اقتصادی 10:24 - 04 فروردین 1398
براساس برنامه ششم توسعه صنعت پتروشیمی، تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت نصب شده این صنعت به ۱۰۵.۷ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. هم‌چنین برای تأمین و جذب ۵۸ میلیارد دلار سرمایه شامل ۴۳ میلیارد دلار و ۵۱۵ هزار میلیارد ریال برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

بررسی جایگاه پتروشیمی ایران در جهان

به گزارش ایسنا، اتکا به تجارب ۵۰ ساله و بهره‌مندی توانمندی منابع انسانی، رویکرد کاهش خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سرمایه‌گذاری با جذب سرمایه‌گذار خارجی مستقیم از مأموریت‌های صنعت پتروشیمی محسوب می‌شود. طرح‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی در برنامه ششم توسعه شامل ۶۴ طرح در دست اجراست، اجرای ۴۴ طرح جدید و اجرای هفت طرح تأمین کننده خوراک‌های بالادستی می‌شود.

ارزش فروش داخلی محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۵۷، ۱۱ میلیارد بوده که برآورد شده بود این میزان تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۶۶۱,۲۸۸ میلیارد ریال برسد. میزان فروش داخلی محصولات نیز در سال ۱۳۵۷، ۰.۵۷ میلیون تن بوده که برآورد شده بود این میزان تا پایان سال ۱۳۵۷ به ۱۶.۴ میلیون تن برسد. هم‌چنین ارزش صادرات در سال ۱۳۵۷، ۰.۰۵ بوده که تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۲.۷۶ میلیارد دلار رسید. مقدار صادرات نیز که در سال ۱۳۵۷، ۰.۶ میلیون تن بوده تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۲۱.۶۷ میلیون تن رسید.

مقدار فروش محصولات پتروشیمی که در سال ۱۳۵۷، ۱۵۲ میلیون تن بود تا پایان سال ۱۳۹۷، ۳۸.۰۷ میلیون تن شد. میزان تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۵۵ میلیون تن رسید در حالی که این میزان در سال ۱۳۵۷، ۱.۶ میلیون تن بود. تعداد مجتمع‌های صنعت پتروشیمی از شش مجتمع در سال ۱۳۵۷ به ۵۴ مجتمع به سال ۱۳۹۷ رسید. در سال ۱۳۵۷، ۱۷ نوع محصول پتروشیمی در ایران تولید می‌شد که این تعداد تا پایان سال ۱۳۹۷ به ۱۲۱ نوع رسید.

سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده‌ی پتروشیمی در منطقه‌ی خاورمیانه در سال ۱۳۹۲، ۲۲.۲ درصد بود که این میزان در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به ترتیب به ۲۲.۶ درصد، ۲۳.۶ درصد و ۲۵.۵ درصد رسید. هم‌چنین سهم صنعت پتروشیمی ایران از ظرفیت تولید محصولات عمده پتروشیمی در جهان در سال ۱۳۹۲ و ۱۳۹۴ هر کدام ۲.۳ درصد بود که این میزان طی سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ۲.۵ درصد رسید.

انتهای پیام


10085700
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر نظارت بر بورس‌ها گفت: محدودیت یک درصدی دامنه نوسان سهام برای یک روز دیگر یعنی فردا چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: با نزدیک شدن فصل نقل وانتقالات مسکن فعالیت سامانه خودنویس همزمان با افزایش مشارکت‌های مردمی ۲۴ ساعته شد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» علی‌آبادی گفت: تاکنون ۱۳۳ هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شده که از این تعداد ۵۰ هزار خودرو در گمرکات کشور است و ۸۰۰۰ خودرو به مردم تحویل داده شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» چنانچه مودیان مالیاتی اظهارنامه پیش فرض مالیات بر ارزش افزوده زمستان سال ۱۴۰۲ را تا ۱۲ اردیبهشت امسال اصلاح و تکمیل کنند، از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرائم مالیات بر ارزش افزوده برخوردار می‌شوند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی صنف جایگاه‌داران بنزین گفت: ابزار فعلی ما که تخصیص لیتری و کارت سوخت است جوابگوی شرایط فعلی نیست و باید به سمت تخصیص سوخت به کد ملی برویم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی گفت: از فردا شاهد تشدید فعالیت سامانه بارشی جدید در نواحی جنوبی کشور خواهیم بود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس هیئت مدیره صرافی ملی ایران گفت: نرخ ارز ارائه شده به تجار و بازرگانان به ۴۱ هزار و ۵۵ تومان رسید و عرضه ارز نیمایی به تجار همچنان ادامه دارد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل مرکز مبادله طلا وارز گفت: از ابتدای بازگشایی بازار تا ۲۷ فروردین ماه ۲ میلیارد و ۲۶۸ میلیون تومان ارز توسط مرکز مبادله تامین شده است‌.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: مبلغ بلیت هواپیما پروازهای باطل شده باید ظرف ۷۲ ساعت به مسافران بازگردانده شود
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر انجمن صنایع روغن نباتی گفت: روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط نرمالی قرار دارد به طوریکه کمبودی در تولید و توزیع نداریم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است