اجتماعی 07:05 - 30 تیر 1396
یک آسیب‌شناس اجتماعی مطرح کرد
یک رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به ویژگی‌های افرادی که دست به قتل و یا تجاوز کودکان می‌زنند، گفت: از نظر رفتارشناسی احتمالا اینگونه افراد در دوران کودکی مورد آزار جنسی و یا خشونت‌های مختلف رفتاری قرار گرفته‌اند؛ اما مشکلات آنها بدون درمان و روانکاوی به شکل انباشتی از عقده‌ها در روح و ذهن آنها باقی مانده است و در دوران بزرگسالی خود را به شکل رفتارهای خشونت‌آمیز بروز می‌دهد.

ضرورت شناسایی و درمان رفتارهای غیرمتعارف کودکان با تشکیل «پرونده سلامت روانی»

دکتر مجید ابهری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حادثه قتل آتنا و حوادث مشابه افزود: این بیماران روانی به دلیل گذشته سیاه و تلخی که در دوران نوجوانی و جوانی داشته‌اند در دوران بزرگسالی نیز نتوانسته‌اند رفتارهای سالمی از خود بروز دهند.

این رفتارشناس و  آسیب‌شناس اجتماعی گام اول در پیشگیری از وقوع این حوادث را شناسایی افراد پرخطر دانست و ادامه داد: اجرای دوره‌های روان‌درمانی، روانکاوی، تخلیه روانی و تحت نظر داشتن این افراد می‌تواند از وقوع فجایع مشابه جلوگیری کند.

ابهری با اشاره به اهمیت آموزش خانواده‌ها در شناسایی این افراد گفت: آموزش خانواده‌ها برای شناسایی این افراد می‌تواند کمک موثری برای تشخیص بیماری آنها کند. متخصصان توصیه می‌کنند که از دوران 4 یا 5 سالگی پرونده روانی یا رفتاری تشکیل شده و با رشد افراد نیز این پرونده تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به بیماری پدوفیلیا (میل جنسی به کودکان) به راحتی قابل شناسایی نیستند و تنها متخصصان می‌توانند این افراد را تشخیص دهند، عنوان کرد: با تشکیل پرونده سلامت روانی، خانواده‌ها می‌توانند کودکانی که تمایلات جنسی افراطی دارند و یا از خود رفتارهای خشونت‌آمیز بروز می‌دهند را شناسایی و هرچه سریع‌تر نسبت به درمان آنها اقدام کنند.

این آسیب‌شناس اجتماعی عوامل متعددی را در وقوع قتل آتنا موثر دانست و اظهار کرد: در مورد قتل آتنا و سایر موارد مشابه، خانواده‌ها با همراه کردن زیورآلات کودک و یا استفاده از لباس‌های غیرمتعارف، آنها را تبدیل به طعمه‌ای برای افراد بیمار می‌کنند. اگرچه این قربانیان کودک هستند، اما برای بیماران مبتلا به پدوفیلیا هر یک از این عوامل می‌تواند منجر به بروز خشونت به این کودکان شود.

ابهری با تاکید بر اینکه کودک آسیب دیده باید بلافاصله تحت درمان روانکاوی قرار بگیرد، گفت: بعد از مراجعه به روانشناس و جلوگیری از تحقیر و تمسخر کودک می‌توان او را از آسیب‌های بعدی حفظ کرد و آینده وی را نجات داد.

وی با اشاره به نقش نهادهای فرهنگی و متولی برنامه‌ریزی اوقات فراغت کودکان در جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی اضافه کرد: با برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تفریحی برای کودکان می‌توان فضایی سالم و بدون خطر برای رشد و پرورش آنها فراهم کرد اما در صورتی که برای کودکان سرگرمی‌های سالم و کم هزینه وجود نداشته باشد، کودکانی مانند آتنا مجبور می‌شوند به محل کار پدر و مادرشان بروند و در معرض انواع آسیب ها قرار بگیرند. در کشورهای پیشرفته نیز نظارت‌های اجتماعی در کنار برنامه‌ریزی‌های آموزشی و حمایتی کودکان به طور همزمان دنبال می‌شود.

این  آسیب‌شناس اجتماعی با تاکید بر اینکه کودکان نمی‌بایست به طور مستقیم در معرض اخبار مربوط به قتل و تجاوز قرار بگیرند، عنوان کرد: به دلیل سیطره رسانه‌ها و پخش شدن این اخبار، نمی‌توان کودکان را به طور کامل از این مسائل دور نگه داشت به همین دلیل خانواده‌ها باید به زبان ساده این مسائل را برای آنها توضیح دهند به طوری که فضای فکری کودکان دچار تشویش نشود.

ابهری در پایان با اشاره به شیوه‌ صحیح ارائه آموزش‌های خودمراقبتی به کودکان گفت: با توجه به اینکه کودکان و نوجوانان در دوران رشد هستند باید به زبان ساده و قابل فهم آموزش‌های خودمراقبتی را به آنها ارائه داد.

انتهای پیام


9278804
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مهدی امیری مدیرکل آموزش شهروندی شهرداری تهران گفت: اکنون بوستان لاله هویت جدیدی در کنار تمام کارکرد‌های پیشین خود پیدا کرده و شهروندان تهرانی با نگاه جدیدی به این بوستان بزرگ می‌آیند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور گفت: افزایش چند برابری جریمه (تخلفات رانندگی) برای جلوگیری از رفتار پرریسک کسانی است که می‌خواهند با رانندگی پرخطر جان دیگران را به خطر بیاندازند چرا که افزایش جریمه برای کسانی که در مسیر قانون حرکت می‌کنند مسئله خاصی نیست
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح گفت: افزایش جریمه‌ها بسیار کار درستی است، اما افزایش جریمه به تنهایی عامل بازدارنده نیست بلکه ایجاد فرهنگ بازدارنده نقش مهم‌تری دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران از حریق در کارگاه تولید سپر خودرو خبرداد و گفت: در این حادثه مورد مصدومیت و تلفات جانی نداشتیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر گفت: شاهد اثرات مثبت ایجاد پست‌های خدمات بشر دوستانه سازمان جوانان در کاهش تصادفات نوروزی هستیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ از دستگیری عامل ربایش یک دختر حدودا ۲۰ ساله در شمال شهر تهران خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» در طرح خدمات نوروزی هلال احمر قریب به ۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۸۸ نفر خدمات امدادی ارائه شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جانشین رییس پلیس راه راهور فراجا گفت: با توجه به حجم سنگین ترافیک محور چالوس و آزادراه تهران شمال از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه تردد همه وسایل نقلیه از پل زنگوله به سمت تهران یک طرفه خواهد شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با فرارسیدن شب‌های قدر پویش فرهنگی بهار قرآن، بهار ایران در فضای تبلیغات شهری پایتخت اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون عملیات ترافیک پلیس راهور آخرین وضعیت راه‌های کشور را تشریح کرد و گفت: هنوز ۹۸۰ هزار خودرویی که از تهران خارج شده‌اند بازنگشته‌اند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است