فرهنگی‌هنری 14:14 - 01 بهمن 1399
گرامی‌ترین سرمایه‌ی آدمی جان اوست؛ زیرا تمام تلاش و کوشش انسان در عرصه‌ی زندگی بدان جهت است که این جان را از حوادث گوناگون مصون نگه‌داشته و چند صباحی در این جهان خاکی، عمر خویش را سپری کند.

شهیدان گمنام؛ منادیان عزت و افتخار

به گزارش ایسنا، سرهنگ ستاد قاسم اکبری‌مقدم  پژوهشگر سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در یادداشتی به واکاوی منزلت شهدای گمنام پرداخته است.

در این یادداشت می‌خوانیم: در طول تاریخ بشریت، انسان‌هایی بوده‌اند و هستند که از گران‌قدرترین هدیه‌ی الهی به ودیعت گذاشته شده در کالبد آن‌ها، به‌راحتی صرف‌نظر کرده‌ و این گوهر ارزشمند«جان» را در نهایت آگاهی و اخلاص با خالق خویش معامله نموده‌اند که خداوند متعال در قرآن کریم «سوره توبه آیه۱۱۱» به این موضوع مهم اشاره دارد.

چه معامله‌ای را می‌توان سراغ داشت که خریدار آن خدای متعال و فروشندگان آن افراد پرهیزکار و صالح و متاع مورد معامله نیز جان آدمی گران قیمت‌ترین کالای زندگی باشند. تجارت بسیار بزرگی که هر سه وجه آن یعنی خریدار، فروشنده و کالای مورد معامله در نهایت کمال و پسندیده‌ترین حالات ممکنه خود قرار دارند. وه! که چه سعادتی! «خوشا به حال آنانی که در این قافله نور جان و سر دادند.»

در قرآن کریم آیات متعددی درباره چیستی و چرایی، آثار و فضائل«جهاد و شهادت»‌ بیان شده (مواردی چون حیات و زنده بودن شهیدان، نائل شدن به رحمت و مغفرت الهی، بخشش گناهان شهید و داخل شدن در بهشت) است. جالب است بدانیم، کلمات «شهید»، «شاهد» و «شهدا» در قرآن کریم ۷۲ بار در ۹ سوره(بقره، آل‌عمران، نساء، انفال، توبه، حج، احزاب، محمد، صف) آمده است؛ یعنی به اندازه شهدای کربلا. «وجه» و «وجوه» هم در قرآن ۷۲ بار استفاده شده است. زیرا شهید نظر می‌کند به وجه الله.

شهدا همان انسان‌های بزرگ و ارزشمندی هستند که برای جلب رضای معبود از همه‌ی هستی و حق حیات خود در این دنیای فانی گذشته‌ و از نثار عزیزترین سرمایه‌ی خود در راه جانان، دریغ نکرده‌اند.در این میان برخی از این انسان‌ها ناشناخته و گمنام باقی می‌مانند.

گمنامی و گمنام بودن در سیره، روش و منش اسلامی از فضیلت والا و خاصی برخوردار بوده و روایات بسیاری درباره انسان‌هایی که خود را به چنین خصلتی ملزم دانسته‌اند، آمده است. بزرگان دینی نیز در سیر و سلوک و شیوه عملی خود، گمنامی را شعبه‌ای از خلوص در عمل و نیت می‌پنداشتند و همواره برای تقرب به خداوند متعال از این اصل اساسی بهره می‌جستند.

با شروع جنگ تحمیلی، ادبیات گمنامی در حوزه دفاع مقدس شکل دیگری به خود گرفت. هنگامی که رزمندگان دلاور ایران اسلامی در برابر تجاوز دشمن رژیم بعثی عراق قرار گرفتند، در آن هنگامه عملیات و نبردهای شدید، به دلیل نامساعد بودن وضعیت جغرافیایی مناطق عملیاتی، حجم آتش دشمن و... ، امکان بازگرداندن برخی از پیکرهای مطهر شهدا به عقبه خودی وجود نداشت و بدن‌های شریف‌شان سال‌ها در زیر آفتاب سوزان ماند. بعد از پایان جنگ، تفحص و جستجو برای کشف و شناسایی شهدای مفقود در غرب و جنوب کشور شروع شد. از میان شهدای مفقودالاثری که در جریان تبادل شهدا و تفحص کشف شد، بسیاری از شهدا از علائم هویت یاب همچون پلاک، نشان و... برخوردار نبودند، بنابراین نام و نشان آن‌ها شناسایی نشد و بدین صورت مفتخر به «شهید گمنام» شدند.

پس از اتمام عملیات مبادله اسرا با اعلام رسمی بنیاد شهید، رزمندگانی که بدن‌های آنان کشف و شناسایی نشد، به عنوان «شهید» و «مفقودالاثر» معرفی شدند. گرچه کمیته جستجوی شهدای مفقودالاثر از سال ۷۰ تشکیل شده و همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

طبق اعلام فرمانده کمیته جستجوی مفقودین تاکنون بیش از ۴۰ هزار شهید در جریان عملیات‌های تفحص پیدا شده و به کشور بازگشته‌اند. حدود ۱۳ هزار شهید مفقودالاثر وجود داشت که از این تعداد ۹ هزار شهید به صورت گمنام دفن شده‌اند و حدود3000  شهید گمنام هنوز باقی مانده است.

