فرهنگی‌هنری 18:33 - 15 آذر 1397
سیزدهمین سالگرد پرکشیدن شهدای رسانه
فضای بهشت زهرا(س) همواره ماتم‌بار است و این ماتم در عصرهای پنجشنبه به اوج خود می‌رسد. حال اگر یکی از این پنجشنبه‌ها با سالروز پرکشیدن شهدای رسانه هم همراه باشد که نفس کشیدن سخت و سخت‌تر خواهد شد. مزار شهدای رسانه در سه ردیف در قطعه ۵۰ بهشت زهرا دیده می‌شود و خانواده‌هایی که بعد از ۱۳ سال همچنان با چشمان اشک‌بار نظاره‌گر تصویر عزیزان از دست رفته خود هستند.

نفس کشیدن در قطعه ۵۰ راحت نیست!

به گزارش ایسنا، پانزده آذر ماه سیزده سال پیش، یک فروند هواپیمای نظامی C۱۳۰ با ۹۴ سرنشین و خدمه که عمده‌ی آن‌ها را خبرنگاران رسانه‌های گروهی تشکیل داده و از تهران برای پوشش خبری رزمایش نظامی عازم منطقه چابهار بود، پس از نقص فنی، هنگام بازگشت به فرودگاه مهرآباد و فرود اضطراری در ساعت ۱۳:۴۵ در شهرک مسکونی «توحید» واقع در حوالی سه راه آذری، دچار سانحه شد و سقوط کرد.

بر اثر این حادثه تمامی سرنشینان هواپیما که عمدتا خبرنگاران رسانه‌های جمعی بودند و نیز شماری از ساکنان بلوک مسکونی حادثه دیده جان باختند.

سقوط هواپیمای c۱۳۰ در سال ۸۴ حدود ۱۱۶ کشته بر جا گذاشت که از این تعداد ۹۴ جسد مربوط به سرنشینان هواپیما بود؛ اجسادی که اغلب آنها را خبرنگاران و عکاسانی تشکیل می‌دادند که برای ماموریت از سوی رسانه‌هایشان سوار بر ارابه مرگ شده بودند.

تصمیم گرفتم خبرنگار شوم و این تنها کاری بود که می‌توانستم انجام دهم

در سیزدهمین مراسم یادبود شهدای اصحاب رسانه به قطعه ۵۰ بهشت زهرا قدم می‌گذاریم؛ عکس شهید اسماعیل عمرانی، از خبرنگاران جوان ایسنا را می‌بینیم که با گل تزیین و بر روی یک صندلی گذاشته شده است. دنبال فردی هستیم که عکس را روی صندلی گذاشته است. در همین حین به خواهر این شهید برخورد می‌کنیم و بعد از اینکه به گرمی از ما استقبال می‌کند از آن روزها می‌گوید که برادرش خبرنگار شده بود؛ «پیکر اسماعیل در کرمان، زادگاهش به خاک سپرده شده و چند سال است که در خانه مراسم می‌گیریم اما نتوانستم امسال در خانه بمانم، انگار داغ او تازه است. زمانی که زلزله بم آمد او خود را به زرند کرمان رساند و واقعیت‌ها را با عکس و گزارش‌های خود به اطلاع می‌رساند و حتی نقش امدادگر هم داشت. چند روز بعد از به شهادت رسیدن او خانمی عکس اسماعیل را بر روی ماشین دایی‌مان دید و به او گفته بود که من اسماعیل را می‌شناسم؛ ایشان در زرند هم خبرنگار و هم یاری‌گر مردم آسیب دیده بود. 

او ادامه می‌دهد: ترم آخر تحصیل اسماعیل در دانشگاه بود و خانواده به او می‌گفتند که کار نکن. اما او می‌گفت وقتی از جلوی ایسنا رد می‌شوم، دلم ضعف می‌رود.

خواهر شهید اسماعیل عمرانی از حادثه سقوط هواپیما می‌گوید: مدتی بعد از اینکه خانواده به او گفتند کار نکن، یکی از همکاران ایسنای تهران به او زنگ زد و گفت یک ماموریت است که من نمی‌توانم بروم و اگر امکان دارد تو جای من برو. او هم قبول می‌کند اما می‌گوید به شرط اینکه خانواده‌ام نفهمند. وقتی حادثه اتفاق افتاد ما اخبار ۲۰:۳۰ را می‌شنیدیم که اعلام کرد، هواپیمایی سقوط کرده است و من بی‌خبر از اینکه برادرم در این پرواز است، گریه می‌کردم. همان موقع با ما تماس گرفتند و همسرم به من نگفت چه اتفاقی افتاده است. تا اینکه خودم به خبرگزاری ایسنا زنگ زدم و خودم را  فرد دیگری معرفی کردم و آن‌ها گفتند هواپیما سقوط کرده و همه سرنشینان آن  شهید شده‌اند. بعد از آن بود که تصمیم گرفتم خبرنگار شوم و این تنها کاری بود که می‌توانستم انجام دهم.

