علمی فناوری 20:01 - 24 بهمن 1394
جنین‌تان دیگر به اندازه یک انگور درشت شده است و خبر خوب این است که در این هفته می‌توانید صدای قلب او را بشنوید.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دیگر شما بیش از دو ماه است که باردار هستید و یک موجود کوچک و شیرینی را در بدن خود حس می‌کنید و در حال حاضر سن دقیق جنین شما 7 هفته است. در هفته نهم بارداری جنین از مرحله جنینی به مرحله جدیدی پا گذاشته است. در هفته نهم تغییر و تحولات چشمگیری در بدن جنین اتفاق می‌افتد و رشد جنین سریع‌تر می‌شود. 


در این هفته صدای قلب او را می‌شنوید
ممکن است در هفته نهم بارداری بتوانید در سونوگرافی صدای قلب کوچک او را بشنوید. سونوگرافی برای اندازه‌گیری جریان و فشار خون جنین است که در آن از امواج صوتی با فرکانس بالا استفاده می‌شود. البته اگر صدای او را نشنوید نباید نگران شوید زیرا هیچ مشکلی وجود ندارد. حرکت جنین در شکم شما بسیار چالش‌برانگیز است و ممکن است موقعیت او در آن لحظه سبب شود نتوانید صدای قلبش را بشنوید.


در هفته نهم جنین به اندازه یک انگور درشت است


رویان کوچولو در این هفته مشغول بدن‌سازی و موج‌سواری است
در این هفته ماهیچه‌ها و عضلات کودک شما قوی‌تر می‌شود و در کیسه آب شما که حاوی ماده آمنیوتیک است همچنان در حال شنا است و با حرکات و تکان‌ دادن‌های مکرر اندام‌هایش موج‌هایی را ایجاد می‌کند. این تکان‌ها و حرکات ماهیچه‌های کوچک او را پرورش می‌دهد و قوی می‌کند.


از این هفته به بعد به این علت که مایع آمنیوتیک شما هر هفته بیشتر می‌شود،کوچولوی شما دیگر می‌تواند در رحم شما شنا کند و لذت ببرد. او در این زمان مثل یک شناگر ماهر بازی می‌کند و تکان می‌خورد اما شما بیشتر حرکت‌ها و تکان‌های او را متوجه نمی‌شوید. او عضلات ظریف خود را حرکت می‌دهد و ممکن است لگد زدن‌های او با باز و بسته کردن اندام‌هایش آغاز شود.


در این هفته او به چه اندازه‌ای است؟
نگران نباشید هنوز رویان شما آنقدر رشد نکرده است و آنقدر بزرگ نشده است که شما را اذیت کند اما به هر حال در این هفته او نسبت به هفته‌های قبل بیشتر رشد می‌کند و شروع به تکان خوردن می‌کند. 




در هفته نهم جنین به اندازه یک انگور درشت است
در هفته نهم دختر یا پسر کوچولوی شما تقریبا به اندازه 1 تا 2.5 سانتی‌متر و وزن او حدود 3 تا 5 گرم است. اگر بخواهیم اندازه آن را برای شما شبیه‌سازی کنیم باید بگوییم که او در این هفته به اندازه یک انگور درشت است. 


چه علائمی را در هفته نهم بارداری تجربه خواهید کرد؟
همان‌طور که کودکتان تغییر می‌کند شما نیز تغییراتی را در خود حس می‌کنید، دیگر گودی کمرتان پر شده است و اندازه رحمتان افزایش یافته است و ممکن است انقباض‌های خفیف یا شدیدی را در ناحیه لگن و شکم خود حس کنید. در این هفته، بارداری فیزیکی شما بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد و علائم زیر را به همراه دارد:


سوء هاضمه
حالت تهوع و استفراغ
حالت‌های روحی مختلف
تغییرات چشمگیر در خلق و خو
افزایش یا کاهش وزن
افزایش حس بویایی
افزایش بزاق دهان
ویار
خستگی
نفخ و سوزش سر دل
مشکلات گوارشی 
بزرگ و حساس شدن سینه‌ها
تکرر ادرار 
گرفتگی عضلات لگن
یبوست


در این دوران حالت تهوع شما به شدت افزایش می‌یابد و به علت افزایش هورمون استروژن بافت‌ها و ماهیچه‌های بدنتان راحت و آرام می‌شوند به همین دلیل ممکن است گوارشتان آرام شود و دچار مشکلات گوارشی، نفخ و باد گلو شوید. تغییرات سریع خلق و خو در این مرحله بسیار متداول است؛ اینکه به طور متناوب از احساس اینکه به زودی مادر می‌شوید، سرخوش یا نگران شوید طبیعی است. این احساسات ممکن است در طی دوران حاملگی و همچنین بعد از به دنیا آمدن نوزاد شما، ادامه داشته باشند.


