اقتصادی 12:49 - 12 بهمن 1393
نوشهر - ایرنا - زباله که از آن در جهان به دلیل مزیت هایی که برای درآمدزایی دارد، با عنوان طلای سیاه نام برده می شود، برای کشور ما تبدیل به معضلی هزینه بر با آثار زیست محیطی مخرب شده است.

به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات زیست محیطی که کشور با آن مواجه است، دفن غیر بهداشتی پسماندها است که آلودگی آب و خاک را نیز به دنبال دارد و از دیگر سو به دلیل اجرا نشدن طرح های تفکیک آن هم از مبدا و شیوه سنتی جمع آوری زباله ، روزانه میلیاردها ریال صرف جمع آوری آن می شود.



روزانه بیش از 3 میلیون و 500 هزار تن زباله در جهان تولید می شود که سهم کشور ما از این میزان 40 هزار تن و سهم کشوری نظیر آلمان 90 هزار تن در روز است . با این تفاوت که در کشور آلمان 80 درصد زباله بازیافت می شود، این در حالی است که میزان بازیافت زباله در ایران تنها 8 درصد است.



با اجرای طرح های نوین مربوط به جمع آوری زباله و تفکیک آن در مبدا یعنی در منازل مردم، می توان به طور اصولی از مزایای این طلای سیاه بهره برد، اما به دلیل اجرا نشدن این شیوه در جمع آوری و تفکیک زباله، باعث شده تا ما هزینه هنگفتی را برای جمع آوری آن در منازل و انباشت آن در نقطه ای که آن هم آثار و تبعات زیست محیطی دارد، متحمل شویم.



امروز پسماند در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان به عنوان یک صنعت مطرح بوده و شیوه های نوین برای استفاده درست از آن با بهره برداری از دستگاه های زباله سوز، تولید برق، کمپوست و روش پلاسما به کار گرفته می شود تا این پسماندهای کثیف به مزیتی برای درآمدزایی تبدیل شود.



شهرداری ها همه ساله هزینه های بالایی رابرای جمع آوری و دفع پسماند صرف می کنند، در حالی که با برنامه ریزی اصولی واستفاده از روش های نوین، بابکارگیری توان بخش خصوصی قادر خواهند بود، نه تنها از تبدیل شدن زباله ها به معضل جلوگیری کنند، بلکه از آن به عنوان اهرمی برای کسب درآمد استفاده کنند.



در این صورت است که حتی می توانند زباله ها را از خانه های مردم و به صورت تفکیک شده از آنان خریداری کنند که این موضوع نیز انگیزه ای ایجاد می کند تا مردم در تفکیک زباله در منازل نهایت همکاری را داشته باشند.



در استان های شمالی کشور نظیر مازندران شیوه فعلی دفع زباله مشکلات مضاعفی دارد به این دلیل که اراضی موجود در این استان ها پوشیده از جنگل است و قدمت آنها به میلیون ها سال باز می گردد و اصولا عرصه ای برای واگذاری جهت دفع پسماند وجود ندارد.



بنا به اعلام کارشناسان در مازندران روزانه بیش از دو هزار و 700 تن زباله در شهرهای مختلف استان تولید و جمع آوری می شود که این رقم در ایام تعطیلات نوروز و تابستان تا سه برابر نیز افزایش می یابد و زباله های خانگی بیشترین سهم ترکیب زباله را به خود اختصاص می دهد که می توان از آنها کمپوست یا مواد آلی مورد نیاز را تهیه کرد.



در حالی که امروز مدیریت جمع آوری صحیح و مناسب مواد زائد جامد یکی از اصول مهم بهسازی محیط و ایجاد فضای سالم و بهداشتی جهت زندگی انسان ها در شهر و روستا است، اما باید تاسف خورد که استفاده نکردن از شیوه های نوین برای استفاده از زباله ها به عنوان یک دارایی باعث زشتی مناظر طبیعی منطقه، آلودگی آب، خاک و هوا و همچنین شیوع بیماری ها شده است.



