فرهنگی‌هنری 23:32 - 02 آبان 1395
محسن پرویز:اگر بخواهیم درباره عملکرد علی جنتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ۳ سال گذشته درست، منطقی و دور از جانبداری حرف بزنیم، قاعدتا باید شواهد و مدارک دوره مدیریتی او را درنظر بگیریم؛

چه‌بسا در وزارتخانه برنامه‌ریزی‌هایی شده که ما از آن اطلاع نداریم یا برخی فعالیت‌ها تاکنون رسانه‌ای نشده است. اما اگر بخواهیم عملکرد وزارت ارشاد را براساس نتایج اتفاق‌هایی که افتاده قضاوت کنیم، تصورم چیزی فراتر از انجام برنامه‌های معمولی و عادی نیست. وزارتخانه یکسری برنامه‌ها دارد که در همه دوره‌ها ارائه می‌شود اما انجام این برنامه‌ها براساس سیاستگذاری‌ و سلایق مدیران است و شاید شکل و نگاه در ارائه خدمات متفاوت باشد. برای مثال، صدور مجوز تولید یا نمایش فیلم براساس گرایش سیاسی و نگاه مسئولان گاهی سخت است و گاهی سهل اما در عملکرد اجرایی افراد تأثیرگذار نیست.

در چند سال اخیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ اقدام‌های چشمگیر و اثرگذار و برنامه‌ریزی برای حل معضلات و مشکلات این حوزه نداشته است. البته در هر معاونت کارهای خوب هم داشته‌ایم؛ معاونت فرهنگی توانست بعد از سال‌ها با یک برنامه‌ریزی درست نمایشگاه بین‌المللی کتاب را به شهر آفتاب منتقل کند. گرچه نمایشگاه باز هم مشکل داشت اما نسبتا فراتر از انتظار ناشران و کارشناسان برگزار شد. در معاونت هنری هم کارگروه ساماندهی مد و لباس توانست کارهایی درخور و ارزشمند انجام دهد یا در معاونت قرآنی نمایشگاه‌ بین‌المللی قرآن نسبت به سال‌های گذشته بهتر برگزار شد اما این اقدام‌ها، اقناع‌کننده نیست.

مسئله مهم این است که متولیان امور در این وزارتخانه گزارش‌هایی درباره عملکرد و برنامه‌ها تهیه کنند و با برنامه‌ریزی بتوانند در حل مشکلات موفق شوند. در این صورت یک ناظر بیرونی هم متوجه می‌شود که کارهایی برای حل مشکلات انجام شده است. با توجه به تغییر وزیر در آخرین سال دولت آقای روحانی، این جابه‌جایی نگرانی‌هایی برای اهالی فرهنگ و هنر در پی دارد. در میان اهل فرهنگ- بدون درنظر گرفتن سلایق سیاسی و حزبی- یک نگاه عمومی وجود دارد که جابه‌جایی مدیران را در سطح کلان زیاد مفید نمی‌دانند و به آن خوش‌بین نیستند. وقتی چهره‌ای تازه وارد می‌شود، تا مدتی سرگرم امور روزمره خواهد شد و همین امر به اتلاف زمان می‌انجامد.

درباره تغییر آقای جنتی هم میان اهالی فرهنگ و هنر تعابیر مختلف شنیده می‌شود که گاهی در تضاد با یکدیگر است. برخی سهل‌انگاری در صدور مجوزها را عامل اصلی می‌دانند و برخی می‌گویند در صدور مجوزها سختگیری شده است. باید بگویم اهالی فرهنگ و هنر فارغ از اهداف و مقاصد این جابه‌جایی‌ها تنها نگرانند که فرد بعدی کی می‌تواند گره از مشکلات حوزه باز کند و چقدر زمان خواهد داشت تا با امور و مسائل اجرایی وزارتخانه و شیوه مدیریت آنها آشنا شود.

  • معاون سابق وزارت ارشاد

8243794
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برای همدردی با مردم و کودکان مظلوم غزه در ایام ماه مهمانی خدا، روز جمعه از جدیدترین دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با عنوان «مثلا جنگ نیست» رونمایی شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اماکن متبرکه، هیأت‌ها و مساجد کشور همزمان با شب‌های قدر مجالس احیا و مناجات برپا می‌کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ساعت بازدید از موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی به مناسبت شب‌های قدر کوتاه‌تر شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در شب‌های قدر ماه مبارک رمضان، نمایشگاه قرآن تا ساعت ۲۲ پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مهدی نقویان رئیس سیمافیلم درباره ساخت چند سریال مهم در سال ۱۴۰۳، سرانجام سریال الف ویژه مسعود جعفری‌جوزانی در تلویزیون، تغییر در نظام پخش و رونق ساخت سریال‌های طنز توضیحاتی داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تلویزیون امروز فیلم‌های متفاوتی مانند «نیاز»، «دیپورت» و «شلیکی از میان دیوار» را راهی آنتن شبکه‌های سیما می‌کند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ گفت: در برنامه‌ریزی‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، توجه به ایرانی‌گری ضروری است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ویژه برنامه «و خدایی که در این نزدیکی است» رادیو جوان برای شب‌های قدر به مدت پنج شب از حرم مطهر رضوی با حضور کارشناسان مذهبی و مداحان پخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در روایتی به بندگانی اشاره می‌کنند که از رحمت الهی دور می‌شوند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از سوالات و شبهاتی که ممکن است برای خیلی از افراد به وجود آید این است که آیا واقعاً اسلام دین آسانی است؟ که در این مطلب قصد داریم به آن اشاره کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است