استانی 12:17 - 04 آذر 1399
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس پاسخ می‌دهد
ایسنا/کرمانشاه عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی وجود فساد و رانت در اختصاص ارز ترجیحی به نهاده های دامی را عامل اصلی جهش یکباره قیمت مرغ عنوان کرد.

چرا قیمت "مرغ" پَر کشید؟

محمد رشیدی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه افزایش قیمت مرغ از مدت ها قبل قابل پیش بینی بود، گفت: زمانی که فساد و رانت در اختصاص ارز ترجیحی برای واردات نهاده های دامی داشته باشیم، افزایش قیمت محصولات تولیدی کشاورزی قابل پیش بینی است.

وی افزود: در حال حاضر نهاده هایی که با ارز ترجیحی وارد کشور می‌شود تماما به دست تولیدکنندگان و مرغداران نمی رسد و مرغداران هم مجبورند نهاده های مورد نیاز خود را از بازار آزاد تهیه کنند.

عضو مجمع نمایندگان کرمانشاه تصریح کرد: هم اکنون حدود 50 درصد نهاده های دامی که با ارز ترجیحی وارد می شود به دست مرغداران می رسد و مرغداران مجبورند نیاز خود را با قیمت چهار تا پنج برابر از بازار آزاد تهیه کنند. در چنین شرایطی، معلوم است قیمت مصوب مرغ برای مرغداران به صرفه نیست و همین امر موجب می شود آنها جوجه ریزی را کم کنند.

رشیدی تصریح کرد: از 20 روز قبل جوجه ریزی در کشور کم شد و وقتی جوجه ریزی کم شود به تبع تولید مرغ هم کم خواهد شد. بازار هم تابع عرضه و تقاضاست و وقتی تولید مرغ کم شود، قیمت آن هم افزایش می یابد.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه مقصر اصلی این موضوع را دولت دانست و با انتقاد از عدم اجرای قانون «تمرکز اختیارات جهاد کشاورزی» گفت: در حال حاضر ورود نهاده های دامی در اختیار وزارت صمت است و همین امر موجب شده وزارت جهادکشاورزی اختیارات کاملی در این زمینه نداشته باشد. اگر بخواهیم بازار محصولات کشاورزی و دامی سامان بگیرد باید صفر تا 100 کارهای آن از واردات نهاده های دامی گرفته تا تولید و... به یک وزارتخانه سپرده شود.

رشیدی در خصوص آینده بازار مرغ هم گفت: در شرایط فعلی دولت جوجه ریزی را افزایش داده که این امر عرضه مرغ در بازار را بالا می برد، اما این اقدامات مسکن موقت است و درمان درد نیست.

وی افزود: دولت باید جلوی فساد و رانت در واردات نهاده های دامی را بگیرد و بهتر است ارز ترجیحی را به طور کامل از این بازار برداشته و این منابع را به شش دهک پایین جامعه جهت تامین مواد پروتئینی اختصاص دهد، یعنی یارانه را به جای اینکه به مبدا بدهیم به خود مردم بدهیم تا از این طریق شاهد فساد هم نباشیم.

انتهای پیام


10824673
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است