در شیوه فعلی جمع آوری زباله در شهرهای استان مازندران، مشکلاتی نظیر جدیت نداشتن در استفاده از روش های نوین جمع آوری زباله، استفاده از نیروهای غیرمتخصص، فقدان پشتوانه تحقیقاتی لازم و بالاخره عملکرد پائین و غیر بهداشتی وسائل و روش های جمع آوری باعث انباشت زباله ها در نقاط مختلف شهر، نشت شیرابه ها و تجمع حیوانات ولگرد، حشرات شده است.



بهزادانگورج تقوی معاون امور جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به خبرنگار ایرنا در این باره گفت که شیرابه ناشی از تخلیه زباله در جنگل های شمال منجر به خشکیدگی انواع گونه های ارزشمند گیاهی شده و حتی روی منابع آب های زیرزمینی نیز اثرات سوء داشته است.



روش های معمولی که تاکنون برای دفع زباله در بسیاری از کشورها به کار گرفته شده شامل بازیافت، سوزاندن، دفن بهداشتی و تهیه کمپوست با استفاده از سیستم های سنتی، نیمه صنعتی و مدل های پیشرفته هوازی و غیرهوازی بوده است. در برخی کشورهای پیشرفته با استفاده از دستگاه های بسیار پیشرفته سوزاندن زباله، برخی قابل توجهی از برق مورد نیاز دستگاه های گرمازا را تامین می کند.



با توجه به موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی شهرهای استان مازندران و وجود جنگل های طبیعی و دریا و همچنین ویژگی های خاص زباله های شهری در این مناطق، روش های بازیافت، کمپوست و دفن بهداشتی به صورتی که در ابتدا با اجرای سیستم های بازیافت از مبدا تولید، همراه باشد از اهمیت خاصی برخوردار است.



البته نقش و مشارکت مردمی در تولید و نگهداری زباله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است که بازتاب آن بر مراحل بعدی جمع آوری، حمل و نقل و دفع زباله تاثیر گذار است و همانطور که گفته شد با برنامه ریزی صحیح می توان انگیزه مالی نیز برای همکاری مردم در این زمینه ایجاد کرد.



در حال حاضر الگوی راهبردی ایجاد مشارکت در کشورها، شهرها و حتی محله های مختلف یکسان نیست و بعد مسافت بین مشارکت سنتی و مشارکت مدرن آنقدر کوتاه است که در محدوده جغرافیایی بک منطقه می گنجد. مشارکت شهروندان در امور خدمات شهری زمانی تحقق می یابد که شهرنشینان از حالت فردی که صرفا در مکانی به نام شهر زندگی می کنند در آیند و به شهروند تبدیل شوند.



درسال های اخیر اقداماتی بر اساس مصوبه دولت در جهت رفع این معضل در استان مازندران صورت گرفته اما این فعالیت ها تاکنون نتوانسته بر این مشکل فائق آید، گرچه همت و اراده مسوولان استان ساماندهی هر چه سریع تر این بخش است.



معاون عمرانی استاندار مازندران در این باره گفت: پسماند از بحث های مهم چند سال اخیر کشور بوده و این موضوع در دولت تدبیر و امید با جدیت خاصی در حال پیگیری است.



'علی نبیان ' میزان پیشرفت کارخانه های زباله سوز مازندران را 55 درصد عنوان کرد و یادآور شد : با احداث این کارخانه ها مشکلات پسماند مازندران کاملاً برطرف نمی شود زیرا ظرفیت دستگاه های شهرستان ساری 450 تن و در نوشهر 200 تن بوده که در مجموع 650 تن از دو هزار و 700 تن زباله مازندران را در خود جای می دهند.



وی بر تفکیک زباله از مبدا تاکید کرد و افزود: باید فرهنگ سازی لازم از سوی نهادهای مربوط میان شهروندان صورت گیرد تا بتوانیم در بازیافت پسماند ها موفق عمل کنیم.



شهردار نوشهر نیز با بیان اینکه برای تکمیل نیروگاه زباله سوز این شهر به 230 میلیارد ریال اعتبار نیاز است، تصریح کرد : این طرح ملی با هدف امحای زباله شهرستان های چالوس، کلاردشت و نوشهر در حال اجرا است که در صورت تخصیص اعتبار مورد نیاز و صرف آن برای تجهیز وساخت ابنیه، این نیروگاه به بهره برداری خواهد رسید .



