علمی فناوری 11:39 - 08 خرداد 1394
شرکت فضایی اسپیس‌ایکس اخیرا فیلم آزمایش موفقیت‌آمیز ماکت سیستم پرتاب خدمه دراگون (LAS) را منتشر کرده است.

آزمایش موفقیت‌آمیز فرار اضطراری اسپیس‌ایکس

به گزارش سرویس علمی ایسنا، این آزمایش اوایل ماه جاری میلادی در مجموعه پرتاب 40 در ایستگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال انجام شد، اما فیلم آن به تازگی رسانه‌ای شده‌ است.

موفقیت شرکت اسپیس‌ایکس در طراحی LAS جدید، نمایانگر مرحله حیاتی در مسیر پروازهای سرنشین‌دار فضایی در آینده است.

فیلم منتشرشده، موفقیت این سامانه را در نجات سرنشینانش در مواقع اضطراری و در هنگام بروز نقص در موشک حامل فضاپیما نشان می‌دهد.

سیستم سنتی LAS به شکل یک برج موشکی است که با پرتاب موشک، کپسول و خدمه آن‌ را به فضا منتقل می‌کند. در مواقع اضطراری، موشک به همراه کپسول پرتاب شده و کپسول و خدمه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

این سیستم در طول دوران پروازهای آپولو به کار می‌رفت و برای فضاپیمای بوئینگ CST-100 طراحی شده است.

کپسول سرنشین‌دار جدید دراگون از طراحی سنتی فاصله گرفته و دارای هشت موتور SuperDraco در درون خود کپسول سرنشین‌دار است.

سیستم جدید نوعی گزینه فرار از هر گونه خطری در زمان‌های اضطراری تا هنگام رسیدن به مدار خواهد بود، زیرا موشک مورداستفاده برای پرتاب کپسول، فقط برای استفاده بر روی سکوی پرتاب و نخستین دقایق پس از پرتاب به کار خواهد رفت.

در صورت بروز هر گونه رخدادی بر روی سکوی پرتاب یا در طول اوج‌گیری، موتورهای LAS به طور همزمان شلیک شده، دراگون سرنشین‌دار را به فضا پرتاب می‌کنند و بدنه را در همان ابتدا از وسیله پرتابگر جدا می‌کنند.

در طول آزمایش، هشت موتور SuperDraco متعلق به LAS برای 6 ثانیه روشن شده و با موفقیت، 54 هزار و 430 کیلوگرم نیروی پرتابشی تولید و ماکت دراگون سرنشین‌دار LAS جدید و بدنه آن را تا ارتفاع 1524 متر به فضا پرتاب کردند.

با رسیدن به این نقطه، بدنه LAS با موفقیت از موشک جدا شد و مدت کوتاهی پس از آن، چترهای خود را باز کرد و در نهایت در آن سوی ساحل و با استفاده از سه چتر اصلی کاملا بازشده خود، به سلامت فرود آمد.

انتهای پیام


6464094
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سونی نحوه‌ سازگارشدن بازی‌ها با کنسول پلی استیشن ۵ پرو را در اسناد محرمانه‌اش اعلام کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی معرفی‌نشده‌ HMD Pulse در رنگ‌های متنوع با نمایشگر ۶٫۵۶ اینچ و باتری پرظرفیت رؤیت شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به افزایش شیوع آبله مرغان در فصل بهار، به افراد توصیه کرد که برای پیشگیری از ابتلا از تماس با بیماران خودداری کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» دانشمندان ماده جدیدی اختراع کرده‌اند که این ماده عجیب خاصیتی ویژه دارد و در هنگام ضربه یا کشش محکم‌تر می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آزمون‌های سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت دوم آزمون سراسری از فردا ۲۹ فروردین خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، از افزایش دو برابری بسیاری از شاخص‌های بازرسی‌های بهداشت محیط در طرح سلامت نوروزی ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز فناوری اطلاعات، امنیت و هوشمند سازی سازمان بیمه سلامت گفت: ارتقاء سامانه نسخه نویسی الکترونیکی منجر به پاسخگویی سریعتر فرآیند‌ها می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نتیجه آزمایش جدید دانشگاه «لافبورو» نشان می‌دهد کاهش حساسیت بصری می‌تواند زوال عقل را تا ۱۲ سال قبل از ابتلا به آن پیش‌بینی کند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زمان انتشار کارنامه نتایج اولیه و زمان انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون ورودی دوره دکتری «P.h.D» سال ۱۴۰۳ اعلام شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است