سیاسی 12:41 - 20 بهمن 1394
عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بنده بارها به آقایان گفته ام که بنشینید صحبت کنید و اختلافاتتان را با گفتگو حل کنید.

بارها به آقایان گفته‌ام که مشکلاتشان را با گفت‌وگو حل کنند
به گزارش خبرنگار حوزه احزاب و تشکلهای گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله محی‌الدین حائری شیرازی عضو مجلس خبرگان رهبری در کنفرانس خبری که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، اظهار داشت: یکی از مسائل مهم هر نظامی نحوه انتقال قدرت است، در گذشته در بسیاری از کشورها از جمله ایران انتقال قدرت موروثی بود که با آمدن امام این روند پایان یافت، به نحوی که امام فرمودند خبرگان منتخب ملت هرکسی را که انتخاب کند، او ولی منتخب مردم و حکمش نافذ است.



وی ادامه داد: این اتفاق را یک بار سریع، سالم و موفق، تجربه کرده ایم که قبل از تدفین امام صورت گرفت و فرصت شیطنت را از اجانب سلب کرد.



آیت الله حائری شیرازی در پاسخ به سوالی پیرامون طرح تئوری صالح مقبول در برابر اصلح با وظیفه شرعی رای دهنده که رای دادن به اصلح است در تعارض است، گفت: باید دید مبنای خدمت کسی که می خواهد با مردم کار کند چیست؟ مبنا این است که من اصلح هستم یا مبنایش اتکا به رای مردم است؟ امام از همان ابتدا فرمودند من به پشتوانه این ملت دولت تشکیل می دهم؛ اعتماد مردم را مورد اشاره قرار دادند نه صلاحیت خود را! نگفتند من اصلحم! پس در اندیشه سیاسی امام قبول داشتن مردم خود سهمی دارد و ملاک است.



وی افزود: فرض کنیم یکی در معنا و در حقیقت از دیگران بهتر است و اصطلاحا اصلح اوست اما مردم خبرندارند که او از دیگران بهتر است و اگر می دانستند قطعا او را انتخاب می کردند. ما نمی توانیم به مردم تلقین کنیم. راهی برای این مساله نداریم ولی باید بدانیم اگر مردم به کسی رای می دهند به خاطر این است که او را اصلح می دانند. اصلح از نظر اکثریت یکی دیگر است نه آن که ما می دانیم پس اکثریت اورا اصلح می دانند که به او رای می دهند نه صالح مقبول! به این ترتیب مساله حل شده است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سوالی پیرامون شورایی شدن رهبری، بیان داشت: شورایی شدن رهبری معنایش این است که در امر رهبری اعضای خبرگان همه حق و مسئولیت مساوی دارند، یعنی هرکدام یک رهبرند اما در این ایده که خبرگان در امر مشاورت رهبری، معین او باشند؛ آنها در اینجا مسئولیت و حقی ندارند و همه مسئولیت با رهبری است و فقط به ایشان را یاری می رسانند.



آیت‌الله حائری شیرازی ادامه داد: این مساله شباهتی به مجمع تشخیص مصلحت نخواهد داشت؛ زیرا آن مجمع یک وظایف مشخص و مدونی دارد اما اینجا خبرگان فقط در مساله نظارت به رهبری یاری می دهند و مانند چشمان او عمل می‌کنند.



وی همچنین در پاسخ به سوالی که شورایی شدن رهبری را چه کسانی پیشنهاد داد، یادآور شد: در موقع رحلت امام، همه، حتی آقا خودشان فرمودند خوب است شورایی بشود و این برای عدول از اصول عنوان نشد؛ اکثرا معتقد بودند اعتماد مردم به امام تکرار شدنی نیست در نتیجه پنج نفر را تعیین کنیم تا جمعا بتوانند جای امام را پر کنند. زیرا ما بعد از رحلت امام به شدت به وحدت نیازمندیم؛ لذا از هر طیفی یک نفر آورده شود تا همه قانع شوند و ملوک الطوایفی نشود.



عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: مخالفان شورایی شدن هم، شورای عالی قضایی را مثال می زدند که آمدید آن را به رییس قوه قضائیه تبدیل کردید و گفتید در آنجا هم شورا کارآمد نبود اکنون چگونه برای رهبری شورا را کارآمد می بینید؟ آقای شرعی نزد من آمد و گفت نظر هیات رییسه ظاهرا شورایی است. با جایگزینی شورا به جای رهبر مردم دلشان خالی می شود. ممکن است ترس در جامعه غالب شود که نتوانستند رهبر انتخاب کنند. مردم امروز نیاز به قوت قلب دارند.



