استانی 10:33 - 25 تیر 1399
ایسنا/خراسان جنوبی امسال کودکانمان اوقات فراغت متفاوتی را تجربه می‌کنند، اوقاتی که گذران آن نیازمند توجه بیشتر والدین به اصول مهم تربیتی با توجه به محدودیت‌هاست.

اوقات فراغت در سایه کرونا

چند ماهی است کرونا به جان زندگی‌هایمان افتاده و همه چیز را تغییر داده، باعث شده در خانه بمانیم و حتی از تفریح‌های ساده نیز دوری کنیم.

به گزارش ایسنا، این شرایط باعث شد تا مدارس تعطیل شود، آموزش مجازی برای اولین بار در نظام آموزشی ایران پا بگیرد و امتحان‌ها به شیوه‌ای متفاوت برگزار شود.

حال که پس از گذر از این روزها، اوقات فراغت دانش‌آموزان فرارسیده چه خوب است با توجه به اصول مهم تربیتی، از وارد آمدن آسیب به ذهن و روح فرزندمان جلوگیری کنیم.

یاد بگیریم با شرایط کرونایی روزگار بگذرانیم

حجت‌الاسلام مهدی عباسی، یک کارشناس مذهبی و یکی از اولیای دانش‌آموزان نیز اظهار کرد: در تمام حوزه‌ها وقتی محدودیت اعمال شود، اثر روانی روی فرد دارد.

وی افزود: اگر انسان که تاکنون به تمام حوزه‌ها دسترسی داشته، این سطح دسترسی‌اش نزول پیدا کند، بعد روانی زیادی برای فرد ایجاد می‌شود.

عباسی ادامه داد: در شرایط موجود یقینا به خاطر اینکه مردم در چارچوب خاصی قرار گرفتند، بعد روانی زیادی  در جامعه باقی می‌گذارد؛ وقتی کودک نتواند آزادانه خود را تخلیه کند، یک سری از پرخاشگری‌ها را از خود نشان می‌دهد که این امر ابعاد روانی برای والدین دارد.

وی افزود: این محدودیت‌ها در کنار بازی‌ها و سرگرمی‌هایی که مشکل‌ساز نیستند، باید توسط والدین دسته بندی شده تا دچار مشکل‌های روانی نشویم.

عباسی ادامه داد: کرونا بیماری نیست که در مدت زمان کم از بین برود، بنابراین باید شرایط زندگی با کرونا را یاد بگیریم و آن را به فرزندان خود انتقال دهیم.

وی افزود: خانواده‌ها باید در کنار چارچوب‌ها و خطوط قرمزی که برای خود تعریف می‌کنند، زندگی خود را ادامه دهند و حتی کودکان را با رعایت اصول بهداشتی به تفریح ببرند.

 این کارشناس مذهبی اظهار کرد: باید با شرایط کرونا زندگی کرد، اما اگر محدودیت زیاد به وجود آید، از یک زمانی به بعد کودک بسیار از محیط زده خواهد شد و اتفاق بدتری خواهد افتاد.

عباسی بیان کرد: سخت‌گیری و سهل‌گیری بیش از حد باعث ایجاد مشکلات روانی و چالش‌هایی در کودک می‌شود که والدین باید به عنوان راهنمایان کودک از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

بازی‌های متناسب با موقعیت

ناصری، یکی دیگر از والدین نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: باید محیط خانواده را در اوقات فراغت برای کودک بسیار شیرین کرد تا او از ماندن طولانی مدت در خانه دلزده نشود.

وی افزود: برگزاری کلاس‌های اوقات فراغت به صورت مجازی و انجام بازی‌های مفید با کودک می‌تواند راه‌های مفیدی برای گذران اوقات فراغت در محدودیت‌های کرونا باشد.

خلاقیت؛ اصلی مهم در تربیت کودک

فاطمه حسینی فر، یک مشاور کودک نیز به ایسنا گفت: می‌توان از محدودیت‌های روزهای کرونایی برای پرورش خلاقیت و مهارت‌های کودک خود در خانه به عنوان یک فرصت بهره برد.

وی بیان کرد: اکنون شرایطی به وجود آمده که همه افراد استرس و نگرانی دارند، اما نباید این استرس‌ها به کودکان منتقل شود.



وی افزود: کودکان واقعیت‌ها را بسیار بزرگتر از آن چه وجود دارد، می‌بینند و بسیاری نگرانی‌هایی که کودکان دارند بسیار بیشتر از بزرگترهاست.



این کارشناس قصه و بازی ادامه داد: انتقال اغراق‌ها و نگرانی‌ها برای کودک آسیب زننده است و بهتر است والدین نگرانی‌ها را در رفتار و گفتار خود کنترل کنند.



حسینی فر اظهار کرد: نکته دیگر این است که وقتی مجبوریم زمان زیادتری را در خانه بگذرانیم، ممکن است تنش‌هایی بین افراد خانواده به وجود آید که بودن در محیط تکراری باعث ایجاد این تنش‌ها می‌شود.



