فرهنگی‌هنری 11:39 - 18 بهمن 1394
من کسی نیستم که بخواهم بیانات سیاسی بر فیلمم بدهم و برای سرگرمی فیلم می‌سازم.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نشست خبری فیلم «بارکد» با حضور مصطفی کیایی کارگردان و تهیه‌کننده، مهدی جعفری فیلمبردار، نیما جعفری جوزانی تدوین‌گر، حجت‌اشتری طراح صحنه و بهرام رادان، پژمان بازعی و محسن کیایی بازیگران، علی‌اکبر عبدالعلی‌زاده منتقد و با اجرای شاهین امین برگزار شد.

 

پس از مقدمه‌ای از منتقد فیلم مصطفی کیایی بیان کرد: این فیلم برای من یک شیطنت بود و نوعی از کمدی را انتخاب کردم که در ابتدا فکر می‌کردم که شاید مورد پسند همه واقع نشود.

 

وی افزود: من نه فیلم‌ساز فیلسوف هستم نه کسی بخواهد بیانات سیاسی و اساسی بدهد. من برای سرگرمی فیلم می‌سازم و دوست دارم مخاطب با فیلم من حال کند و دنبال چیزهای عجیب و غریب نباشد. می‌خواستیم نشان دهیم که در این فیلم آدم‌ها هر چقدر تلاش کنند و به آب و آتش بزند در مقابل این آدم‌های خاص هیچ کاری نمی‌توانند انجام دهند. ما حماقت این آدم‌ها را در مقابل چنین افرادی به تصویر کشیدیم.

 

کیایی در ادامه اظهار داشت: جشنواره برای جنس فیلم من فقط یک ویترین برای اکران عمومی است برای «خط ویژه» و «عصر یخبندان» از جشنواره کلید برای موفقیت در اکران عمومی زده شد اما فیلم‌های من جشنواره‌ای نیست متاسفانه در ایران فیلمی که در جشنواره حضور ندارد در اکران هم موفق نمی‌شود.

 

محسن کیایی بازیگر فیلم در پاسخ به شوخی مدیر جلسه مبنی بر حضور دوباره در فیلم کیایی گفت: مصطفی مرا برای توازن سکانس‌هایش انتخاب می‌کند چون خودش بلد نیست که این توازن را ایجاد کند. به دور از شوخی من همیشه در خدمت کارگردان و فیلم هستم. من به اندازه‌ای که کارگردان از من بخواهد کار می‌کنم. در واقع آدم زرنگی هستم که خودم را به کارگردان می‌سپارم چون اگر قرار باشد که نقش‌هایم عین خودم باشد تکراری می‌شود.

 

پژمان بازغی دیگر بازیگر این فیلم بیان کرد: من شاید نقش دو بازی کنم ولی نقش دسته دو بازی نمی‌کنم. برای این فیلم محسن کیایی با من تماس گرفت و پیشنهاد فیلم را داد وقتی به دفتر رفتم و فیلمنامه را تحویل گرفتم از آن خوشم آمد و بعد به اتاق گاز رفتم (ما به زمان ثبت قرارداد و بحث مالی اتاق گاز می‌گوییم).

 

وی ادامه داد: پس از صحبت‌های اولیه من به شمال رفتم و منتظر خبر بودم تا اینکه در آنجا با من تماس گرفته شد و گفته شد شخص دیگری را برای نقش در نظر گرفتند که من از ناراحتی بدون علت ماشینم را جارو برقی زدم اما در راه برگشت از شمال محسن با من تماس گرفت و گفت: تداخل زمانی باعث شد که آن بازیگر نتواند بازی کند و من خیلی خوشحال شدم.

 

بهرام رادان عنوان کرد: در خصوص نقش برای من کیفیت مهم‌تر از کمیت است. همکاری یک بازیگر با یک کارگردان برای بار اول سخت است اما دفعه‌های بعد این کار آسان می‌شود. من قرار بود در «خط ویژه» هم بازی کنم اما نشد. کار اولم با مصطفی در «عصر یخبندان» بود. نقشم در آن فیلم طوری درآمد که از آن راضی بودم چون خودم را به دست کارگردان سپردم. در جریان کار نیز من و مصطفی با هم در خصوص ایفای نقش من صحبت می‌کردیم و هر دو می‌دانستیم پیشنهادهایمان کار را بهتر می‌کند.

 

مهدی جعفری فیلمبردار «بارکد» بیان کرد: این سومین همکاری من با مصطفی کیایی است. مصطفی انرژی مثبت خوبی دارد و همین باعث می‌شود اتفاقات خوب برایش بیافتد. صداقت راستگویی فیلم باعث می‌شود که مخاطب را جذب کنیم و برعکس برخی از فیلم‌ها در نشان دادن نقش‌ها اغراق یا فریب به کار برده نشده است.

 

وی افزود: اول قرار نبود فیلمنامه «بارکد» کار شود چون مشغول مقدمات برای فیلم «پارازیت» بودیم اما به دلیل مشکلات پروانه ساخت با صدور دیر هنگام این فیلم در مدت کمی ساخته شد. امیدوارم از نظر بصری فیلم جذابه داشته باشد.

 

نیما جعفری جوزانی تدوین‌گر فیلم با اشاره به «بارکد» به عنوان پنجمین همکاری با مصطفی کیایی گفت: از زمان شروع پیش تولید تا مراحل فنی دو ماه و نیم طول کشید. ما سعی داشتیم این روایت و با عقب و جلو شدن زمان، مخاطب را خسته نکنیم و خوشبختانه همین طور هم شد.

