استانی 11:06 - 26 آذر 1397
«شب یلدا» برای ایرانیان تداعی کننده شبی سرشار از نعمت میوه، آجیل و خوراکی های متنوع در کنار قصه‌گویی و حافظ خوانی اقوام و آشنایان است که بلندترین شب سال را به کوتاهی می‌کشاند، اما به نظر می رسد افزایش قیمت‌ها در سال جاری دورهمی ایرانیان را تحت الشعاع قرار داده است.

«شونشینی» یاسوجی‌ها در شب یلدا چقدر تمام می‌شود؟

به گزارش خبرنگار ایسنا، در تقویم ایرانی‌ها روزهای مختلفی وجود دارد که طبق رسم گذشته این روزها را پاس می‌دارند و عامل «شونشینی» اعضای خانواده در کنار یکدیگر می شود، از جمله این روزها  را می‌توان به «شب یلدا»، آخرین شب پاییز اشاره کرد، شبی که استفاده از آجیل و میوه در آن زیاد است اما شب یلدای امسال تا حدودی برای خانواده‌ها با یلداهای گذشته متفاوت است چراکه همراه با افزایش نرخ ارز، قیمت بسیاری از اقلام بویژه آجیل و پسته افزایش یافت.

براساس گزارش میدانی خبرنگار ایسنا هم اکنون قیمت میوه در بازار یاسوج شامل انار هر کیلوگرم 8 تا 10 هزار تومان، سیب درختی هر کیلوگرم 11هزار تومان، پرتقال و نارنگی هر کیلوگرم 6500 تا 7000 و هندوانه هر کیلوگرم 3 هزار و 500 تومان است.

همچنین قیمت آجیل در سطح بازار یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد تاکنون پسته هر کیلوگرم170 تا 220 هزار تومان، آجیل هر کیلوگرم  75 تا 130هزار تومان و تخم آفتابگردان هر کیلوگرم 25 تا 30 هزار تومان است این در حالی است که تا شب یلدا احتمال افزایش قیمت ها وجود دارد.

حداقل هزینه یک خانواده 4نفره در شب یلدا چقدر است؟

یک زن خانه دار به خبرنگار ایسنا می‌گوید: با این وضعیت بازار و افزایش قیمت ها اگر یک خانواده چهار نفره بخواهد یک کیلوگرم آجیل شب یلدا، انار، نارنگی و هندوانه خریداری کند باید حداقل120هزار تومان هزینه آجیل، ۱۰ هزار تومان انار،۷۵۰۰ تومان نارنگی یا پرتقال و حداقل 3500 هزار تومان هندوانه پرداخت کند که در مجموع می‌توان گفت هزینه یک خانواده چهار نفره برای شب یلدا حداقل 141هزار تومان است.

با این وضعیت گرانی در شب یلدا به دردسر می افتیم

یک خانم کارمند یکی از ادارات یاسوج به خبرنگار ایسنا گفت: اگر بنا باشد در شب یلدا 5 نفر مهمان اضافه بر خودمان که 5 نفر هستیم داشته باشیم با این وضعیت گرانی بازار به دردسر می افتیم و مجبوریم از سایر هزینه‌های خانواده اضافه کنیم.

مردم برای شب یلدا آجیل نخرند!

علی ارشدی، رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: در سطح بازار شهر یاسوج با کمبود آجیل مواجه نیستیم بلکه با افزایش قیمت مواجهیم.

وی اظهار کرد: از مردم خواهش می کنم برای اینکه شب یلدا به کامشان باشد و به احترام فقرا و نیازمندانی که نمی توانند آجیل برای شب یلدای خود بگیرند، آجیل و خشکبار نخرند.

ارشدی اظهار کرد: چراکه هر کیلوگرم پسته هم اکنون در بازار 180 تا 220هزار تومان است که خدا خوشش نمی آید مردم با این قیمت خریداری کنند.

انصراف 90 درصد مردم یاسوج از خرید پسته!

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان بویراحمد خاطرنشان کرد:90 درصد مردم شهر یاسوج قدرت خرید آجیل با این قیمت را ندارند.

ارشدی با اشاره به گرانی سرسام آور آجیل در بازار بیان کرد: پسته ای که سال گذشته هرکیلوگرم 52 تا 57 هزار تومان بصورت عمده خریداری می شد هم اکنون 140 تا 185هزار تومان خرید می شود.