 بیشترین شهدای تفحص شده در ایران به مناطق عملیاتی فکه، تنگه چزابه و در خارج از مرز ایران به مناطق بصره، العماره و فاو تعلق دارد.

نخستین بار سال ۱۳۷۴ بود که پیکرهای مطهر شهدای گمنام در جزیره ابوموسی به خاک سپرده شد و یک حرکت اصیل و تأثیرگذار فرهنگی در کشور کلید زده شد. کم‌کم این رسم زیبا به پادگان‌های نظامی، کوی‌های سازمانی، دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی، آموزش، تحقیقاتی، مراکز فرهنگی دفاع مقدس، فرهنگسراها، بوستان‌ها هم کشیده شد و دلیل آن تقاضاهای مختلف مردم و مسئولین برای نزدیکی به مزار شهدای گمنام است که برایشان منشأ خیر و برکت محسوب می‌شود.

سال‌ها از پایان جنگ گذشته، اما برای خانواده‌های جاویدالاثرها و مفقودان انتظار هنوز پایان نیافته است و حالا این انتظار با خونشان عجین شده است.

پس از فراغت از جنگ تحمیلی و شروع بازسازی کشور در ابعاد گوناگون، دشمن با رویکردی جدید به نام تهاجم فرهنگی اساس و ریشه‌ها و پیوندهای اعتقادی و تاریخی و هویت اسلامی مردم ما به‌ویژه جوانان را مورد هدف قرار داد.

به موازات اقدامات دشمن، تلاش‌هایی به عمل آمد تا جلوی این سیل بنیان‌کن گرفته شود که از آن جمله: ترویج معارف حقه دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت است. بنابراین به منظور صیانت از دستاورد خون شهیدان سرافراز انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، همه انسان‌های دل‌سوخته و علاقه‌مند و باورمند انقلاب اسلامی بر آن شدند تا در این معرکه جدید از همه هستی خود مایه بگذارند تا شاید از آثار مخرب این هجوم همه‌جانبه فرهنگی بکاهند.

در همین رابطه حرکت کمیته جست‌وجوی مفقودین در راه اندازی کاروان‌های سراسری تشییع پیکرهای طیبه شهدای گمنام، جانی دوباره به کالبد نیروهای وفادار به انقلاب و ارزش‌ها دمید چرا که هر از چندگاهی با پراکنده شدن عطر و شمیم خوش شهادت، دل‌های کسانی که می‌رفت تا در غبار مادیات و زرق و برق و جلوات دنیایی به غفلت خو کنند با این اذکار معنوی متنبه شده و شهیدان، این ستاره‌های هدایت، دست پرلطف خود را بر سر این امت خصوصاً جوانانی که چیزی از انقلاب و دفاع مقدس درک نکرده‌اند بکِشند تا آنان فراموش نکنند آنچه که در راه حفظ کیان، امنیت مرز و بوم و نهال انقلاب اسلامی نثار شده است بسی سنگین و گران‌قدر است و نباید از کنار آن به آسانی گذشت.

تردیدی نداریم که ایجاد ذوق و رغبت بیشتر در مردم برای حضور گسترده‌تر در مراقد شهدا و فراهم‌سازی تسهیلات لازم، یکی از مهم‌ترین اموری است که باید متصدیان امور مربوط به شهید و شهادت بدان بپردازند.

ارتش جمهوری اسلامی ایران که با تقدیم ۴۸هزار لاله گلگون‌کفن در راه حفظ کیان و امینت این مرز و بوم در دوران  هشت سال دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی را ایفا نموده است، پس از آن دوران شور و ایثار، در جهت حفظ و نشر ارزش‌های متعالی دفاع مقدس با در آغوش گرفتن بیش از ۱۵۰ شهید قهرمان نامدار(گمنام) و منادی عزت و افتخار در پادگان‌ها، مراکز آموزشی و کوی‌های‌ سازمانی زمینه بهره‌مندی کارکنان و خانواده‌هایشان را از انوار الهی شهدا فراهم کرده است.

انتهای پیام


10912913
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزارت فرهنگ، دستورالعمل جدید صدور پروانه فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را که در اجرای بند ۱۶ ماده ۲ قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ تدوین شده است، ابلاغ کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سفر به پاکستان از فعال شدن ۶ خانه فرهنگی ایران در این کشور خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کتابفروشی‌های تایید شده در سامانه بازار کتاب برای حضور در بخش مجازی سی وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۸ اردیبهشت فرصت دارد نسبت به ثبت‌نام در این بخش اقدام کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در مراسم اختتامیه جشنواره قهرمان ایران بهترین‌های سال گذشته ورزش ایران در بخش‌های مختلف معرفی شدند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است