بین‌الملل 10:15 - 09 اسفند 1393
«مقابله با افزایش قدرت ایران در منطقه هدفی مشترک است»
ناظران بر این باورند سفر رئیس جمهوری ترکیه به عربستان سعودی با هدف کنار زدن ابرهایی صورت می‌گیرد که آسمان روابط دو طرف را تیره و تار کرده است.

اردوغان در عربستان؛ تلاش برای زدودن ابرهای سیاه آسمان ریاض-آنکارا

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهوری ترکیه برای دیدار با «سلمان بن عبد العزیز»، پادشاه جدید عربستان سعودی و دیگر مقامات مسئول این کشور امروز شنبه راهی ریاض می‌شود؛ سفری که در نوع خود پس از رسیدن سلمان به قدرت اولین شمرده می‌شود.

پایگاه خبری «نون پست» در این ارتباط به اظهارات منابع دیپلماتیک ترکیه درباره این سفر استناد جست که توضیح داده‌اند که هدف آن توسعه و تحکیم روابط دو جانبه بین دو کشور در سطوح سیاسی، اقتصادی و نظامی و هماهنگی‌های مستقیم بین دو کشور در پرونده‌های مختلف منطقه‌ای با توجه به حجم و میزان چالش‌زایی این پرونده‌ها برای ریاض و آنکارا است که بالطبع پرونده توسعه و گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران و قدرت یافتن گروه‌های تروریستی تندرو و اوضاع کشورهای همجوار را در برمی‌گیرد.

این منابع همچنین به میل بسیار آنکارا برای ایجاد تغییر و تحول در روابط دو جانبه اشاره می‌کنند، تحولی که به منافع دو کشور خدمت کند و بر امنیت و ثبات و استقرار منطقه‌ای بیفراید.

منابع مذکور تاکید می‌کنند که چالش‌های رو به فزاینده منطقه‌ انگیزه لازم به ریاض و آنکارا برای گسترش روابط دو جانبه را در مرحله آینده می‌دهد و در صورتی‌که هر دو کشور امکان از بین بردن موانع و راه حلی برای چالش‌های موجود را بیابند،‌ در این صورت توان تغییر معادلات و موازنه‌های منطقه‌ای را خواهند داشت.

پیام‌های آنکارا و واکنش‌های ریاض

به اعتقاد ناظران رئیس جمهوری ترکیه به خوبی از فرصت پیش آمده برای بیان تمایل و خواست خود برای توسعه و تحکیم روابط آنکارا با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس استفاده کرد و در این اقدام از این دست عربستان سعودی را مورد خطاب قرار داد.

به همین دلیل به محض اعلام مرگ ملک عبد الله سفر خود به آفریقا را نیمه کاره گذاشت و راهی عربستان سعودی شد تا در مراسم تدفین ملک عبد الله شرکت کند و در پی آن در 24 ژانویه گذشته بمناسبت مرگ عبد الله در ترکیه عزای عمومی اعلام کرد که اقدامی اولین در نوع خود در ترکیه شمرده می‌شود.

این ناظران در مقابل تاکید می‌کنند که ریاض در گرفتن پیام‌های مثبت ترکیه و دادن پاسخ ایجابی به انها لحظه‌ای تردید نکرد، به همین منظور شاهزاده «محمد بن نایف»، جانشین ولی عهد و وزیر کشور عربستان به محض انتصاب در این منصب همتای ترک خود را جهت سفر به عربستان سعودی دعوت کرد.

به همین منظور 17 فوریه جاری شاهد سفر وزیر کشور ترکیه به ریاض بود که طی آن وزرای کشور هر دو کشور به بحث و تبادل نظر در مسائل مشترک و نحوه همکاری مشترک بین دستگاه‌های امنیتی ترکیه وعربستان سعودی پرداختند.

در ادامه این سفرها در 19 فوریه جاری رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه راهی عربستان سعودی شد و در ریاض با مسئولان ارشد سعودی دیدار کرد، همچنین در نشست نیروهای ائتلاف بین المللی ضد داعش در ریاض نیز حضور یافت.

این درحالی است که بندر جده اوایل فوریه جاری نیز پذیرای ناوگان دریایی ترکیه در این بندر بود که در چارچوب تقویت و تحکیم روابط نظامی دو جانبه صورت گرفت.

در این سفرها بود که موافت با سفر اردوغان به عربستان سعودی در آینده بسیار نزدیک صورت گرفت و انتظار می رود، در این سفر اردوغان به صورت رسمی از پادشاه عربستان برای سفر به کشورش آن هم در 24 آوریل آینده دعوت کند.

