فرهنگی‌هنری 10:01 - 01 اسفند 1396
گزارش مهر از یک کتاب؛
کتاب «همراه با فاطمه علیهاالسلام» یکی از آثاری است که با محوریت شخصیت حضرت زهرا(س) در بازار نشر منتشر شده و تعدادی از ادعیه و مناجات‌های ایشان را شامل می‌شود.

زندگی در آینه نیایش‌های فاطمی(س)/ آنان که مرگشان زندگی‌ساز است

به گزارش خبرنگار مهر، ایام فاطمیه و عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س) زمانی برای مرور آثار و کتاب هایی است که درباره شخصیت و سیره این معصوم در بازار نشر منتشر شده اند.

یکی از کتاب‌هایی که در این زمینه چاپ شده از نظر تاریخی نسبتا تازه و جدید است، «همراه با فاطمه علیهاالسلام» است که چندی پیش توسط انتشارات کتاب جمکران منتشر شد و مربوط به نیایش‌های حضرت زهرا(س) است.

کتاب پیش‌رو، مجموعه‌ای از دعاها و مناجات های حضرت زهرا(س) را در بر می گیرد که با متون ادبی نویسنده اثر در ۸۳ صفحه همراه شده‌اند.

نویسنده این کتاب، زینب مهاجری، پژوهشگر حوزه دین و علوم اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره این موضوع می‌گوید: آنچه در نیایش انسان با پروردگار بر زبان می‌آید، اندازه وجودی ما را به تصویر می‌کشد، خواسته‌ها و آرزوهای ما، سقف دنیای ما را نشان می‌دهد و فاطمه (ُس) در نیایش‌های خود به ما می آموزد که آرزوهای مان دنیای بزرگتر از فردیت را در بر می گیرد. حضرت فاطمه(س) الگوی کسانی است که بیشتر از خودشان هستند، و زندگی و مرگ‌شان، زندگی ساز است و خیر و نیکی را  می‌گسترد.

این محقق عقیده دارد: در دنیای وارونگی ارزش‌ها ، یاد و نام پاکان و نیکانِ روزگار، دلگرمی جان‌هایی است که هنوز به دنیای بهتر، امید دارند. اما در روزهایی که نام ِنیکان و دین ، دستاویز است و اعمال مدعیان، تهی از روش پیشوایان است، برای گم نکردن راه باید باز به آسمان چشم دوخت و مسیر را در این ناکجا آباد با دنبال کردن ستاره‌های انسانیت که سیرت و رفتار نیک و عدالت پیشگی و راستی در عمل و حرف شان آنها را در تاریخ درخشان نگاه داشته پیدا کرد.

مهاجری همچنین می گوید: ستاره راهنما گرچه دور است و ابرهای تاریک جهل و کردارهای دور از سیره معصومین، از سوی آن‌ها که نام دینداری را یدک می‌کشند، چشم‌ها را از روشنایی ماه و ستارگان تابناک که پیشوایان راستین و ائمه هدایتگرند محروم کرده، اما اکنون بیش از همیشه بازگشت و خوانش دوباره کلام و حدیث آنان احساس می‌شود، تا فراموش نکنیم اخلاق، توجه به محرومین و گسترش عدل و برابری، رشد انسان و حرمت دل و قلب آدمیان را نگاه داشتن، پیام دین مبین ما است و  پاکیزه زیستن، شیوه و پیام پیشوایان برای ما بوده است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

در سایه سار دعای روز سه شنبه: خدای من! در زمان و مکانی که یاد تو به فراموشی سپرده شده و هرکسی به بازیچه‌ای سرگرم و مشغول است، مرا به یاد خویش انداز و یادت را در دلم زنده کن تا از فراموشی ِآنان به یاد بخشندگی  و نعمت هایی که به ما ارزانی داشته ای افتم.

آنجا که مردمان تو را در خاطر دارند و زمینه ای برای بندگی تو فراهم است، مرا پیشرو در سپاسگزاری‌ات قرار ده تا تنها به یاد تو بسنده نکنم و قدردان این شرایط نیک باشم.

معبود من هنگامه‌ای که همه شکرگزار و عمل کننده اوامر تو هستند مرا چنان بخواه که آنچه عمل می‌کنم و هر آنچه از نیکی ها که بر زبانم جاری می‌شود ریشه در یقینی قلبی داشته باشد.

خدای من! همانگونه که انجام دستوراتت، تضمین کننده نجات نیست زیرا امکان غرور و خرسندی از خویش را به دنبال دارد، گناهان و غفلت مرا نیز موجب نا امیدی از رحمت و بخشش خویش قرار نده..

یاری‌ام کن تا به غرور و تکبر برخاسته از  انجام اعمال نیک دچار نشومو سنگینی و محنت بر دوش کشیدن بار گناهان را  نیز بر خورد جاری سازم، بلکه با انجام اعمالی نیک که در جهت خواست توست، دستوراتت را به بهترین وجه و به کمال و زیبایی انجام دهم...


9685239
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی با جمعی از شاعران و نویسندگان کشور دیدار کرد و توجه به اعتلای فرهنگ غنی ایران را در زمره رئوس برنامه‌های تحولی صداوسیما برشمرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با بالاترین حجم از استقبال مردم نسبت به روز‌های گذشته مواجه بود و فعالیت بخش بین‌الملل نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به اتمام رسید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام یعقوبی گیلانی گفت: حضرت محمّد مصطفی (ص) الگو و شاخصه‌ی اصلی انسان قرآنی است که همه زندگی ایشان را قرآن کریم فرا گرفته است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» ستاد خدمات سفر در سه اطلاعیه اسامی استان‌های دارای آمادگی برای میزبانی از مسافران نوروزی در موج دوم سفر‌های نوروزی را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه از حضور ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر طی نوروز ۱۴۰۳ در بقاع متبرکه خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مراسم تجلیل از خادمان قرآنی به رسم هر ساله در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با حضور رئیس جمهور شنبه در مصلی امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «اعتبار» با هنرنمایی رضا توکلی، نیما شاهرخ شاهی، افسانه ناصری، غلامرضا اوصانلو از جمعه ساعت ۱۹ پخش و روز بعد ساعت ۱۰:۴۰ بازپخش می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یکی از آن مساجدی که به دستور امام زمان (عجّ) ساخته شده، مسجد مقدس جمکران است که دارای اهمیت و جایگاهی بزرگ در میان مردم است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دختر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون، آخرین وضعیت این هنرمند در بیمارستان را تشریح کرد و از ادامه بستری او در بیمارستان خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حجت‌الاسلام حسینی نیشابوری گفت: دشمنان اصرار دارند بگویند قرآن اولویت جمهوری اسلامی و مردم ایران نیست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است