اجتماعی 07:04 - 13 اسفند 1393
بزرگترین خیابان شهر را با همدردهایش قدم می‌زنند تا بگویند در این شهر کسانی زندگی می‌کنند که از کنار او و سایر کارتن خواب‌ها بی‌تفاوت نگذشته‌اند.

«نیت» فقط جمع‌آوری ته سیگارهایی که به چنارهای ولیعصر زخم می‌زند، نیست. حرف‌های دیگری هم دارند. هر ته سیگاری را که جمع می‌کنند، به نیت جبران بخشی ازخسارتی است که به جامعه و محیط زیست زده‌اند اما این همه آنچه می‌خواهند به همشهریان و هموطنان خود بگویند، نیست. همشهریانی که برخی از آنها می‌آیند و می‌روند. می‌گذرند و شاید آنقدر در لاک روزمرگی‌های خود فرورفته‌اند که جز یک رهگذر نمی‌توانند، باشند. نه می‌مانند نه می‌پرسند.


به گزارش ایران، حالا 150کارتن خواب بهبود یافته مؤسسه «طلوع بی‌نشان‌ها» با کاورهای زرد رنگ از تجریش تا چهارراه ولیعصر را قدم می‌زنند و یک حرف بزرگ دارند: «ببخش و باورم کن.» باوری که آنها را از حاشیه‌های سیاه به متن زندگی آورده و حالا پر و بال سوخته شان، شوق پریدن دارد.


«اکبر رجبی» مدیرعامل مؤسسه طلوع‌ بی‌نشان‌ها در توصیف آنها می‌گوید: «تنهایی به علاوه تنهایی می‌شود کارتن خوابی.» کارتن خواب‌هایی که سه‌شنبه شبی غذای عشق را از دست کسانی گرفته‌اند که خواب و خوراک را بدون همشهریان شان بر خود حرام می‌دانند. برخی از رهگذران می‌پرسند. بعضی هم باور ندارند می‌شود از ته خط به اول خط قصه برگشت. می‌شود برگشت و هنرمندی چیره دست شد. می‌شود برگشت و زمین‌های پدری را آباد کرد و کشاورز نمونه استان شد. گل می‌دهند و لبخند جمع می‌کنند. گل می‌دهند و باور جمع می‌کنند. گلی که لبخند را روی چهره شهر می‌شکوفاند. یک گل به خبرنگار هدیه می‌کند و زل می‌زند توی چهره‌اش و تا طرح لبخندروی صورتش ننشیند کنار نمی‌رود. حالا یک لبخند دیگر به لبخند‌های شهری سربی و سیمانی اضافه می‌شود. 20 سال دارد و15 ماه است که خود را از دست افیون سفید و سیاه تباهی و نیستی نجات داده است. توی این 15 ماه نلغزیدی؟ نگاهش جدی ومحکم می‌شود و می‌گوید: «اصلاً» او 6 ماه هر سه‌شنبه از یاوران طلوع، غذای گرم می‌گرفت و بعد به همان حاشیه سیاه سرنوشت‌اش می‌خزید. 3 سال کارتن خوابی و بی‌پناهی. بالاخره یک شب نمک گیرکسانی می‌شود که نگران فردایشان بودند. کسانی که 6 ماه آمدند و رفتند تا ثابت کنند که پای او و همدردانش مانده‌اند. حالا او پاک پاک است و برای خودش کار دارد. با خانواده ارتباط برقرار کرده است. می‌گوید فقط نیامده تا که ته‌سیگارهای ولیعصر را جمع‌آوری کند آمده تا به کسانی که از کنار او می‌گذرند بگوید فقط یک امروز را سیگار نکش. شهر را دوست دارد. طلوع را بیشتر: «خانواده‌ام از من گذشت اما طلوع نه. لنگ 100هزارتومان برای رفتن به کمپ بودم. زنگ زدم به خانه گفتند حق نداری دیگر اسم ما را بیاوری.» حالا او کاردارد و فردایی روشن که وقتی درباره آن حرف می‌زنند لبخندی عمیق چهره‌اش را روشن می‌کند.


 یکی دیگر از بهبودیافتگان مؤسسه طلوع بی‌نشان‌ها می‌گوید: بزرگترین خیابان شهر را با همدردهایش قدم می‌زنند تا بگوید در این شهر کسانی زندگی می‌کنند که از کنار او و سایر کارتن خواب‌ها بی‌تفاوت نگذشته‌اند. دو سال است که مواد را ترک کرده و به فردای پرعشق دل سپرده است.


می‌گوید: «افرادی هستندکه از کنار خودشان هم بی‌تفاوت می‌گذرند.» حالا آمده است تا بگوید که کارتن خوابی پایان راه نیست. گل‌های سرخ و سفید میخک را به رهگذران هدیه می‌دهد و لبخند ذخیره می‌کند: «همین لبخند برای ما کافی است.» می‌گوید روزی روزگاری بدون آنکه بخواهد مردم شهر را رنجانده، حالا آمده است تا با دادن گل به آنها، خسارت‌ها را جبران کند.
ورودی پارک ملت، همانجایی که طلوعی‌ها جمع شده‌اند تا کمی استراحت کنند، لودر پارک شده زیر سایه سار درختان پارک آه از نهاد مرد در می‌آورد و او را پرتاب می‌کند به گذشته‌اش. به روزگاری که حالا جز حسرت چیزی از آن باقی نمانده است. لودری که او را می‌برد به سال 56 و کار پشت سد لتیان. سال 57 سد و کار در سد چادرملو و بعد هم رهایش می‌کند توی موج‌های خلیج فارس و بندر عسلویه. به سنگرسازی در 25 کیلومتری سلیمانیه که می‌رسد توقف می‌کند.
موجی جنگ که می‌شود مواد را برای آرامش اعصاب انتخاب می‌کند اما مواد زور که می‌گیرد همه چیز را از دست می‌دهد: «اعتبار و زندگی‌ام را از دست دادم. خانه‌ام را فروختم.» مواد 25 سال همه چیز را از او می‌گیرد. لودر داشت. لودری که از خوی به تهران آورد و در همین یافت آباد فروخت: «آن زمان 100میلیون فروختم. الان قیمتش حتماً 400 میلیون تومان شده است.» اشک پهنه نگاه‌اش را می‌گیرد. 5 سال کارتن خواب پایتخت می‌شود تا سه ماه پیش که نمک گیر غذای گرم کسانی می‌شود که از کنار او بی‌تفاوت نگذشتند.



5970568
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرکلانتر چهارم پلیس پیشگیری پایتخت از دستگیری سارق انباری منازل مسکونی در شمال شرق تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس پلیس فتای تهران از هموطنان خواست در ایام نوروز هنگام خرید از فروشندگان سیار نکات ایمنی را در استفاده از کارت‌های بانکی رعایت کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون امداد و نجات هلال احمر استان تهران از نجات خانم ۳۵ ساله که در ارتفاعات دربند دچار ضعف و بیحالی و افت فشارخون شده بود، خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رییس مرکز کنترل ترافیک پلیس راهور گفت: از ابتدای طرح نوروزی ۴۶۹ میلیون تردد در جاده‌های کشور ثبت شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است