استانی 23:33 - 08 مرداد 1393
رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری لنده خبر داد
رئیس هیئت ورزش‌های روستایی و عشایری شهرستان لنده گفت: در راستای ترویج بازی‌های بومی‌ و محلی در سطح شهرستان، جشنواره فرهنگی ورزشی بازی‌های بومی و محلی در روستای چهارراه عالی‌طیب برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره ورزش‌های بومی-محلی در روستای چهارراه‌ عالی‌طیب لنده

آیت‌الله علی‌ یارپور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در لنده ضمن تبریک عید سعید فطر با اشاره به گستردگی‌ بازی‌های بومی - محلی در استان و شهرستان گفت: بازی‌ها به طور عام دارای یک بار فرهنگی هستند.

وی افزود: بازی‌های بومی، قبیله‌ای، محلی و سنتی ایرانی علاوه بر بار فرهنگی، از جذابیت و تنوع بالایی نیز برخوردار هستند.

رئیس هیئت‌ ورزش‌های روستایی و عشایری شهرستان لنده با اشاره به تنوع و تعدد بازی‌های بومی - محلی در کشور، تصریح کرد: با توجه به پهناوری اقلیمی، و قومی و قبیله‌ای در ایران، انواع بازی‌ها با هدف‌های خاص طراحی شده و میان مردم رایج بوده است.

علی‌یارپور اضافه کرد: بالغ بر 150 نوع بازی سنتی در ایران وجود داشته که به مرور زمان و تغییر شیوه‌های زندگی، نسل امروز با بسیاری از آنها بیگانه است.

وی عنوان کرد: این بازی‌ها در دو گروه فضای باز و فضای بسته تقسیم‌بندی شده و این امکان را برای افراد مهیا می‌کرده‌اند که در هر مکان و شرایطی بتوانند از اوقات خود بهترین بهره را ببرند.

رئیس هیئت‌ ورزش‌های روستایی و عشایری شهرستان لنده یادآور شد: برخی از بازی‌ها به لحاظ اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در اکثر نقاط ایران مشترک بوده‌اند.

‌یارپور در ادامه به لزوم ترویج و گسترش بازی‌های بومی - محلی اشاره کرد و افزود: در راستای ترویج بازی‌های بومی - محلی جشنواره فرهنگی ورزشی با حضور بیش از 24 تیم از روستاهای شهرستان لنده در 4 رده ورزش بومی در روستای چهار راه عالی‌ طیب برگزار می‌شود.

وی متذکر شد: آغاز این جشنواره با برگزاری همایش پیاده‌روی رأس ساعت 7 صبح در این روستا خواهد بود.

رئیس هیئت‌ ورزش‌های روستایی و عشایری شهرستان لنده در پایان عنوان داشت: کلکله برد(الک دو لک)، چوب کلی، الختر و هفت سنگ بازی‌های بومی هستند که در این جشنواره انجام خواهند شد.


4358151
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است