بین‌الملل 17:00 - 08 مهر 1393
«حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان و «جیمز کننگهم» سفیر آمریکا درکابل با حضور در ارگ ریاست جمهوری افغانستان قرار داد امنیتی بین دو کشور را به امضا رساندند.

موافقتنامه امنیتی آمریکا و افغانستان امضا شد

همچنین دراین مراسم توافقنامه امنیتی افغانستان و ناتو نیز به امضای دو طرف رسید.

در مراسم امضای این قرار داد ها علاوه بر رئیس جمهور افغانستان و معاونان وی ، رئیس اجرایی دولت ، معاونان وی و شماری از شخصیت های افغان حضور داشتند.

براساس مفاد این موافقتنامه ، حدود 12 هزار نیروی خارجی قرار است پس از پایان امسال یعنی پس از اتمام ماموریت نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان ، در این کشور بمانند.

احمد زی : قراردادهای امنیتی خطری برای کشورهای همسایه نیست

رئیس جمهور افغانستان در مراسم امضای قرار دادهای امنیتی با آمریکا و ناتو گفت : قراردادهای امنیتی افغانستان با آمریکا و ناتو خطری برای کشورهای همسایه ایجاد نمی کند.

اشرف غنی احمدزی خاطرنشان کرد : هیچ یک از همسایگان افغانستان از قرار دادهای امنیتی با آمریکا وناتو احساس خطر نکنند و این دو قرار داد هیچ خطری را برای کشورهای همسایه ندارد.

رئیس جمهور افغانستان افزود : مطابق این قرار دادها ، استفاده از نیروی نظامی خارجی مربوط به تصمیم دولت افغانستان است.

احمدزی گفت : مطابق این قرار دادها ، حق کنترل حریم هوایی افغانستان برعهده دولت این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه هرتبعه خارجی باید با روادید افغانستان وارد این کشور شود افزود : قرار دادهای بین المللی مطابق قوانین افغانستان عملی خواهد شد.

رئیس جمهور افغانستان گفت : از این پس نظامیان خارجی حق ندارند وارد مساجد و اماکن مقدس افغانستان شوند.

عبدالله عبدالله صدر اعظم اجرایی رئیس جمهور نیز در مراسم امضاء این توافقنامه گفت : همه ما با دقت این موافقتنامه ها را مرور کردیم و مفاد آنرا به نفع افغانستان و ثبات در این کشور می دانیم . از طرف دیگر ما می خواهیم به مردم افغانستان اعلام کنیم در هرقدم و هرروزی که در اجرای توافقنامه صورت گرفته ؛ کوشش شده است حداکثر منافع کشور و ملت افغانستان محفوظ باشد .

عبدالله عبدالله افزود : ما در عین حال به تاثیر مثبت صلح و ثبات و امنیت برای همسایگان چشم داریم و ما تصور می کنیم این قرارداد نه تنها بر ضد هیچ کشوری نیست و تاکید می کنیم که هیچ صدمه ای به امنیت وسلامت کشورهای همسایه نمی رساند ضمن آنکه افغانستان با همه همسایگان خود این تعهد را دارد که نباید از خاک این کشور علیه همسایگان استفاده شود . (واحد مرکزی خبر)


4839491
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمریکا قطعنامه ارائه‌شده به شورای امنیت برای قبول عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» جنبش حزب‌الله لبنان اعلام کرد ضمن ادامه هدف قرار دادن نظامیان صهیونیست در سرزمین‌های اشغالی، موفق شده تلفاتی به آنان وارد کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بنیامین نتانیاهو خواستار میانجی‌گری وزرای امور خارجه اروپا برای جلوگیری از صدور قرار بازداشت دادگاه لاهه علیه خود و دیگر مقامات این رژیم شد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کاخ سفید می‌گوید که آمریکا و رژیم صهیونیستی مشغول گفتگو در مورد حمله احتمالی این رژیم به شهر رفح در جنوب غزه هستند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر رژیم صهیونیستی اذعان کرد که این رژیم در داخل دچار اختلافات زیادی است، ولی نباید این مسئله را علنی کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیشاپیش از رای منفی کشورش در جلسه شورای امنیت خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک رسانه رژیم صهیونیستی پنجشنبه شب گزارش داد که ارتش آمریکا هزاران موشک را پس از حمله ایران به اسرائیل ارسال کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای در خصوص تحریم‌های جدید علیه کشورمان، به گستردگی مقیاس حمله ایران علیه اسرائیل اذعان کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه الجزایر تأکید کرد که زمان عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد فرا رسیده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نماینده چین در سازمان ملل خواستار برقراری آتش‌بس در غزه و عدم حمله زمینی به شهر جنوبی رفح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است