استانی 11:15 - 03 بهمن 1395
عضو کمسیون میناسازان اتحادیه صنایع‌دستی:
غلامعلی فیض‌اللهی میناکار نام‌آشنا و عضو کمسیون میناسازان اتحادیه صنایع‌دستی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی این هنر گفت: ما نسلی هستیم که در برابر تاریخ و آیندگان متهم هستیم.

ما نسلی هستیم که در برابر تاریخ هنر متهمیم

به گزارش ایسنا، مراسم افتتاحیه نمایشگاه آثار هنرمندان میناساز اصفهان، به دعوت از انجمن مینانگاران نقش‌جهان و با همکاری اتحادیه صنایع‌دستی و سازمان میراث فرهنگی استان در کاخ موزه چهلستون، با حضور رییس اتحادیه صنایع‌دستی، مدیر مرکز خلاقیت و نوآوری شهرداری اصفهان و جمعی از هنرمندان این عرصه برگزار شد.

فیض‌اللهی عضو کمسیون میناسازان اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به تاریخ و دوران اوج و افول هنر میناسازی در ایران گفت: هنر میناسازی در سه دوره سلجوقی، صفویه و اکنون به اوج رسید، اما متأسفانه دوره‌ فعلی تنها از لحاظ کمی دوره اوج این هنر محسوب می‌شود و به لحاظ کیفی بدترین دوران خود را پشت سر می‌گذارد.

این هنرمند تلاش‌های صورت گرفته جهت آموزش و رونق بازار صنایع‌دستی را درخور توجه دانست و گفت: برای رونق کسب‌وکار این هنرمندان تصمیم بر آن گرفته شد که برای تهیه‌ هدایا در ارگان‌ها از صنایع‌دستی انتخاب صورت گیرد که میناسازی به جهت ویژگی‌های سازگاری و دوام مورد اقبال قرار گرفت.

وی ادامه داد: اما متأسفانه از طرفی آموزش بی‌رویه و ملاک قرار گرفتن صرفاً قیمت برای تأمین این بازار به‌شدت به سطح کیفی آثار لطمه زد، چراکه آموزش بی‌رویه و در نظر نگرفتن بازار هدف پیش از آموزش نتیجه عکس دارد.

این هنرمند اظهار کرد: بهبودی این مسئله ملزم به توجه و حمایت جدی دولتمردان است تا با تعیین سیاست‌های لازم بازار را مدیریت کنند و از طرفی شورایی برای شناسایی بازارهای هدف و نیاز آن تعریف کنند.

فیض‌اللهی با ابراز تأسف از وضعیت فعلی این هنر گفت: ما نسلی هستیم که در برابر تاریخ و آیندگان متهم هستیم. چراکه برای حفظ  نگهداری هنر متعهدیم و اتفاقی که امروز برای صنایع‌دستی در حال اتفاق است را نادیده گرفته‌ایم.

صنایع دستی نباید تنها برای  هدیه دادن ساخته شود

همچنین عباس شیردل رییس اتحادیه صنایع‌دستی اصفهان گفت: بهترین راه‌حل برای پیشگیری از پیشرفت این روند آموزش بهتر و تحت نظارت است.

وی ادامه داد: شهرداری می‌تواند کمک بسیار شایانی برای رسیدن به این هدف داشته باشد. نزدیک به 1400 خانه‌ی فرهنگ در استان وجود دارد که اگر بتوان از این خانه‌ها به‌عنوان‌مثال برای خانه‌ مینا یا صنایع‌دستی دیگر و معرفی و آمورش این هنرها بهره برد بسیار تأثیرگذار است. هنرمندان بزرگی هستند که باید از وجود آن‌ها برای آموزش مدیریت‌شده بهره‌مند بود.

این هنرمند قلم‌زنی افزود: در سال گذشته با صرف هزینه‌های و زحمات بسیاری دو عنوان بسیار باارزش یعنی شهر خلاق و پایتخت جهانی صنایع‌دستی برای اصفهان کسب شد. جا دارد دستاوردهای این عناوین برای شهر اصفهان و هنرمندان و بازار صنایع‌دستی را بررسی کنیم که آیا کسب این عناوین شرایط ما بهبود بخشیده است.

در ادامه معصومه صابری دبیر انجمن مینا نگاران نقش‌جهان گفت: کمترین کاری که با توجه به تعداد زیاد علاقه‌مندان به صنایع‌دستی امروز می‌توان انجام داد این است که این پتانسیل را به شکل توانمند تربیت کنیم.

وی افزود: هنر مینا یا صنایع‌دستی دیگر نباید تنها برای هدیه دادن ساخته شوند. باید فکری برای کاربردی سازی آن‌ها، معرفی و ارائه‌ی آن با جامعه کنیم تا صنایع‌دستی به جایگاه حقیقی خود بازگردد.

به گزارش ایسنا؛ نمایشگاه آثار هنرمندان میناکار در انجمن مینانگاران نقش‌جهان تا 8 بهمن‌ماه هرروزه از ساعت 9 تا 16 در کاخ‌موزه چهل ستون پذیرای علاقه‌مندان است.

انتهای پیام


8696854
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ سه شنبه ۲۸ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است