وی تصریح کرد: بنده نیز ثبت نام کردم که بروم خارج از دستور صحبت کنم و همین مساله را عنوان کنم. نفر قبل از من که سخنانش تمام شد هیات رییسه کفایت مذاکرات داد. ناراحت شدم که چرا نشد این دغدغه را طرح کنم، اما وقتی وارد دستور شدند و مساله را خواستند به شور بگذارند اعلام شد که ابتدا مخالفان شورایی حرف بزنند و به من وقت دادند که اول مخالف حرف بزنم و همین که تصمیم گرفتم تا خارج از دستور نطق کنم خود به خود نطق داخل دستور نصیبم شد؛ البته که تفاوت این دو در تاثیرگذاری بسیار است.



آیت‌الله حائری شیرازی تاکید کرد: بالاخره به لطف خدا شورایی نشد و رهبر انقلاب انتخاب شدند. هرچند ایشان در آن جلسه به انتخاب خودشان اعتراض کردند و این نشان از تقوای ایشان دارد.



وی همچنین در تبیین شکل گیری جریان فتنه، گفت: آقایان شتابزده عمل کردند، گروهی به آنها (سران فتنه) تبریک گفتند و آنهاهم دچار این توهم شدند و دیگر چیزی را نپذیرفتند و در فاز معارضه و مقابله رفتند و متاسفانه چنان شد که نباید می شد.



آیت‌الله حائری شیرازی در ادامه افزود: این نکته را هم باید به آقایان متذکر شویم که فتنه 88 فروکش نکرد بلکه تنها مساله به خیابان آمدن ها متوقف شد! زیرا هزینه آن بعد از به میدان آمدن رهبری و سپس به خیابان آمدن مردم در 9دی بالا رفت و این یعنی زمینه خطر باقی است. 9 دی حضور خیابانی را متوقف کرد اما این جریان در انتخابات ها خودش را نشان می دهد.



عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد مساله نظارت استصوابی شورای نگهبان گفت: ممکن است مقرراتی که امروز می گذاریم بسیار سخت تر از دیروز باشد. به عنوان مثال اختیاری که به شورای نگهبان می دهند و می گوید باید صلاحیت فرد را احراز کند. آیا احراز صلاحیت کار آسانی است؟ درمورد بسیاری ممکن است اصلا نشود یا نتوانند احراز کنند خوب براساس قانون چه کنند؟ باید رد کنند. چاره ای ندارند زیرا رساندن از مرحله ثبوت به مرحله اثبات بسیار دشوار است.



وی ادامه داد: ما به داور فوتبال این اختیار را می دهیم که اشتباهی را ببیند و اغماض کند این دیگر اوج دادن یک اختیار به یک داور است. آیا ما چنین حدی از اختیار را برای شورای نگهبان در داوری هایش می پذیریم؟ هرگز! پس ببینید ما اختیاراتی را به داور فوتبال می دهیم که صد برابر شورای نگهبان است. چرا عده ای فکر می کنند شورای نگهبان فعال مایشاء است؟



آیت‌الله حائری شیرازی در پایان خاطرنشان کرد: بنده بارها به آقایان گفته ام که بنشینید و صحبت کنید و اختلافاتتان را با گفتگو حل نمایید. در مطبوعات به هم نیش نزنید بلکه با گفتگو حل کنید؛ به آقایان مختلف بارها گفته ام مردم هرکدام عده ای از مسئولان را می خواهند و هر کدام از مسئولان طرفدارانی دارند. خوب مردم سوال می کنند اینها چرا اختلاف می کنند چرا نمی نشینند با هم حل کنند؟



انتهای پیام/










7669294
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کنعانی گفت: حمله رژیم اسرائیل به حلب نقض آشکار قوانین و مقررات بین‌المللی و تهدیدی جدی علیه صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دریادار تنگسیری گفت: شناور‌های بسیج مردمی نیروی دریایی سپاه و شناور‌های مردمی کشور‌های محور جبهه مقاومت در آستانه روز جهانی قدس به صورت سراسری رژه می‌روند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آرمان‌های فلسطین جزو اصلی‌ترین راهبرد‌ها و اهداف جمهوری اسلامی ایران از آغاز انقلاب تا به امروز بوده است و بی‌شک با تمام قدرت نیز ادامه خواهد داشت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» زمانیان گفت: مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی و امنیتی زمانی در کشور حل می‌شود که امید در میان مردم وجود داشته باشد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» ابوالفتح گفت: ترامپ و بایدن نسبت به سال ۲۰۲۴ میلادی بسیاری از طرفداران خود را از دست داده‌اند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت امور خارجه ایران از نیروی دریایی پاکستان برای نجات هشت ماهیگیر ایرانی قدردانی کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه معتقد گفت: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، رشد اقتصادی ۶.۷ دهم درصدی در ۹ ماه اول سال ۱۴۰۲ تحقق یافته است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» عضو کمیسیون کشاورزی گفت: دولت در مهار آب‌های مرزی توجه داشته باشد چون در سیلاب اخیر در سیستان و بلوچستان بیشتر آب‌ها به دریا ریخته شد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس غرب آسیا گفت: بعد از جنگ غزه، کابینه نتانیاهو دچار فروپاشی خواهد شد و مجبور است انتخابات زودهنگام برگزار کند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است