استانی 11:36 - 04 خرداد 1394
در بحث آموزش زبان انگلیسی از دانش‌آموزان انتظار می‌رود پس از طی دوران تحصیل در مهارت‌ و به کار بستن آن مشکلی نداشته باشند، اما این مهارت‌ها در مدرسه و در کلاس‌های درس تا چه حدی و چگونه به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود؟

"انگلیسی"، زبانی که خوب تدریس نمی‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه خراسان جنوبی، امروزه زبان انگلیسی و یادگیری آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، چراکه بیشتر تکنولوژی‌های روز جهان ارتباط تنگاتنگی با این زبان دارند.

دانش آموزان در طول دو سال آموزش زبان در مقطع راهنمایی و چهار سال تحصیل در دوره متوسطه قادر نیستند که مهارت‌های لازم را به طور کامل و جامع کسب کنند.

اولین مشکل در آموزش زبان انگلیسی این است که دانش‌آموزان دیر آن را شروع می‌کنند. اگر دانش‌آموزان از سنین پایین‌تر با این زبان آشنا شوند هرگز در سنین بالاتر با خواندن و نوشتن و مسائل پیش پا افتاده این زبان مشکل نخواهند داشت.

آموزش زبان انگلیسی در مدارس همواره به عنوان یکی از چالشی‌ترین مسائل نظام آموزشی کشور مطرح بوده و طرفداران تئوری‌های مختلف آموزش زبان در سطوح مختلف نظام آموزشی کشور، دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی در این خصوص ارائه کرده‌اند.

در حوزه اجرا و تدریس نیز بسیاری از معلمان زبان انگلیسی، شروع دیر هنگام آموزش زبان در مدارس ایران، تعداد کم ساعات تدریس، شلوغی کلاس‌ها، تعطیلات غیرمترقبه، نمره محور بودن نظام آموزشی، نبود انگیزه و نوع نگارش کتاب‌ها را از عوامل موثر در تحقق نیافتن اهداف مولفین کتب درسی در یادگیری زبان انگلیسی در مدارس قلمداد می‌کنند.

نبود دانش و مهارت‌های کافی مشکل پیش‌روی آموزش زبان

مجتبی قلاسی مدرس زبان در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه در مدارس ما به آموزش زبان تا چه اندازه پرداخته می‌شود، گفت: با توجه به اینکه مدت زمان آموزش در مدارس کم شده، در این مورد کم کاری می‌شود درحالی که فضا برای کار کردن بیشتر است.

وی افزود: در نظام قدیم بیشتر تمرکز آموزش بر روی گرامر بوده و به توجه نمی‌شد، درحالی که در آموزش زبان باید فرهنگ زبان دوم مورد توجه باشد که این امر کم لحاظ شده است.

این مدرس زبان ادامه داد: بسیاری مدرسین قدیمی به لحاظ اینکه تکنولوژی برای یادگیری در دسترس نبوده آشنایی با جدیدترین روش‌های آموزشی ندارند.

قلاسی اظهار کرد: انگیزه و شوق زبان‌آموزان در مدارس به نسبت موسسات آموزشی زبان کم‌تر است که باید راهکاری برای بالا بردن انگیزه دانش‌آموزان بکار برد.

وی با بیان اینکه بیشترین بحث در آموزش زبان نبود دانش و مهارت‌های کافی مدرسین زبان است، ادامه داد: بسیاری از مدرسین توانایی کامل برای اداره کلاس به صورت کاملاً انگلیسی ندارند و نبود امکانات کافی مهم‌ترین دغدغه است.

این مدرس زبان افزود: تدریس در گذشته بیشتر به صورت گرامر بوده که باید به صورت مهارت listening کار شود.

قلاسی گفت: نبود توانایی دانش‌آموزان در امر زبان بعد از فارغ‌التحصیلی عوامل متعددی دارد که یکی از عوامل عدم برگزاری کلاس به صورت انگلیسی کامل است.

وی اظهار کرد: تسلط نداشتن کامل مدرسین برای صحبت به زبان انگلیسی و نبود انگیزه کافی بین دانش‌آموزان از دیگر عوامل این موضوع است.

این مدرس زبان خاطرنشان کرد: استمرار جلسات آموزشی کلاس زبان از یک جلسه به دو تا سه جلسه از مواردی است که به بحث ارتقاء آموزش زبان در مدارس کمک می‌کند.

