اقتصادی 18:23 - 30 شهریور 1393
دولت دست به کار شده تا غبار رکود را از اقتصاد متورم کشور بروبد. این روزها همه جا صحبتش هست، معروف به بسته خروج از رکود شده. بخش‌های مختلف اقتصاد را هم نشانه رفته تا تیر تدبیر این بار بر هدف بنشیند.

دست نامرئی بازار از آستین بورس‌ها بیرون می‌آید؟

دولت دست به کار شده تا غبار رکود را از اقتصاد متورم کشور بروبد. این روزها همه جا صحبتش هست، معروف به بسته خروج از رکود شده. بخشهای مختلف اقتصاد را هم نشانه رفته تا تیر تدبیر این بار بر هدف بنشیند. بورس پویا و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور هم یکی از آن اهداف است. این دولت اما بورس را برای شاخص‌های آنچنانیش نمی‌خواهد؛ قرار هم نیست هوای اقتصاد سرد و یخبندان باشد و دماسنجش دمای تابستان را نشان دهد!

دولت دست به کار شده تا غبار رکود را از اقتصاد متورم کشور بروبد. این روزها همه جا صحبتش هست، معروف به بسته خروج از رکود شده. بخشهای مختلف اقتصاد را هم نشانه رفته تا تیر تدبیر این بار بر هدف بنشیند. بورس پویا و تاثیرگذار بر اقتصاد کشور هم یکی از آن اهداف است. این دولت اما بورس را برای شاخص های آنچنانیش نمی‌خواهد؛ قرار هم نیست هوای اقتصاد سرد و یخبندان باشد و دماسنجش دمای تابستان را نشان دهد!

حالا دولت تصمیم گرفته یکبار شاید برای همیشه، دندان انحصار بعضیها را بکشد. می‌گوید قیمت‌گذاری کالاهایی که بشود در بورس فروخت، ممنوع!

فرقی ندارد می خواهد حامل انرژی باشد یا فلز و محصولات شیمیایی؛ باید در یکی از بورسها قیمت بخورد نه در پشت درهای بسته و نه پشت گوشی تلفن. مقصد کالاها از این پس به یکی از دو بورس انرژی و کالا ختم می شود تا فرایند قیمت گذاری را آنجا طی کنند. دولت می خواهد آرام آرام پایش را از بازار بیرون بکشد. حالا فعالان بازارهای مختلف این فرصت را بدست می آورند تا برای قیمت گذاری محصولاتشان راه بورس را در پیش بگیرند.

آنطور که دولت گفته کالاهایی که امکان پذیرش و درج در دو بورس انرژی و کالا را دارند باید در آنجا تعیین قیمت شوند و روشهای دیگر قیمت گذاری را ممنوع اعلام کرده است. این گونه فعالان اقتصادی و تولید کنندگان این فرصت طلایی را به دست می‌آورند تا در فرایند قیمت گذاری کالاها نقش آفرینی کنند. در این صورت دیگر تعیین نرخ یک کالا از سوی دولت، بورس سهام را کن فیکون نمی کند. قرارست بر  تعیین قیمت محصولات نور تابیده شود. شفاف شفاف. و اتاق های تصمیم گیری و تعیین قیمت جمع شود.

دولت می خواهد شریان اقتصاد را به بورس بسپارد. مصوبه دولت آنقدر بی پرده هست که نیازی به تفسیر نداشته باشد. آنطور که دولتی‌ها تصویب کرده اند دستگاههای اجرایی از حالا یک سال وقت دارند تا محصولاتشان را در بورس های انرژی و کالا پذیرش کنند.

دولت اعلام کرده تا پیش فروش فراورده های نفتی هم در این دو بورس آغاز شود. در قالب سلف؛ حامل های انرژی در بورس انرژی و فراورده های غیر سوختی در بورس کالا. به این شکل، فراورده های نفتی قبل از تولید فروش می روند و دست تولید کننده را برای توسعه تولید باز می کند. سلفی که در هر محصولی اجرا شد غیر از فراورده های نفتی! حالا دولت این اختیار را به وزارت نفت داده تا فراورده های نفتی را در بورس های انرژی و کالا پیش فروش کند. رویای سلف نفتی انگار قرار است تعبیر شود. اما و اگرهایی که از سه سال پیش جلوی انتشار اوراق سلف نفتی را گرفته بود این بار با مصوبه دولت می رود تا رفع شود. نوید اولینش را هم علی صالح آبادی رییس سازمان بورس داده تا چراغ اوراق سلف نفت کوره در بورس انرژی روشن شود. مصوبه ای که شاید شرایط بنگاههای اقتصادی را بهبود بخشد.

کنار اینها قرار است سازمان بورس، بانک مرکزی و سازمان سرمایه گذاری، موانع سرمایه گذاری را بردارند و همین طور صندوق سرمایه گذاری ارزی هم از همکاری سازمان بورس و بانک مرکزی بیرون آید.

همه اینها در کنار چند تصمیم دیگر قرار است فضای کسب و کار این روزها را تغییر دهد. تغییر به سمت بهبود اوضاع اقتصادی و گذار از رکود به رونق. در این راه نقش بورسها بیش از قبل نمایان شده است.

بورس انرژی و کالا این بار جدی تر از قبل در اقتصاد تاثیر می گذارند تا دست نامرئی بازار قیمت ها را تعیین کند نه دست پر توان دولت!

*یاسر فلاح مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بورس انرژی


4764751
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» سیاح گفت: مجوز‌های کاغذی ۲۶ اردیبهشت ماه امسال پایان می‌پذیرد و دستگاه‌های اجرایی و صاحبان مجوز‌های کاغذی، مکلفند مجوز‌های خود به الکترونیکی و شناسه یکتا را تسریع کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» ۶۰ لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه خودرو‌های شخصی بدون هیچ‌گونه تغییری، ساعت ۲۴ امشب در کارت‌های هوشمند سوخت شخصی شارژ می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور گفت: طی سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۴ میلیون تن نهاده (جو، ذرت و کنجاله سویا) به نظام بهره برداری دام و طیور کشور توسط این شرکت عرضه شده است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مسئول سالن عملیات مرکز مدیریت راه‌های کشور سازمان راهداری گفت: مسافران با توجه به وقوع سیل و انسداد مسیر‌ها از سفر به جنوب کشور پرهیز کنند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان تهران گفت: سال گذشته بیش از ۲ هزار واحد‌های تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان پایش و مورد بررسی قرار گرفتند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی گفت: مالیات بر عوارض گمرکی واردات و ارزش افزوده کالا‌های اساسی همچنان یک درصد تعیین شده و هرگونه افزایش قیمتی تخلف محسوب می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیر طرح خودرو‌های برقی وزارت صمت گفت: ۲۵۰۰ خودرو و تاکسی برقی از گمرک ترخیص شده که در سه ماه آینده ۸ تا ۱۰ هزار خودرو‌های برقی در معرض واگذاری قرار می‌گیرد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» در هفته کاری که گذشت شاخص کل بورس با کاهش ۲.۳۷ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۰۸ هزار واحدی ایستاد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مجری طرح گندم گفت: گندم به عنوان یک غله مهم و استراتژیک در کشور بیش از ۴۰ درصد انرژی و پروتئین مورد نیاز را تامین می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس صنعت طیور گفت: بنابر آمار ماهانه ۲۲۰ تا ۲۳۰ هزارتن مرغ مورد نیاز کشور است که براین اساس ۱۳۰ میلیون قطعه جوابگوی بازار است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است