وی افزود: در این شرایط، نقش مهمی که والدین می‌توانند داشته باشند این است که سعی کنند از تکراری شدن محیط خانه برای خانواده جلوگیری کنند.



این روانشناس اظهار کرد: والدین باید سعی کنند تنوعی در خانه ایجاد کنند و با ارائه فیلم‌ها برای کودک و خواندن کتاب‌ها این محیط تکراری را تبدیل به محیطی متنوع کنند.



حسینی فر با بیان اینکه تنوع ایجاد کردن در خانه، بسته به شرایط و سلیقه افراد خانواده متفاوت است، تصریح کرد: والدین می‌توانند بازی‌هایی را طراحی کنند تا همه اعضای خانواده بتوانند در آن مشارکت کنند.



وی با بیان اینکه محدودیت گاهی فواید و حکمت‌هایی دارد، افزود: محدودیت‌های این روزها می‌تواند با بروز خلاقیت همراه شود و باعث شود کارهایی را که هیچ‌گاه فرصت انجام آن را نداشته‌ایم، انجام دهیم.



غنی‌سازی اوقات به شیوه متفاوت

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: در غنی سازی اوقات فراغت با استفاده از بستر فضای مجازی زمینه ی توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان را در تمام ابعاد فراهم کرده و پس از شناسایی برای شکوفایی استعدادهای دانش آموزان تلاش می کنیم.

فرشید جعفری، معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: امسال اولین تجربه غنی‌سازی اوقات فراغت و فعالیت‌های تابستانی به شیوه کاملا متفاوت است.

وی افزود: این موضوع در سال‌های گذشته به صورت نمادین در استان برگزار می‌شد، اما امسال به خاطر شیوع کرونا با استفاده از ظرفیت برنامه شاد، این پایگاه‌ها در تمام استان افتتاح می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به رویکرد پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در خراسان جنوبی، ادامه داد: رویکرد آموزش و پرورش خراسان جنوبی در  پایگاه‌های تابستانی اوقات فراغت هر خانه یک پایگاه و هر دانش‌آموز یک نقش و یک مهارت در بستر فضای مجازی است.

جعفری با بیان اینکه با استفاده از تمام ظرفیت‌های شبکه شاد و مشارکت تمام بخش‌ها اتفاق جدیدی را در شروع یک تابستان متفاوت رقم می‌زنیم، تصریح کرد: فعالیت پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت در ۵محور، با بیش از 100 سرفصل آموزشی، برنامه ریزی شده است.

وی همراهی خانواده‌ها در برنامه‌های پایگاه‌های غنی‌سازی اوقات فراغت را مهم و تعیین‌کننده دانست و اظهار کرد: انتظار داریم در شهرستان‌ها و مناطق  تمهیدات حضور فعال و بانشاط دانش‌آموزان فراهم شود تا بتوانیم در مسیر توانمندسازی و مهارت‌آموزی  دانش‌آموزان موفق شویم.

فعالیت 387 پایگاه غنی‌سازی اوقات فراغت

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: 387 پایگاه به منظور غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان دختر و پسر استان پیش‌بینی شده که با رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: از این تعداد 116 پایگاه در مدارس، 24 پایگاه در کانون‌های فرهنگی تربیتی، 8 پایگاه در اردوگاه‌ها، 16 پایگاه در دارالقرآن‌ها، 45 پایگاه در سالن‌های ورزشی، 12 پایگاه در پژوهش سراها، 32 پایگاه در کانون‌های پرورش فکری، 10 پایگاه در انجمن اسلامی، 24 پایگاه در هلال احمر و سازمان دانش‌آموزی و 100 پایگاه در بسیج دانش‌آموزی فعالیت می‌کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تشدید  شیوع ویروس کرونا و اهمیت سلامت دانش‌آموزان، تصریح کرد: کلاس‌های اوقات فراغت به صورت غیرحضوری و از طریق فضای مجازی با شعار "هر خانه یک پایگاه تابستانی"، "هر دانش‌آموز یک مهارت" در بستر شبکه آموزشی دانش‌آموزی شاد اجرا می‌شود.

واقعی، انسجام‌بخشی، همسوسازی، کیفیت‌بخشی و مناسب‌سازی فعالیت‌های پرورشی در آموزش و پرورش خراسان جنوبی را مهم‌ترین رویکرد معاونت پرورشی و فرهنگی دانست و خاطرنشان کرد: غنی‌سازی اوقات فراغت در تربیت ایرانی اسلامی دانش‌آموزان  جوان و نوجوان ما بسیار تأثیر گذار است.

این روزها با شرایطی بسیار متفاوت، روزگار می‌گذرانیم، اما مهم این است که نگذاریم این شرایط بر روی روان و ذهن فرزندمان تاثیرگذار باشد.

انتهای پیام


10619696
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» بارش باران که از دیروز در خراسان جنوبی آغاز شده، سبب بروز خسارت به برخی از شهرستانها شده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است