او روز به روز زیباتر می‌شود
نوزاد شما در این هفته بیشتر از قبل شبیه انسان می‌شود. سر او بیشتر شکل می‌گیرد و به سمت سینه کمی خم می‌شود،‌ بینی و لب او قابل تشخیص هستند و پلک‌هایش بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهند و چشمانش به زیبایی در صورتش جای گرفته‌اند اما همچنان بسته هستند اما رنگ شبکیه آن‌ها مشخص شده است. در این دوران سر او ممکن است کمی بزرگ‌تر از بدنش باشد که طبیعی است. دست و پایش بلندتر شده‌اند و دیگر می‌تواند دستش را خم کند.


در این هفته تغییرات بسیاری در رشد جنین شما اتفاق می‌افتد و بسیاری از اندام‌های خارجی او در بدن کوچکش شکل می‌گیرند و خود را نشان می‌دهند. به طور کلی، تغییرات جالب زیر در بدن او ایجاد می‌شود:


در هفته نهم جنین به اندازه یک انگور درشت است


چشم‌ها: در این هفته چشمان او با آنکه بسته هستند اما رنگ شبکیه آن‌ها کاملا مشخص شده است.


دهان: در سطح زبان او حس چشایی کم‌کم خود را نشان می‌دهد و استخوان‌های سقف دهان کوچک او شروع به شکل‌گیری و جوش خوردن می‌کند.


گوش‌ها: رشد گوش خارجی او در این زمان کامل می‌شود. در واقع او نرمه گوش دارد و بخش‌های داخلی گوش او در هفته‌های بعد تشکیل خواهد شد.


اندام‌های بدن: رشد اندام‌های بدن ادامه می‌یابد و بازوها و پاها بلندتر می‌شوند و برجستگی‌های انگشتان دست و پا بیش از پیش خود را نشان می‌دهند. بازوهای او در این هفته از آرنج خم می‌شوند و خط جداکننده بازو از آرنج اگر چه قابل رویت نیست اما جای خود را می‌گیرد.


شکم/لگن: کبد، طحال و کیسه صفرا او کم‌کم شکل می‌گیرند اما همچنان اندام تناسلی او مشخص نیست و به طور کامل شکل نگرفته است.


کارهایی که باید در هفته نهم انجام دهید
اگرچه شما همچنان در هفته‌های ابتدایی دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشک‌تان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفق داشته باشید. در این هفته وظایف شما بیشتر می‌شود و مهم‌ترین وظیفه شما ملاقات منظم تحت نظر پزشک‌تان است.


اگر سابقه ژنتیکی خاصی در خانواده خود دارید این موضوع را با پزشک‌تان در میان بگذارید. برخی از آزمایش‌های بارداری در هفته نهم تا دوازدهم انجام می‌شود.


ممکن است در این ایام تکرر ادرار و تهوع امانتان را ببرد اما برای دیدن روح ماه کوچولویتان باید آن‌ها را تحمل کنید. برای بهبود این حال خود می‌توانید با او صحبت کنید اما برای اطمینان بهتر است از پزشکتان بخواهید که خیال شما را از هرگونه عفونت مجرای ادرای راحت کند.


در این هفته ممکن است به علت حساس و بزرگ شدن سینه‌ها احساس ناراحتی کنید که احتمالا هنگام خواب بیشتر  شما را اذیت می‌کند،‌ برای رفع این مشکل می‌توانید به سمت چپ بخوابید. از این طریق هم خودتان راحت‌تر هستید هم با خوابیدن بر سمت چپ،‌ جنین‌تان جریان خون بهتری خواهد داشت.


مراقبت‌های بارداری در هفته نهم
به طور معمول، پزشک شما قرار ملاقات‌هایی را بین هفته نهم تا دهم بارداری برای شما ترتیب می‌دهد. در واقع از این هفته باید ملاقات‌های منظم و مکرر خود را با پزشکتان جدی‌تر بگیرید و به طور منظم سلامتی خود و جنین‌تان را تحت نظر پزشک متخصص ارزیابی کنید. در این زمان احتمال سقط جنین وجود دارد اما با ملاقات منظم با پزشک و مراقبت از خود احتمال آن را کاهش دهید.


در این دوران سعی کنید روزانه فعالیت‌های بدنی و ذهنی همچون یوگا، پیاده‌روی و شنا را با تایید پزشک خود انجام دهید. راجع‌ به برنامه غذایی که از آن پیروی می‌کنید و ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که دوست دارید انجام دهید با پزشک‌تان مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه ضرری شما و جنین‌تان را تهدید نکند. شنا برای محکم کردن عضلات شکم و لگن ورزش خوبی است اما از شیرجه زدن و شنا در عمق خودداری کنید.


بارداری خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را در هفته 6 تا 24 بارداری افزایش می‌دهد، بنابراین اگر در هفته نهم بارداری یا بعد از آن علائمی را مشاهده کردید که مشکوک به عفونت دستگاه ادراری بود برای درمان سریع‌تر به پزشک خود مراجعه کنید. یکی از علائم هفته نهم خستگی است بنابراین در این هفته شما به استراحت و خواب بیشتری نیاز دارید.


