر خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نورالدین خانزاده در فضل جدید سریال «نون‌.خ» روایت متفاوتی از مجموعه مختارنامه را مطرح کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» روز ۱۸ آوریل (۳۰ فروردین) از سوی شورای بین‌المللی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی به عنوان «روز جهانی بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی» گرامی داشته می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام قائمی‌نیا گفت: باید اطلاعاتی که از هوش مصنوعی به دست می‌آید، اعتبارسنجی شود. چون اطلاعات درست و نادرست در این فضا زیاد است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس مذهبی با اشاره به سالگرد تخریب قبور بقیع درمورد دلایل این اتفاق توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» «شکست»، «کلاسیکو»، «شبی در میامی»، «آلبرت و سرقت الماس»، «روزی در تونگ یانگ» و «گنج»، فیلم‌های جدیدی هستند که از قاب شبکه‌های سیما پخش می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» افخمی گفت: به نظرم به آوینی ایدئولوژیک بودن نمی‌چسبد، نمی‌شود کسی ادعا کند فهم ایدئولوژیک دارد و در عین حال پدیدارشناس هم باشد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: از وزرای فرهنگ کشور‌های دوست و همسایه برای حضور در نمایشگاه کتاب امسال دعوت کرده‌ایم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است