زمان کم کلاس‌ و تعداد زیاد دانش آموزان از کیفیت کلاس‌ها کم می‌کند

محمد دولت‌دوست مدرس گروه زبان مرکز کوتاه مدت جهاددانشگاهی استان نیز به ایسنا گفت کم شدن ساعات درسی از دو تا سه جلسه در هفته به یک جلسه، اهمیت زبان در مدارس را کمتر کرده است.

وی افزود: نویسندگان کتب آموزشی کسانی هستند که در سیستم آموزش دانش‌آموزان حضور ندارند و به همین دلیل نمی‌توانند کتاب‌های مناسبی را برای دانش آموزان طراحی کنند.

این مدرس زبان اظهار کرد: زمان کم کلاس‌ها و تعداد زیاد دانش آموزان در یک کلاس درس از کیفیت کلاس‌ها کم می‌کند، در حالی که در مراکز آموزشی زبان این امر را شاهد نیستم.

دولت‌دوست ادامه داد: دانش‌آموزان به دلیل ساعات کم درسی و محتوای کتاب‌ها در پایان دوران تحصیل نمی‌توانند به درستی از زبان دوم خود استفاده کنند.

وی تصریح کرد: حتی برخی از معلمان زبان مدارس خود نیز در سطح قابل قبولی از زبان نیستند و نمی‌توانند به خوبی به دانش‌آموزان تدریس داشته باشند.

امکانات آموزشی زبان جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست

سعید گنجی دبیر زبان آموزش و پرورش نیز به ایسنا با بیان اینکه در مدارس به آموزش زبان به درستی پرداخته نمی‌شود، گفت: نگاه به زبان انگلیسی به عنوان درس عمومی است در حالی که کاربرد آن بیشتر است.

وی در خصوص محتوی کتب آموزشی زبان در مدارس، افزود: کتاب زبان تا دو سال گذشته روال 15 سال قبل را داشت که بدون نیاز روز واقعی جامعه بود، اما طی دو سال گذشته آموزش وپرورش کتب را به روز کرد و درحال حاضر محتوی آن بهتر شده و انقلابی در بحث زبان وجود آمد.

دبیر زبان آموزش و پرورش با بیان اینکه زبان درس کاربردی است، اظهارکرد: زبان دوم با زندگی درهم آمیخته شده و برای اینکه به حالت کاربردی آن نزدیک شویم، نیاز به فیلم‌های آموزشی، فایل صوتی، امکانات سمعی بصری و وسایل کارآمد داریم که در حال حاضر امکانات جوابگوی نیاز دانش‌آموزان نیست.

وی ادامه داد: در گذشته در بحث یادگیری و آموزش زبان بیشتر روی مساله خواندن تمرکز می‌شد و هدف این بود که دانش‌آموز بتواند بخواند و ترجمه کند، اما در حال حاضر این شیوه پاسخگو نیست و باید در بحث مهارت گفتن و شنیدن دانش آموز نیز کار شود.

یادگیری زبان باید به صورت فعال و پویا انجام گیرد

نرگس معصومی مدیر گروه زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز به ایسنا درخصوص محتوی کتب آموزشی زبان در مدارس و شیوه‌های قدیمی تدریس، گفت: در سال‌های اخیر تغییرات خوبی داشته اما هنوز برای رسیدن به آموزش کامل و موفق فاصله زیادی است.

وی با بیان اینکه یادگیری زبان باید به صورت فعال و پویا انجام گیرد، افزود:استفاده از تکنولوزی روز می‌تواند بسیار مفید باشد.

مدیر گروه زبان‌های خارجی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی اظهارکرد: منابع به روز، اساتید کارآمد و بهره‌گیری از تکنولوژی مهمترین عامل برای تحول در آموزش زبان دوم است.

این واقعیت را باید پذیرفت که دانش‌آموزان پس از گذراندن ۶ یا ۷ سال آموزش رسمی زبان در مدارس با روش‌های طرح قدیم، حتی از ادای ساده‌ترین مکالمات روزمره به زبان انگلیسی عاجز هستند.

تهیه از سپیده قلندری اسفدن خبرنگار ایسنای خراسان جنوبی

انتهای پیام


6439419
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ شنبه ۱ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است