اگر در این دوران با هر مورد عجیب یا دردهای بیش از حد مواجه شدید آن را حتما با پزشکتان در میان بگذارید. علائمی همچون خونریزی، احساس ضعف یا سرگیجه شدید، افت شدید فشار خون، درد شدید شانه یا لگن و گرفتگی شدید عضلات به خصوص لگن ممکن است نشان از حاملگی خارج از رحم یا سقط جنین باشد، پس این موارد را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن فورا به پزشک مراجعه کنید.


مراقبت‌های تغذیه‌ای در هفته نهم
برای کاهش برخی از علائم آزاردهنده این هفته همچون حالت تهوع و بیرون‌روی می‌توانید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که حاوی زنجبیل هستند و با مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه فیبر بیشتری به غذاهای خود اضافه کنید.


ویار بخش عادی از بارداری است اما برخی از ویارها غیرطبیعی هستند و ممکن است به علت کمبود ویتامین و مواد معدنی بوجود آیند. اگر ویار مربوط به مواردی به جزء غذا یا خوراکی باشد بهتر است در این باره با پزشکتان مشورت کنید.


در این هفته ممکن است با خودن کمی غذا به سرعت احساس سیری یا پری کنید. این مسئله کاملا طبیعی است زیرا روند هضم و گوارش شما کمی کند شده است تا مواد غذایی مفیدتری را به جنین برساند و به همین دلیل است که تهوع‌های صحبگاهی یا یبوست افزایش می‌یابد.


هنگام آشپزی سعی کنید مواد غذایی حاوی گوشت را به خوبی بپزید زیرا گوشتی که خوب پخته نشده باشد ممکن است موجب عفونت‌هایی در بدن شما شود که به شما و جنین‌تان آسیب می‌رساند. علاوه بر این، از مصرف موادی همچون شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نوشابه‌ها، شیر غیرپاستوریزه و غذاهای بسیار چرب دوری کنید.


در این دوران برنامه غذایی سرشار فیبر به شدت توصیه می‌شود و از ابتلای نوزاد شما به بیماری آسم به شدت پیشگیری می‌کند. خوردن ماهی به طور کافی و کنترل‌شده مناسب است اما از خوردن گوشت کوسه، شمشیرماهی، شاه ماهی، خال مخالی که مقدار بالایی جیوه دارند جلوگیری کنید.


در این دوران شما علاوه بر مراقبت از خود وظیفه مراقبت از موجودی بسیار کوچک و آسیب‌پذیر را بر عهده دارید بنابراین به تغذیه خود باید بیش از پیش اهمیت دهید. استعمال دخانیات در این دوران به شدت خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. علاوه بر این، مصرف برخی داروها در این دوران منع می‌شود بنابراین هرگونه دارویی که می‌خواهید مصرف کنید باید تحت نظر پزشکتان انجام شود.


در این دوران باید ویتامین‌ها و مواد مغذی به خود و جنین‌تان برسانید و از برنامه غذایی سالم و مغذی پیروی کنید. با آنکه در دوران بارداری مصرف ماهی بلامانع است اما توصیه می‌شود که از مصرف بالای آن در این مدت جلوگیری کنید. به طور کلی بهتر است در این دوران به یک مشاور تغذیه مراجعه کنید.




منبع: MedicalNewsToday




انتهای پیام/

7680614
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» بیدارشدن از خواب با دست‌های سفت یک مشکل نسبتا شایع است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» به‌زودی با یک قابلیت جدید می‌توانید میزان رم مصرفی مرورگر مایکروسافت اج را محدود کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» برای اولین‌بار فیلمی از ربات انسان‌نما Unitree که بدون عملگرهای هیدرولیک پشتک می‌زند را مشاهده می‌کنید.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون آموزشی وزارت علوم گفت: پذیرش یک دانشجوی ایرانی در پردیس‌ها‌ی بین المللی به ازای هر ۴ دانشجوی خارجی است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» طبق اسکرین‌شات فاش‌شده، هواوی گوشی‌های سری P70 را در تاریخ ۲ آوریل (۱۴ فروردین ۱۴۰۳) معرفی خواهد کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» معاون تربیت بدنی و سلامت گفت: کمتر از ۱۰ درصد مدارس کشور به فضاهای ورزشی استاندارد مجهز هستند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: به دلیل تنوع اقلیمی در ایران، شروع آلرژی بهاره در سراسر کشور در یک زمان نیست.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: امسال بیشترین استخدام‌ها در آموزش و پرورش و وزارت بهداشت انجام خواهد شد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» یک دستگاه مبتنی بر هوش مصنوعی که در «دانشگاه لستر» ابداع شده است، در آزمایش‌ها توانست ضربان قلب نشان‌دهنده آریتمی بطنی را با موفقیت تشخیص دهد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نیک فرجام گفت: سیستم هوشمند گلخانه مستقل در مناطق مختلف گلخانه و یا به صورت یکپارچه با سیستم مرکزی جهت پایش و کنترل پارامترهای مختلف به کار گرفته می‌شود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است