خواهر شهید اسماعیل عمرانی در ادامه بیان می‌کند که شهید محمدحسن قریب هم که عکاس ایسنا در این پرواز بود، در نکا مازندران، زادگاهش به خاک سپرده شده است.

انگار برادرم هنوز زنده است

پس از پایان صحبت‌هایمان، عکس علیرضا افشار، خبرنگار شهید شبکه خبر را از دور می‌بینیم، به سمت مزار او می‌رویم و خانمی نسبتا جوان که خود را خواهر این شهید معرفی می‌کند بالای سر مزار او نشسته است و با چشمان گریان می‌گوید که با عمل خود باید بهشت را بخریم نه شهادت.

او هنوز نتوانسته است از کسی که مسبب این اتفاق بوده بگذرد و می‌گوید، خدا از باعث این اتفاق نگذرد.

در ذهن خانواده شهدای رسانه هنوز پر از سوال است؛ سوال‌هایی که بعد از ۱۳ سال هنوز بی‌جواب مانده‌اند. 

از مزارهایی که پر از گل و شمع است، عبور می‌کنیم و بر سر خاک شهید علیرضا برادران نجار که عکاس و خبرنگار خبرگزاری فارس بود، می‌رسیم. تاریخ تولد او نشان می‌دهد که موقع شهادت ۲۹ سال داشته است. خواهر این شهید در حال چیدن گل بر سر خاک است و با بغض بیان می‌کند که انگار برادرم هنوز زنده است. داشتن برادر نعمت است و وقتی او را از دست می‌دهی چه‌ها که نمی‌شود.

پس از لحظه‌ای پدر و مادر نسبتا مسنی را می‌بینیم که بر سر مزار یک شهید ایستاده‌اند. اسم روی مزار را می‌خوانیم؛ خبرنگار شهید مهدی صادقی. چهره جوان او از زیر گل‌های چیده شده بر روی مزار، نمایان است. مادر او بعد از ۱۳ سال هنوز داغدار است و زمانی که ما را می‌بیند، بغضش می‌ترکد.

شهید مهدی عباسی اناری، شهید حمیدرضا خیرخواه، شهید حسین مهاجری، شهید جلیل عیدی‌زاده و اسامی متعدد دیگری که در امتداد هم بر روی مزارها نقش بسته است.

مراسم یادبود ساعت ۱۴ با حضور خانواده شهدای اصحاب رسانه و ارتش، حجت الاسلام موسوی مقدم (قائم مقام رییس صداوسیما)، سعید خال (مدیر سازمان بهشت زهرا)، حجت‌الاسلام حسین صنعت‌پور امیری (رییس اداره عقیدتی سیاسی ارتش)، امیر شاهین تقی‌خانی (معاون فرهنگی و روابط عمومی ارتش) و ... برگزار می‌شود.

پس از قرائت زیارت عاشورا،  پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و اجرای گروه تواشیح، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا سخنان خود را آغاز می‌کند.

بالاترین ویژگی کار خبرنگار و رسانه، عشق است

سعید خال اظهار می‌کند: شاید بالاترین ویژگی کار خبرنگار و رسانه، عشق است. آیا عشق را می‌شود معنا کرد؟ خیر. شاید نام بلند خبرنگار با عشق عجین باشد. شاید در روزهای سخت انقلاب منعکس کننده وقایع انقلاب و در دفاع مقدس از جان خویش گذشتند. ۱۳سال پیش هم جان بر کف نهادند و آسمانی شدند. بر این باوریم که زنده هستند و شاهد اعمال و رفتار ما. خبرنگار راشاتودی در گذشته به بهشت زهرا آمد و وقتی که به روسیه برگشت در مطلب خود نوشت قدرت شهیدان ایران قوی‌تر از بمب هسته‌ای است. سربلندی ما مرهون کار آن‌هاست.

سپس حجت‌الاسلام حسین صنعت پور امیری، رییس اداره عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه بیان می‌کند: دو نکته کلیدی قرآن، هجرت و جهاد است که پیامبران الهی و همه آنانی که در احیای کلمة الله قدم گذاشتند، زندگی‌شان مرهون هجرت و جهاد بوده است. در جایی هستیم که عطر شهیدان به مشام می‌رسد. اسلام هیچگاه جنگ را برای فتح سرزمین و توسعه قدرت نخواسته است. اسلام، دین شهیدان برای ترویج آرمان بلند دینی و اسلامی است. ما برای نجات مظلومان عالم و همه انسان‌ها قدم می‌گذاریم. ارتش، سپاه پاسداران، بسیج و همه قوا برای احیای کلمة الله قدم گذاشتند.

