گوناگون 16:40 - 28 فروردین 1397
یک فعال بازار مالی:
مدیرعامل کارگزاری صبا جهاد درباره فعالیت‌های این کارگزاری گفت: این کارگزاری به عنوان یکی از کارگزاران نهادی که صد در صد سهام آن متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری است، شناخته می‌شود.

پیشنهاد مدل‌های تامین مالی جدید در کارگزاری‌ها

به گزارش سرویس بازار ایسنا، در پی عملکرد نامناسب این شرکت  طی سال‌های 93 تا 95 متاسفانه کارگزاری در ریسک‌های شدید اعتباری و تجاری قرار گرفت.

در حال حاضر مهترین چالش‌های پیش‌رو برای این کارگزاری، مدیریت جدید مطالبات بدون پشتوانه و وثیقه مناسب در بخش اوراق و کالا، عدم وجود ساختار سازمانی مناسب برای یک نهاد مالی و ضعیف بودن کنترل‌های داخلی و وجود ادعاهای حقوقی متعدد علیه شرکت است. میزان مطالبات شرکت در  مردادماه 95 در حدود 50  میلیارد تومان بوده که در پایان سال مالی منتهی به دی ماه 1396 این رقم به حدود 14 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده، از طرفی شرکت با ایجاد ساختاری مناسب و به کارگیری نیروهای متعهد و متخصص زمینه را برای حل مشکلات ریز و درشت مجموعه فراهم کرده و عدم وجود حتی یک تخلف بیانگر نقش مدیریت شرکت در کاهش ریسک های اعتباری و تجاری می‌باشد. این نقش کاملا در راستای تامین حداکثری منافع برای بازنشستگان محترم مجموعه صندوق بازنشتگی کشوری و ایجاد ارزش افزوده و بهبود هم‌افزایی با سایر شرکت‌های گروه صندوق بازنشستگی کشوری است.

وحید حسن پور دبیر با بیان اینکه رویکرد جدید شرکت پس از پشت سر گذاشتن بحران اولیه که ناشی از عملکرد گذشته شرکت بود، با اصلاح ساختار مالی و  با افزایش سرمایه شرکت از 30 میلیارد ریال به 100 میلیارد ریال همچنین با حمایت هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی آغاز شد، گفت: در گام بعدی تمرکز شرکت بر توسعه و بهبود  فرهنگ سازمانی ادامه یافت. یکی از مهمترین ریسک‌های موجود در صنعت کارگزاری ریسک اعتباری است که با درایت هیئت مدیره با اتخاذ سیاست انقباضی و کاهش اعتبار اعطایی این ریسک در شرکت کاهش پیدا کرد.

مدیر عامل کارگزاری صبا جهاد با ذکر اینکه یکی دیگر از مهمترین فعالیت‌های صورت گرفته توسعه بخش آنلاین شرکت بود، اظهار کرد: به دلیل مهیا نبودن زیرساخت مناسب در شرکت، ابتدا زیرساخت لازم با تهیه دستورالعمل های کنترل داخلی و اجرایی مناسب و همچنین انجام اقدامات جدیدی همچون ثبت نام غیرحضوری تمرکز بر این بخش توسعه پیدا کرد. به منظور متمایز کردن خدمات ارائه شده در این بخش، شرکت اقدام به ایجاد سامانه رابط کاربری اختصاصی  کرد که یکی از محصولات جدید شرکت که در یازدهمین نمایشگاه رو نمایی خواهد شد، سامانه صبا تریدر است.

حسن پور با توضیح اینکه یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته در راستای ایجاد هم افزایی و همچنین حفظ و ایجاد نقدشوندگی سهام شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری ، تاسیس صندوق بازارگردانی ارزش آفرین می باشد، خاطر شنان کرد: در حال حاضر 5 سهم بیمه ملت ، پتروشیمی جم ، گروه صنعتی ملی ، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و کشتیرانی دریای خزر را به صورت الگوریتمی بازارگردانی می نماید. لازم به ذکر است با توجه به پایین بودن هزینه معاملات بازارگردانی از طریق صندوق بازارگردانی ارزش آفرین ، کارگزاری صبا جهاد در نظر دارد بازارگردانی سهام سایر شرکت های زیر مجموعه صندوق بازنشستگی کشوری را نیز از همین روش انجام رساند.

یکی از محدودیت های قانونی در نظر گرفته که در آبان ماه 1395 به شرکت های کارگزاری ابلاغ گردید موضوع تجمیع مجوز های کارگزاری ها بود . به این صورت که شرکتی که نیازمند تمام مجوز های لازم باشد می بایست حداقل 150 میلیارد ریال سرمایه ثبت شده داشته باشد. بنابر این با عنایت به سرمایه 100 میلیارد ریالی کارگزاری صبا جهاد و همچنین استراتژی سهامداران شرکت به منظور حفظ و توسعه مجوزهای کارگزاری ، در سال 97 سرمایه شرکت به 150 میلیارد ریال خواهد رسید.

این فعال حوزه بازارهای مالی تاکید کرد: یکی دیگر از رسالت های کارگزاری صبا جهاد کمک به تامین نقدینگی و تامین مالی شرکت های گروه صندوق بازنشستگی است که از استراتژی های هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی است و با طراحی و پیشنهاد مدل‌های تامین مالی جدید، نقشی در تامین مالی و افزایش هم‌افزایی شرکت‌های گروه ایفا می‌کند.

حسن‌پور با اشاره به توسعه بخش آنلاین کارگزاری صبا، گفت: در حال حاضر 5 شعبه در شهرستان‌های کاشان، تبریز، ساری، نوشهر و نیشابور  و 2 شعبه در تهران به صورت فعال آماده خدمت‌رسانی در هر دو بخش اوراق و کالا  دارا می‌باشد .مهمترین برنامه‌های شرکت کارگزاری صبا جهاد در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود اقدام به توسعه فرهنگ سرمایه‌گذاری از طریق برگزاری کلاس‌های آموزشی و همچنین رونمایی از سامانه معاملاتی با ویژگی رابط کابری اختصاصی تحت عنوان صباتریدر و همچنین معرفی صندوق بازارگردانی ارزش آفرین می‌باشد.

انتهای پیام


9749025
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است