'فرهاد بنی شیخ الاسلامی' در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: عملیات ساخت نخستین نیروگاه زباله سوزدرآیینی با حضور رییس سازمان حفاظت محیط زیست وقت کشور و جمعی از مسوولان استانی و شهرستانی در اردیبهشت سال 90 درمنطقه ˈپلهم کتیˈ این شهرآغاز شد و طبق برنامه زمانبندی قراربود به مدت یکسال ساخته شود.



وی ادامه داد : تجهیزات جانبی این نیروگاه از سوی شرکت سازنده خارجی آماده شده است که به محض ساخت ابنیه آن برای نصب وارد کشور خواهد شد و این نیروگاه ظرفیت سوزاندن حدود 200 تن زباله را دارد و قادر است در یک ساعت حدود دو مگاوات برق تولید کند.



به طور میانگین روزانه حدود 250 تن زباله در شهرستان های نوشهر و چالوس جمع آوری می شود.



یک عضو شورای اسلامی شهر تنکابن نیز گفت : اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا در دستور کار شورا قرار دارد و محله سبزمیدان به عنوان نخستین منطقه انتخاب و با موفقیت این طرح به اجرا درآمد.



'علیرضا فلاحتکار' در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در شهر تنکابن روزانه بین 50 تا 80 تن زباله تولید و جمع آوری می شود و سرانه تولید زباله در این شهر حدود یک کیلوگرم است.



وی به پروژه کمپوست شهرستان تنکابن اشاره کرد و اظهار داشت : پروژه کمپوست با محوریت هفت شهر کلارآباد، سلمانشهر، عباس آباد، نشتارود، خرم آباد، تنکابن و رامسر از سال 83 با سفر مقام معظم رهبری و عنایت ویژه ایشان که اعتبار آن را متقبل شدند وارد فاز اجرایی شد و این پروژه در منطقه پرده سر دوهزار توسط یک پیمانکار غیر بومی احداث شد، اما به دلایل متعددی که بخش مهمی از آن به نظارت صحیح نداشتن متولیان آن بر عملکرد پیمانکار باز می گردد، بدون نتیجه و به طور ناقص رها شد و تاکنون نیز به سرانجام نرسیده است.



شهردار عباس آباد نیز با هشدار نسبت به معضل زباله این منطقه، به خبرنگار ایرنا گفت: برای حل معضل زباله ای که بوی نامطبوع آن هر روز فضای بیشتری از روستاهای منطقه را آلوده می کند، به یک قطعه زمین حدود 10 هکتاری نیاز داریم.



وی ادامه داد : روزانه به طور میانگین حدود 20 تا 60 تن زباله مربوط از شهر عباس آباد و 25 روستای بخش مرکزی آن به صورت کاملا سنتی و غیربهداشتی در منطقه پلم چال انباشته می شود.



بهزادانگورج تقوی معاون سازمان جنگل ها نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در صورت ساخت کارخانه کمپوست با هدف امحای زباله و پیشگیری از عوارض آن، آمادگی داریم برای تغییر کاربری عرصه منابع ملی از یک تا دو هکتار در این منطقه براساس قانون و فرآیند کار کارشناسی و مطالعه به متقاضیان بویژه شهرداری واگذارکنیم.



مدیریت پسمان زباله در استان مازندران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. غرب مازندران به دلیل برخورداری از منابع خدادادی طبیعی سالانه میزبان میلیون ها مسافر و گردشگر است و برای حفظ این مناطق زیبا لازم است تا اقدامات فوری در این زمینه صورت گیرد .



اگر می خواهیم دور نمای خوبی داشته باشیم باید یک استراتژی و برنامه مشخص داشته و مسیر حرکت را مشخص کنیم و مرتب در شیوه اجرا و برنامه هایمان بازنگری داشته باشیم تا این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم .



در مازندران 58 شهرداری و بالغ بر یک هزارو 845 دهیاری ثبت شده فعالیت دارند و 45 درصد جمعیت حدود 3 میلیون و 150 هزار نفری این استان در روستاها و 55 درصد در شهرها سکونت دارند.



1535/506

انتهای پیام /*


5749440
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است