 

حجت‌اشتری طراح صحنه نیز اظهار داشت: من هم مثل بقیه وقت کمی داشتم اما خوشبختانه کار تمام شد از نظر فیلمنامه خوب و جذاب بود.

 

کارگردان «بارکد» در خصوص شخصیت‌های اصلی فیلم گفت: کاراکتر بهرام و محسن رئال نیستند. در زمان نوشتن فیلمنامه هم می‌خواستم سامان پلیسی باشد که با پلیس‌های دیگر متفاوت به نظر بیاید و یکی از جذاب‌ترین نقش هایی که نوشتم نقش سامان بود و در واقع پیمان اولین نفری بود که برای نقش سامان انتخاب کردیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: پژمان بسیار فعال و پرانرژی است و برای اینکه این انرژی زیادش را مهار کنیم قبل از سکانس اصلی چند برداشت می‌گرفتیم تا انرژی‌اش کم شود و خسته شود. بهرام در این فیلم نقش متضاد با شخصیت‌اش بازی کرد به نظر من نقش مثل لیوان آب است که نصف آن متعلق به کارگردان و نیم دیگر برای بازیگر است.

 

کیایی در خصوص علت بر عهده گرفتن تهیه‌کننده فیلم در کنار خوانندگی گفت: من برای فیلم «پارازیت» هم قرار است تهیه‌کنندگی را خودم به عهده بگیرم. پیش از این از دوستان کارگردان که تهیه‌کننده فیلمشان بودند می‌پرسیدند چرا این کار را انجام می‌دهم اما خودم هم به جایی رسیدم که آنها از من به آن نقطه رسیدند. با اینکه تهیه‌کنندگی کار سختی است و ربطی به کارگردانی ندارد و تعهد و مسئولیت را چند برابر می‌کند اما تصمیم گرفتم خودم تهیه‌کننده باشم چون تهیه‌کننده شش دانگ تولید فیلم را هدایت کند و در اکران هم به فیلم کمک کند، کم داریم چون اصولا سیاست‌گذاری کلان فیلم در تولید و عرضه بر عهده تهیه‌کننده و پخش آن است من چون به دنبال استقلال در کارم بودم این تصمیم را گرفتم.



رادان با اشاره به متفاوت بودن نقشش و شخصیت خود گفت: همین تفاوت‌ها است که نقش جذاب‌ می‌کند بازیگر باید خودش را به دست کسی مهارت و دانشش را دارد، بسپارد. این کاراکتر به دلیل موقعیت زمانی هنوز بلاهت و حماقتش مشخص نشده و پس از مواجهه با دوست قدیمی‌اش این ویژگی‌های در هر دو مشخص می‌شود.



رادان در ادامه گفت: من به عنوان کمدی برای این فیلم مخالفم. این فیلم فضای متفاوتی دارد و لحظات شادی را برای مخاطب رقم می‌زند اما در آن رنگین کمان بازیگر موثر است.



در پایان پژمان بازغی گفت: من شش فیلم بازی کردم که چهار تای آن فیلم‌ اولی است متاسفانه جشنواره موضوعی نداریم و به فیلم اولی‌هایی که تازه وارد سینما شده‌اند خوش‌آمد گویی درستی انجام نمی‌شود.



مصطفی کیایی در پاسخ به منتقد که از برخی شوخی‌های فیلم به عنوان شوخی جنسی یاد کرده بود گفت: شوخی جنسی در فیلم نداشتیم.



در حاشیه این نشست شیطنت‌های سه بازیگر فیلم از اهالی رسانه را به وجد آورده بود و سوژه عکاسان شده بود.







انتهای پیام/




7662395
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» بکتاشیان گفت: من نتوانستم آنچه ایده‌آلم در تصویر است، در متن پیاده کنم. هنوز مشکلم بر سر جزئیات متن «مشاور» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رسانه ملی برنامه و سریال‌های مختلفی را برای ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ تدارک دید که می‌توانید آمار بازدید آن‌ها را مشاهده کنید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» جلد هشتم مجموعه کتاب «طعم شیرین خدا» با عنوان «لال باید بشوم از تو اگر دم نزنم» با استناد به آیات قرآن به معرفی خدا می‌پردازد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» شاعر و داور مسابقه سرزمین شعر گفت: سرزمین شعر برنامه‌ای است که در ادامه جشنواره بین‌المللی شعر فجر تعریف شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی، برنامه اجرای آثار این جشنواره را اعلام کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پیامبر اکرم (ص) در حدیثی به حضرت علی (ع) فرمودند: یا اباالحسن! به درستی که خدای تعالی قبر تو و فرزندان تو را بقعه‌هایی از بقعه‌های بهشت قرار داده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نمایشگاه بنا‌های تاریخی ایران به مناسبت روز جهانی بنا‌های تاریخی در عمارت مسعودیه گشایش یافت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس رسانه ملی گفت: سندتحول، میثاق‌نامه دوره مدیریتی جدید است و با قاطعیت دنبال خواهد شد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران»  تولید و رونق تاریخ شفاهی در دهه اخیر، اتفاق مبارکی است که باید آن را با فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک منتقد سینما گفت: اکبر خواجوی با «پدرسالار» و اصغر یوسفی‌نژاد با «عروسک» ابدی شدند و همانطور که پدر سالار را زندگی کردیم، با عروسک هم زندگی می‌کنیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است