او ادامه می‌دهد: روزی برسد که پرچم لا اله الا الله در دنیا به اهتزاز دربیاید. خدا در سه سوره قرآن بر این واقعیت تکیه کرده است. اسلام با ایثارگری، شهادت، جهاد و ... جهانگیر می‌شود. شهیدان ما برای استقرار کلمة الله و اهتزاز پرچم لا اله الا الله خون و جان دادند. خانواده شهیدان مصایب را به جان خریدند تا شاهد حضور امام زمان (عج) باشیم. شهیدان ارتش که با برخی از آن‌ها از نزدیک آشنایی داشتم از افراد متخصص و انسان‌های خوشفکر بودند. اما تقدیر اینگونه بود که به سعادت هجرت به سوی خدا برسند. فضلیت این است که رسانه و قلم و تصویر منعکس‌کننده حقایق و اسلام باشند.

رییس اداره عقیدتی سیاسی ارتش بیان می‌کند: امروزه متاسفانه رسانه‌های دروغگو و منحرف فراوان است اما این شهیدان گل سر سبد رسانه هستند و افتخار داشتند که به سوی خدا هجرت کنند.

افرادی که شهید می‌شوند از امتیازات خاصی برخوردارند

در ادامه مراسم حجت الاسلام موسوی مقدم، قائم مقام صداوسیما می‌گوید: سخن از شهید و شهادت جز اتکا به قرآن میسر نیست. نمی‌توان مقام شهید را مادون قرآن توصیف کرد. هدف انسان مشخص شده که از جانب خدا خلق می‌شود و پس از تلاش، به سوی او هجرت می‌کند. عده‌ای هستند که در این راستا گوی سبقت را می‌ربایند. آن‌ها برگزیده هستند و استعداد درونی همراه با تلاش دارند. افرادی که شهید می‌شوند از امتیازات خاصی برخوردارند و شهادت جهاد در راه خداست.

حجت الاسلام موسوی مقدم خاطرنشان می‌کند: جنگ رسانه‌ها که در طول تاریخ سابقه نداشت را امروز می‌بینیم . استعمارگران و ... امروزه در عرصه‌های بین‌المللی کارهایی برای منحرف کردن انجام می‌دهند.

او در پایان می‌گوید: کسانی که با قلم و پست و مقامی که دارند آرمان شهیدان را فراموش کرده‌اند خدا کمک می‌کند تا خون شهیدان از آن‌ها انتقام بگیرد. 

در پایان مراسم یادبود نیز بیانیه خانواده شهدا خوانده شد و بر مزار شهدا گل گذاشتند.

مروارید صادق‌پور ـ ایسنا

انتهای پیام


9992550
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نصیریان بازیگری با پیشینه تئاتری است که در طول سال‌های فعالیتش در سینما در فیلم‌های ارزنده و مهمهی نقش‌آفرینی کرده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس آمار، ۳۲۴ هزار و ۵۶۳ نفربازدید از موزه‌ها، پایگاه‌های میراث ملی و جهانی و اماکن فرهنگی تاریخی سراسر کشور انجام شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب نزول قرآن، دعا و استغفار، شبکه‌های سیما مراسم شب‌های قدر را از اماکن مقدس و معنوی به صورت ویژه و از نقاط مختلف کشور پخش می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» همان‌گونه که انتظار می‌رفت، استقبال از سینما‌ها با شتاب بسیاری دنبال می‌شود و علاوه بر شکستن چندین رکورد، گیشه هم اختلاف خود را با مدت زمان مشابه سال گذشته، بیشتر کرده و به رقم ۷۶ میلیارد تومان رسیده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حرم امیرالمؤمنین حضرت علی علیه‌السلام برای ایام شهادت آن حضرت سیاهپوش شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های مختلفی مانند «مردی از کنتاکی»، «تنگه ابوقریب»، «سرقت»و «خزنده» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه گفت: در برنامه «بی‌انتها» واگویه‌های افراد مختلف با خدا را می‌شنویم و از زاویه دید‌های مختلف، دنبال رنگ خدا در زندگی هستیم.  
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی گیلانی تأکید کرد که روزه فقط به نخوردن و نیاشامیدن نیست بلکه توجه صحیح به روزه و عبادات شرط بندگی است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» زمستان سال گذشته اتفاقات متنوعی را برای رادیو تلویزیون به دنبال داشت که به برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» امام حسن مجتبی (ع) از ماه مبارک رمضان به عنوان میدان مسابقه‌ای برای بندگان یاد کرده اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است