وی ادامه داد: آشغال‌ترین پسته که فندقی بود و معمولا کسی از این پسته استفاده نمی کرد هم اکنون بصورت عمده هر کیلوگرم 140هزار تومان در حال فروش است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان بویراحمد عنوان کرد: ارزان ترین تخمه در سال گذشته تخمه آفتاب‌گردان با قیمت 5200 تومان بود اما متاسفانه هم اکنون به 22 هزار تومان رسیده است.

ارشدی با بیان اینکه در زمینه آجیل این استان بیشتر مصرف کننده است، بیان کرد: بیشتر آجیل و خشکبار استان و شهرستان بویراحمد از استانهای فارس، کرمان و اصفهان وارد می شود .

وی تصریح کرد: 56 واحد صنفی شیرینی پزی و آجیل و خشکبار در سطح شهر یاسوج فعالیت دارند.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار شهرستان بویراحمد اضافه کرد: طرح نظارت و کنترل بر بازار آجیل و خشکبار ویژه شب یلدا در شهرستان بویراحمد آغاز شده است و مردم می توانند در صورت مشاهده و گزارش از سوی مردم به صورت حضوری در اتاق اصناف و تلفن 124 با متخلفان برخورد می شود.

فعلا قیمت میوه شب یلدا مشخص نیست

همچنین جاسم اسفندیاری، رئیس اتحادیه میوه فروشان یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در خصوص تأمین انواع میوه با توجه به نزدیک بودن شب یلدا در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: مشکلی در تأمین میوه شب یلدا نداریم و میوه به اندازه کافی وجود دارد.

وی اظهار کرد: از این بابت مشکلی نداریم اما اگر در محصولی کمبود یا گرانی باشد تنها به دلیل نداشتن میدان میوه و تره‌بار است.

اسفندیاری در خصوص قیمت میوه اظهار کرد: اعلام قیمت برای میوه روزانه است و  الان ما  نمی‌توانیم برای روزهای آینده نرخ مشخص کنیم البته این به معنی آن نیست که این اقلام در روزهای آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس اتحادیه میوه فروشان یاسوج خاطرنشان کرد: برای شب یلدا میوه بصورت عادی در بازار شهر یاسوج موجود است اما ذخیره سازی نداریم.

هندوانه شب یلدا براساس قیمت فاکتور عرضه می‌شود

اسفندیاری با بیان اینکه 100تن هندوانه برای شب یلدا در یاسوج نیاز داریم، تصریح کرد: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم هندوانه در بازار شهر یاسوج 3500تومان است و هندوانه شب یلدا در این شهر براساس قیمت فاکتور عرضه می شود و هنوز مشخص نیست تا شب یلدا قیمت هندوانه چقدر باشد.

وی ادامه داد: فعلا قیمت میوه شب یلدا از جمله انار، پرتقال و سیب درختی مشخص نیست چراکه براساس فاکتور تعیین خواهد شد. بصورت هفتگی قیمت میوه را اعلام می کنیم اما روزانه تغییر می کند.

رئیس اتحادیه میوه فروشان یاسوج اضافه کرد: در حال حاضر 130 واحد صنفی میوه فروشی در سطح شهر یاسوج فعالیت دارند.

اجرای طرح نظارتی ویژه شب یلدا در کهگیلویه و بویراحمد

همچنین داریوش دیودیده، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: به مناسبت شب یلدا طرح نظارتی ویژه از بازار این استان از روز پنجشنبه،22 آذرماه آغاز شد و تا 30 آذر 1397 نیز با جدیت ادامه دارد.

وی افزود: هدف از اجرای این طرح تشدید کنترل قیمت و کیفیت کالاها در راستای جلب رضایت هر چه بیشتر مردم کهگیلویه و بویراحمد است . بر اساس این طرح جرائم سنگینی در انتظار فروشندگان متخلف کهگیلویه و بویراحمد خواهد بود .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه این طرح با همکاری اداره کل تعزیرات حکومتی استان اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در این طرح بر قیمت و کیفیت آجیل، خشکبار و نیازهای ضروری خانواده ‌ها از جمله اقلام عرضه شده در سوپرمارکت ‌ها نظارت جدی خواهد شد.

دیودیده اضافه کرد: در این طرح تمامی فروشندگان کهگیلویه و بویراحمد مکلف به ارائه فاکتور به خریداران و درج قیمت بر روی کالاها هستند . قیمت‌ های درج ‌شده بر روی کالاها در استان باید بر اساس فاکتورهای رسمی باشد.

گزارش از: عیسی فتحی- خبرنگار ایسنا کهگیلویه و بویراحمد

انتهای پیام


10002305
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است