اقتصادی 02:45 - 08 اسفند 1393
تهران- ایرنا- معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش تولید گوشت مرغ و صادرات آن از ابتدای سال 93، گفت: با عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت 5500 تومانی، بازاز تنظیم می شود.

حسن رکنی شامگاه پنجشنبه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره افزایش قیمت مرغ افزود: در دنیا حدود 108 میلیون تن تولید مرغ انجام می شود و جمعیت دنیا حدود 7 میلیارد و 200 میلیون نفر است.



وی یادآور شد: میانگین تولید و مصرف سرانه دنیا حدود 15 کیلو است؛ در کشور حدود 2 میلیون تن تولید مرغ داریم که با توجه به 77 میلیون جمعیت، سرانه تولید ما 26 کیلو است.



معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: حدود 800 تا 850 گرم از این سرانه صادر می شود از این رو مصرف سرانه کشور ما بالای 25 کیلو گرم است. ما حدود 1.1 درصد جمعیت دنیا را تشکیل می دهیم و حدود 2 درصد گوشت مرغ را در دنیا تولید می کنیم .



رکنی ادامه داد: در یک سال اخیر مازاد تولید مرغ داشتیم؛ 5 هزار تومان برای مرغ قیمت منصفانه ای نیست و قیمت منصفانه باید حدود 7 هزار تومان باشد.



وی تاکید کرد: دولت وظیفه قانونی خود می داند که نوسانات قیمت را در بخش گوشت و مرغ توسط شرکت پیشتیبانی کنترل کند.



به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، در یکسال و نیم اخیر احتیاجی به استفاده از گوشت و مرغ یخی نداشتیم و تولید مازاد داشتیم.



رکنی ادامه داد: در تولید مرغ، حالت خطی در طول سال داریم اما در بازار و کشش آن، نوسانات داریم. در مهر و آبان کشش بازار کمتر می شود و در این ماه ها مازاد تولید را خریداری می کنیم.



وی توضیح داد: از ابتدای سال 93 این مازاد تولید را داشتیم و در بهمن ماه کشش بازار ما بالا رفت. به هر حال در نیمه دوم بهمن و اسفند و ماه رمضان و ایام عید، بازار مرغ کشش دارد.



معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: یکی از شاخص های ما عرضه مرغ در تهران به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان است. متوسط عرضه مرغ در میدان بهمن در 10 ماه، 105 تن بوده است. در ماه بهمن متوسط عرضه مرغ 323 تن بوده و در روز جاری ورودی میدان بهمن، 418 تن بوده است.



رکنی تصریح کرد: سردخانه ها ظرفیت مشخصی دارند و تولید باید متناسب با تقاضای بازار باشد. توان صادراتی در کشور وجود دارد و ما از یک کشور وارد کننده مرغ به صادر کننده تبدیل شدیم و حدود 65 هزار تن صادرات داشتیم.



وی اظهار کرد: مرغ سرد با قیمت 5500 به وفور و بدون سقف توزیع، در مراکز استان ها قابل عرضه و یکی از راه های تنظیم بازار ارائه مرغ سرد است. مرغ های سرد کیفیت بهتری از مرغ گرم دارند و از بهترین زنجیره های تولید خریداری شده است.



در ادامه این برنامه محمد یوسفی رییس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی در ارتباطی تلفنی گفت: تولید ما برای گوشت و مرغ خطی است اما در طول سال قله های مصرفی داریم؛ بعد از 22 بهمن و اسفندماه، نقدینگی جامعه بالاتر می رود و این مهم، تقاضای گوشت و مرغ را افزایش می دهد.



رییس اتحادیه پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره افزایش قیمت مرغ اظهار کرد: مشکل موجود در این بخش این است که اگر مردم روزی گوشت 5 هزار تومانی خریداری کردند جامعه حق دارند خواستار حفظ این قیمت باشند. از طرفی وقتی تولید کننده زیان می بیند فریادشان را کسی را نمی شنود و این مسئله بین تولید کننده و وزارتخانه متبوع می ماند.



همایون دارابی مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران مرغ گوشتی نیز در این برنامه در ارتباطی تلفنی اظهار کرد: خوشبختانه امسال که وظیفه تنظیم بازار به عهده جهاد کشاورزی بود ما از واردات مرغ بی نیاز بودیم و این دلیل خوبی برای حمایت از تولید است.



وی یادآور شد: از طرفی در زمانی که با کاهش قیمت مرغ روبرو بودیم، مسوولان جهاد کشاورزی با برگزاری جلسه با مدیران پشتیبانی و تشکل ها، در زمان مشخصی قیمت ها را به سطح قابل قبولی رساندند.



دارابی اظهار کرد: ما 60 هزار تن نیز صادرات مرغ داشتیم و معتقدم در بخش عرضه و تقاضای مرغ، موضوع اصلی فرهنگ مصرف بوده و حدود 30 درصد مصرف ما افزایش یافته است.



وی گفت: امروز در میدان بهمن علاوه بر فروش 20 درصدی مرغ گرم، 60 درصد نیز مرغ سرد توزیع می شود و از سوی دیگر 160 هزار تن مرغ منجمد در سردخانه ها داریم اما از مرغ سرد استقبال نمی شود.



به گفته دارابی، مرغ منجمدی که با قیمت 5 هزار و 500 تومان ارائه می شود از سوی وزارت جهاد کشاورزی 7 هزار تومان خریداری شده است.



شبک**1983 **1917

انتهای پیام /*


5933205
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که امسال میزان خرید به ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزارتن و در صورت شرایط مساعد رطوبت و دما به ۱۱ میلیون تن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه های کشور گفت: ترافیک سنگین در آزادراه تهران _کرج _ قزوین و محور چالوس گزارش شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه مرغداران میهن گفت: برآوردها حاکی از آن است که تولید تخم مرغ با افزایش حداقل ۱۰۰ هزارتنی به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزارتن برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» براساس اعلام گروه صنعتی ایران خودرو؛ ظرفیت تولید محصول پژو پارس، از روزانه ۴۰۰ دستگاه در ابتدای سال ۱۴۰۳، به ۷۰۰ دستگاه در روز خواهد رسید.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس اتحادیه میوه و سبزی تهران گفت: با توجه به فراوانی عرضه و شرایط رقابتی، مغازه‌داران انواع میوه و صیفی را زیر نرخ مصوب عرضه می‌کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش‌بینی سازمان هواشناسی گفت: فردا جمعه شاهد وزش باد شدید و بارش باران در نواحی شرقی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» یک کارشناس اقتصادی گفت:موضوع پرداخت یارانه‌ها و از جمله یارانه انرژی به مردم و تولیدکنندگان یک ضرورت است به طور کلی یارانه باید در راستای حمایت از کالای داخلی باشد و یارانه به دست مصرف کننده نهایی یعنی افراد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» با تصویب‌ افزایش ضریب حقوق سال ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دولت در جلسه هیئت وزیران، حداقل و حداکثر حقوق آن‌ها مشخص شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از توزیع و مصرف ۱۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار لیتر بنزین در هشتمین نوروز با رشد ۲۲ درصدی در مقایسه با مدت مشابه پارسال خبر داد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت:۱۱۰ هزار میلیارد تومان فرار و معوقات مالیاتی در سال ۱۴۰۲وصول شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است