بین‌الملل 13:45 - 08 آذر 1394
سفیر سابق آمریکا در سوریه عنوان داشت: حضور روسیه و سرنگونی جنگنده روسی توسط ترکیه نبود که بازی را تغییر داد، بلکه مساله مهم حضور ایران و اعزام نیروهای حزب‌الله به القصیر بود و اگر این امور صورت نمی‌گرفت، دوران قدرت بشار اسد پایان می‌یافت.

رابرت فورد: اگر ایران و حزب‌الله نبودند، اسد سقوط می‌کرد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رابرت فورد، سفیر سابق آمریکا در سوریه مدعی شد: "از نظر من، تا زمانی که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در قدرت باقی بماند، راه حلی برای مشکل داعش و نیروهایی که به این تشکیلات می‌پیوندند، وجود ندارد."

وی تصریح کرد: من معتقد نیستم که دولت بشار اسد مسئول انفجارها در پاریس یا آنکارا یا سیناء باشد.

سفیر سابق آمریکا در سوریه با تاکید بر این که آتش‌بسی با داعش وجود نخواهد داشت، تردید خود را نسبت به برقراری آتش‌بس با جبهه النصره ابراز داشت و گفت: یقینا اوضاع در سوریه دشوارتر می‌شود. روسیه، آمریکا یا ناتو خواهان آغاز جنگ جهانی سوم به دلیل نزاع سوریه نیستند. ما شاهد تلاش‌های بسیاری برای پایان دادن به این وضعیت خواهیم بود. اما من نمی‌گویم که این تلاش‌ها به سرعت به حل بحران خواهد انجامید، بلکه تلاش‌های بیشتری صورت خواهد گرفت.

وی در پاسخ به این سوال که "چه چیزی قواعد بازی در سوریه را تغییر داد، آیا مداخله روسیه یا عملیات تروریستی در پاریس بودند که قواعد را تغییر دادند؟" عنوان داشت: من بر این باور نیستم که هیچ یک از این‌ها قواعد بازی را تغییر داده باشند. مداخله روسیه به صورت گسترده اوضاع را تغییر نداده است، چرا که جنگ فرسایشی ادامه دارد. من بر این باورم که عامل اصلی تغییر دهنده بازی در سوریه، اقدام ایران در فرستادن نیرو در آوریل تا مه سال 2013 بود. منظور در این جا نیروهای حزب‌الله است که وارد "القصیر" شدند. اگر ایران مداخله نکرده بود، چه بسا دوره اسد در سال 2013 یا 2014 پایان می‌یافت.

وی افزود: من با این حرف تحلیل‌گران موافق نیستم که کردهای سوریه بهترین نیروهایی هستند که با داعش می‌جنگند. درست است که کردهای سوریه به شدت با داعش جنگیدند و تلفات بسیاری به بار آوردند، اما این امری دقیق نیست که آنها بهترین کسانی هستند که با داعش می‌جنگند، چرا که آنها تنها کسانی هستند که از حمایت هوایی مستقیم آمریکا برخوردار هستند. نیروهای دیگری غیر از آنها از این حمایت هوایی برخوردار نشدند که اگر برخوردار می‌شدند، یقینا بهتر کار می‌کردند. دولت آمریکا در ارائه حمایت هوایی برای هر یک از گروه‌های عربی که با دولت سوریه و داعش می‌جنگند، تردید دارد.

این مقام آمریکایی عنوان داشت: من معتقدم که ارتش سوریه بسیار خوب در برخی از مناطق همچون دیر الزور جنگید و چندین بار بر داعش غلبه کرد. اما ارتش سوریه "ضعیف شده است" و این ارتش نخواهد نتوانست داعش را شکست دهد.

ادامه دارد...


7444440
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» تاجیکستان ۹ نفر را به اتهام ارتباط با مهاجمانی که در حومه مسکو دست به حمله تروریستی زدند، دستگیر کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته‌ از سفر به کشور‌های مسلمان خودداری کرده و در رویداد‌های بین‌المللی نیز هویت صهیونیست خود را نمایش ندهند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» رومانی از شناسایی قطعات پهپاد متلاشی شده در نزدیکی مرز خود با اوکراین خبر داد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است