گوناگون 01:30 - 11 بهمن 1393
۱۰ روز پس ازشنیده شدن صدای اعتراض سهامداران در تالارحافظ ۲تن از کارشناسان شناخته شده بورس نیز سیاست‌های دولت را در بازار سرمایه به نقد کشیدند.

به گزارش همشهری، موج اعتراض‌ها حتی به رسانه‌ها هم رسیده است به‌طوری که روز چهارشنبه بسیاری از رسانه‌ها از انتشار گزارش عملکرد شاخص بورس در اعتراض به غیرواقعی بودن شاخص خودداری کردند.

  • بازار سرمایه سیاست‌زده است

شاهین شایان‌آرانی کارشناس ارشد بازار سرمایه در این‌باره به همشهری گفت: به‌اعتقاد من بازار سرمایه ایران به‌شدت سیاست‌زده است و عملکردش تحت‌تأثیر مسئولان دولت است چرا که دولت‌ها عملکرد بازار سرمایه را به نوعی عملکرد خودشان محسوب می‌کنند درصورتی که بازار سرمایه نمایانگر عملکرد‌هایی است که در بخش واقعی اقتصاد انجام شده است.

این کارشناس بازارسرمایه در ادامه تأکید کرد: در 130سال گذشته اثبات شده که وقتی دولت‌ها فرایند بازارمحور را به فرایند دولت‌محور تبدیل می‌کنند یعنی از طریق دخالت و انجام اقدامات دستوری سعی در کنترل بازار دارند مشکلات بسیار زیادی برای اقتصاد، مردم و خود دولت به‌وجود می‌آید. او افزود: دستکاری در شاخص بورس و کنترل شاخص‌های بورس پدیده بسیار خطرناکی است که بازار سرمایه را از تعادل خارج می‌کند و اجازه نمی‌دهد بازار سهام به یک تعادل واقعی برسد و اثرات زیانبار بسیاری در طولانی‌مدت دارد چرا که اجازه نمی‌دهیم بازار به کف واقعی‌اش برسد. اما پرسش این است که هزینه این کنترل شاخص را تا کف 65هزار واحد چه‌کسی باید پرداخت ‌کند؟

او تأکید کرد: وقتی از رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به‌عنوان معاون وزیر اقتصاد تعبیر می‌شود این به‌معنای گره زدن ساختار‌های بورس با دولت است درحالی‌که بورس یک نهاد مردمی است که نباید مسئولانش توسط دولت انتخاب شوند. او تصریح کرد: بورس اوراق بهادار ارکان و ساختارهایش به‌شدت سیاست‌زده است و این یک سم و آفت برای بازار سرمایه است و موضوعی است که مرتب بازار سرمایه را درگیر کرده است. این یعنی اینکه هر وقت تصمیم گرفته شود می‌توان عملکرد بورس را مثبت جلوه داد و شاخص‌های بورس ابزاری شده‌اند برای نشان‌دادن عملکرد دولت درحالی‌که عملکرد دولت و شاخص بورس باید تفکیک شوند و این باعث می‌شود که اعتماد بازار از بین برود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تأکید کرد: ارکان بازار سرمایه باید هرچه سریع‌تر مهندسی مجدد شود، قانون بازار اوراق بهادار باید هرچه سریع‌تر تغییر کند و این ساختار دولتی بازار سرمایه اصلاح شود.او افزود: راهکار کمک به بورس ایجاد سازوکارهای شفاف معاملاتی، ارتباط با بورس‌های بین‌المللی، عضویت در انجمن‌های بین‌المللی و ارائه راهکارها ومقررات شفاف معاملاتی است، اینکه بورس یک کشوری خیلی بزرگ باشد چندان مهم نیست این مهم است که یک بورس با وجود کوچک‌بودن حرفه‌ای باشد و در واقع براساس سازوکار‌های واقعی بازار فعالیت کند.

بر این اساس اینکه دولت‌ها متناسب با شرایطشان در بازار دستکاری می‌کنند فقط منجر به ایجاد رانت، هیجان و بی‌عدالتی در بازار خواهد شد به همین دلیل باید شرایطی ایجاد شود تا با اصلاح قانون بازار اوراق بهادار هر چه سریع‌تر بدنه بازار سرمایه از بدنه دولت تفکیک شود.

  • بخش واقعی اقتصاد اصلاح شود

علیرضا عسگری‌مارانی دیگر کارشناس شناخته‌شده بازار سرمایه درباره اجرای سیـاست آشکار دستکاری در شاخص بورس به همشهری گفت: تا امروز هیچ تصمیمی از سوی دولت برای حمایت از بازار سرمایه گرفته نشده است و حتی در بسیاری از موارد اجرای برخی از سیاست‌ها به موانع بزرگی برای بازار سرمایه تبدیل شده است. نمونه اخیرش اجرای سیاست تعرفه ترجیحی واردات برای برخی کشور‌هاست که آسیب زیادی به صنایع می‌زند.

اوتأکید کرد: به اعتقاد من دولت به جای اینکه با خریدو فروش سهام سعی در این داشته باشد که عملکردش را خوب جلوه دهد باید تصمیم‌های جدی و مهمی در بخش واقعی اقتصاد بگیرد نه اینکه در شاخص‌های بورس دستکاری کند. با ارائه چنین راهکار‌هایی شاخص بورس نیز رشد خواهد کرد. او با اشاره به سهام بانک‌ها و بیمه‌ها گفت: همه دلایل نزول بورس فقط به قیمت نفت مربوط نمی‌شود به‌طور مثال سهام بانک‌ها و بیمه‌ها ارتباطی با کاهش قیمت نفت ندارند. قیمت سهام این شرکت‌ها نیز نزول کرده و این نشان می‌دهد که مشکل اصلی در اجرای سیاست‌های نادرست است.

وی افزود: دولت باید اولا با تصمیم‌های جدی سیاست هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها را اجرا کند و از سوی دیگر یارانه افراد پردرآمد را قطع کند. همچنین با اجرای سیاست‌های حمایتی از دولت در‌های صادرات را باز بگذارد و سیاست‌های مالیاتی‌اش را بیشتر به سمت دریافت مالیات از بخش خدمات معطوف کند چرا که در طول سال‌های گذشته فشار زیادی به بخش صنعت و تولید برای پرداخت مالیات وارد شده است. وی با انتقاد از سیاست‌های دولت گفت: در حال حاضر تصمیم‌های نادرستی در بخش واقعی اقتصاد گرفته می‌شود و بسیاری از مدیران دولتی وارد هیأت مدیره شرکت‌های مهم و بزرگ بورس شده‌اند که عموما فقط جنبه تشریفاتی دارد.


5737058
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است