اقتصادی 17:17 - 02 بهمن 1397
مروری بر مهمترین خبرهای اقتصادی امروز
تازه‌ترین گزارش رسمی مرکز آمار از تورم حدودا ۳۹.۶ درصدی در دی‌ امسال حکایت دارد و در این بین هر دو گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" و همچنین "کالاهای غیرخوراکی" با افزایش تورم همراه بوده‌اند.

تورم ۹.۸ درصدی قیمت گوشت در دی‌ماه

به گزارش ایسنا، اخیرا مرکز آمار تورم دی‌ماه را اعلام کرد که نشان داد تورم ماهانه دو درصد، سالانه ۲۰.۶ درصد و نقطه‌ به نقطه (تغییرات شاخص نسبت به ماه مشابه سال قبل) ۳۹.۶ درصد بوده است که حاکی از ادامه روند افزایشی تورم است؛ به طوریکه تورم نقطه به نقطه ۲.۲ درصد و سالانه ۲.۶ درصد رشد داشته است.

در عین حال که تورم در گروه "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" با افزایش ۲.۸ درصدی به ۵۷.۸ درصد و در گروه "کالاهای غیرخوراکی" با رشد ۱.۶ درصدی به ۳۲.۴ درصد رسیده است.

بررسی جریان تغییرات تورمی در گروه‌های عمده نشان می‌دهد که در بخش "خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات" بیشترین افزایش قیمت نسبت به آذرماه مربوط به گروه گوشت‌ها است؛ به گونه‌ای که در دی ماه شاخص قیمت‌ها برای "گوشت قرمز و سفید" تورم ۹.۸ درصد، "ماهی‌ها و صدفداران" ۳.۲ درصد و "گوشت قرمز و ماکیان" تا ۱۰.۸ درصد نسبت به آذرماه رشد دارد و در مجموع تورم در این کالاها نسبت به دی‌ماه سال گذشته به ترتیب ۷۶.۵ درصد، ۸۲.۵ درصد و ۷۵.۶ درصد ثبت شده است.

پیش‌بینی رییس اتحادیه درباره اوضاع بازار مسکن در سال آینده

در خبر مهم دیگری امروز رییس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد که در سال آینده جهش سنگینی را در قیمت مسکن نخواهیم داشت و رشد قیمت‌ها متناسب با نرخ تورم عمومی خواهد بود.

به گفته وی در دی‌ماه ۱۳۹۷ بالغ بر ۶۵ هزار و ۳۳۰ قرارداد خرید و فروش در کل کشور امضا شده که نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۷ درصد کاهش نشان می‌دهد.

پرداخت وام ۳۰۰ میلیون تومانی به کسبه پلاسکو

همچنین در دومین روز بهمن ماه رئیس اتاق اصناف تهران از آمادگی برای تنظیم بازار شب عید خبر داد و گفت‌: برای اینکه کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو بتوانند تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مصوب شده را دریافت کنند، اقدامات لازم انجام شده و آنها در حال گرفتن وام‌های خود هستند، اما برای پیگیری مصوبات دیگر ابلاغی به اتاق نشده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این اتاق اصناف ایران در حال پیگیری وام‌های ۳۰۰ میلیون تومانی پلاسکویی‌ها بود که اخیرا به اتاق اصناف ایران واگذار شده است، افزود: دیگر مصوباتی که برای پلاسکویی‌ها ابلاغ کرده‌اند به اتاق اصناف تهران ارتباطی ندارد. به عنوان مثال کسبه آسیب دیده پلاسکو مقرر شده بود تا مالیات‌های آنها بخشوده شود و گفته می‌شد که اتاق اصناف باید نسبت به شناسایی و معرفی آنها برای برخورداری از معافیت مالیاتی اقدام کند، اما هنوز چیزی در این زمینه  به اتاق اصناف تهران ابلاغ نشده است و اگر این ابلاغ صورت بگیرد کار را انجام خواهیم داد.

عرضه موبایل‌های توقیفی تا هفته‌ آینده

یکی دیگر از اخبار اقتصادی امروز آزاد شدن واردات گوشی به صورت مسافری از دی ماه امسال بود.

همچنین رئیس اتحادیه فروشندگان تلفن همراه گفت که بر اساس وعده و قول مسئولان مقرر شد تا موبایلهای وارداتی توقیف شده آزاد شوند و بر این اساس در اواخر هفته‌ جاری یا هفته‌ آینده این محصولات عرضه می‌شوند.

سقوط قیمت‌ها پایان یافت اما ریسک‌ها نه!

و اما تنها بعد از یک روز از سقوط ۳۵۰۰ واحدی نماگر اصلی بازار سهام تعدادی از بانکی‌ها با صف‌های خرید مواجه شدند. همچنین برخی از نمادهای معدنی، فلزی به رشد شاخص‌های بازار دامن زدند.

در حالیکه بانکی‌ها در هفته گذشته با کاهش قیمت سهام روبرو شدند و نقش پررنگی در کاهش نماگرهای بازار سرمایه داشتند، امروز در دومین روز بهمن‌ماه و با توجه به این‌که از ابتدای این ماه سودهای بانکی به صورت ماه‌شمار پرداخت می‌شود و انتظار می‌رود هزینه‌ها کاهش یابد این گروه توانستند یکبار دیگر با خوش‌بینی سهامداران مواجه شوند و به رشد شاخص‌های بازار دامن بزنند. البته با اشاره به صورت‌های مالی بانکی‌ها معتقدند که این افزایش‌ها در حد همان خوش‌بینی و مقطعی است.

حق مسکن کارگران ۶۰ هزار تومان بیشتر شد

آخرین خبر مهم اقتصادی دومین روز بهمن ماه نیز افزایش حق مسکن کارگران است. اعضای شورای عالی کار در آخرین جلسه خود سر افزایش ۶۰ هزار تومانی حق مسکن کارگران به توافق رسیدند و آن را به ۱۰۰ هزار تومان افزایش دادند.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان با توجه به بالا رفتن هزینه اجاره بها این مبلغ را حتی برای اجاره یک اتاق هم کافی نمی‌دانند. پیش از این یک کارشناس اقتصادی پیشنهاد کرده بود میزان اجاره بها در کلان ‌شهرهایی مثل تهران محاسبه و ۵۰ درصد آن به عنوان حق مسکن کارگران در نظر گرفته شود.

همچنین در حال حاضر بیش از ۶۰ درصد دریافتی کارگران صرف هزینه اجاره بهای مسکن می‌شود. به گفته مقامات کارگری اگر کارگران قبلا یک سوم دریافتی خود را صرف اجاره بها می‌کردند امروز باید بیش از دو سوم حقوق خود را برای اجاره مسکن هزینه کنند.

انتهای پیام


10035382
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است