روابط شخصی و تسریع روند همکاری‌های دو جانبه

شاه سلمان بن عبد العزیز و اردوغان دارای روابط خصوصی بسیار نزدیک و خوبی هستند، به گونه‌ای که سلمان در زمان تصدی وزارت دفاع عربستان سعودی نقش مهمی در گسترش و تقویت روابط نظامی و دفاعی دو جانبه بویژه طی سفرش به آنکارا در آگوست 2013 ایفا کرد و طی این سفر از تمایل کشورش برای توسعه و تعمیق روابط دو جانبه سخن گفت و تاکید کرد که آنکارا و ریاض در بسیاری از پرونده‌های منطقه‌ای دارای دیدگاه‌ها و مواضع مشترکی هستند.

همانند شاه سلمان، شاهزاده «محمد بن نایف»، جانشین ولی عهد عربستان سعودی نیز دارای روابط مثبت و گسترده با مسئولان ترکیه است که انتظار می‌رود، آوریل آینده پادشاه سعودی را در سفرش به آنکارا همراهی کند.

آشکار است، دو طرف از یک سو با استفاده از روابط شخصی بسیار خوب و گسترده و از سوی دیگر با برداشتن گام‌های سریع تلاش دارند، فاصله‌ و شکاف ایجاد شده بین دو طرف را کاهش دهند و روابط دو کشور را به وضعیت سابق آن بازگردانند و به همین منظور انتظار می‌رود، تماس‌ها و ارتباطات سیاسی بین دو طرف بیش از پیش تسهیل شده و شاهد هماهنگی و همسویی در مواضع هر دو کشور در قبال پرونده‌های منطقه‌ای باشیم.

موضوعات و پرونده‌های مورد مناقشه در این دیدارها

انتظار می رود، در این سفر دو طرف علاوه بر روابط دو جانبه، چالش‌های منطقه‌ای که به سرعت موقعیت و جایگاه آنها را در منطقه تهدید می‌کند، مورد بحث و مناقشه قرار دهند، به ویژه آنکه ریاض و آنکارا دارای مواضعی مشترک و همسو در برخی از پرونده‌های منطقه‌ای مانند سوریه و عراق و یمن و فلسطین اشغالی و همچنین افزایش قدرت و نفوذ ایران در منطقه هستند و اعتقاد دارند، قدرت‌یابی ایران در منطقه منافع مشترک آنها را تهدید می‌کند.

همچنین این سفر تلاش می‌کند تا دیدگاه‌های ریاض و آنکارا را در پرونده‌های سیاسی منطقه‌ای نیز همسو و هماهنگ کند و موجب افزایش همکاری‌های اقتصادی و نظامی دو جانبه شود.

همانگونه که پیش‌بینی می‌شود، رئیس جمهوری و پادشاه سعودی در دیدارهای خود بخشی از مذاکرات و گفت‌وگوهای خود را به پرونده‌هایی مانند مصر اختصاص دهند، به خصوص آنکه اطلاعات موجود نشان می‌دهد، طرف ترک آماده پاسخگویی به هر اقدام مثبت سعودی برای بهبود روابط آنکارا – قاهره باشد.


5938931
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که طی ۲۴ ساعت گذشته ۶۸۰ سرباز اوکراینی را کشته و ۱۳۱ پهپاد آن را ساقط کرده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» آمیت هالیوی در یک گزارش به پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد از زمان آغاز جنگ پس از هفتم اکتبر، جنبش حماس ده دستاورد محقق کرده است، در حالی که این رژیم فقط یک دستاورد داشته است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» بزرگترین شرکت آب و فاضلاب انگلیس موسوم به «تمز واتر» در پی انصراف سهام‌دارانش برای تزریق ۵۰۰ میلیون پوند کمک اضطراری برای نجات این شرکت، با خطر ورشکستگی روبه‌روست.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزارت بهداشت فلسطین در غزه از افزایش آمار شهدای تجاوزات مستمر رژیم صهیونیستی به ۳۲ هزار و ۵۵۲ نفر از هفتم اکتبر تا کنون خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا گفت که اوکراین محدودیت زیادی درباره پوشش رسانه‌ای جنگ اعمال می‌کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» «جان بولتون» مشاور سابق امنیت ملی آمریکا مدعی شد انتخابات ریاست جمهوری نوامبر (آبان) نقش کلیدی در پایان دادن به جنگ اوکراین دارد و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه احتمالا منتظر نتایج این انتخابات است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» عناصر اشغالگر رژیم صهیونیستی طی ساعات گذشته دست کم ۲۵ فلسطینی از جمله یک کودک و اسرای سابق را از کرانه باختری بازداشت کردند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رئیس حزب راست افراطی فرانسه اعلام کرد که دولت پاریس برای جبران اشتباهات خود در جیب مردم دست می‌برد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» نخست وزیر لتونی تصریح کرد: اعضای ناتو هنوز آمادگی کافی برای مذاکره بر سر اعزام نیرو به اوکراین را ندارند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است