استانی 04:32 - 10 شهریور 1394
با وجود جدی بودن بحران آب و تغییر وضعیت اقلیمی، هنوز کشاورزان در انتخاب محصولاتی که قرار است در زمین‌هایشان بکارند کاملا آزاد هستند و می‌توانند هرچه که دل‌شان می‌خواهد در زمین های کشاورزی خود بکارند.

تکلیف کشت محصولات آب‌بر حل می‌شود؟

هندوانه، ذرت، برنج و خیلی از محصولات آب‌بری که این روزها در بازار می‌بینیم حاصل کشت کشاورزانی است که شاید هزاران لیتر آب را صرف تولید مثلا یک تن محصول می‌کنند و بعد ناچارند آن را به بهایی اندک به فروش برسانند و گاه حتی آن را در زمین‌هایشان بگذارند و به دلیل پایین بودن قیمت آن محصول در بازار، آن را برداشت نکنند.

برخورداری از آب، خاک و اقلیم مناسب ایران را به یکی از کشورهای موفق در زمینه کشاورزی تبدیل کرده، اما در شرایط کنونی آیا نباید فکری برای استفاده مناسب‌تر از این سرمایه‌های خدادادی بشود؟!

شاید کشاورزها مالک اصلی زمین‌هایشان باشند اما آیا همین کافی است برای این‌که آنها در تصمیم گیری برای آنچه می‌کارند و برداشت می‌کنند کاملا آزاد باشند؟!

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با تاکید بر این‌که بحران آب جدی است، مقابله با خشکسالی و بحران آب را در گرو مدیریت منابع آبی موجود می‌داند.

علی اشرف منصوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کرمانشاه، محدود کردن کشت محصولات با نیاز آبی بالا را نیازمند تصویب قانون دانست و با تاکید بر ضروری بودن تصویب قانون الگوی کشت، گفت: تصویب این قانون در شرایط کنونی که کشور در معرض بحران آب و خشکسالی است، برای ممنوعیت کشت محصولات آب بر می‌تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه گفت: تا زمانی که قانون الگوی کشت تصویب نشود، محدود کردن کشت محصولات آب‌بر توسط نهادهایی مثل سازمان جهادکشاورزی تنها می‌تواند در حد یک توصیه باشد.

منصوری سپس با بیان این‌که لایحه مربوط به تصویب قانون الگوی کشت توسط دولت در حال تدوین است، گفت: در تدوین این لایحه باید محدودیت کشت محصولات آب‌بر با استفاده از اهرم‌های اجرایی مناسب مورد توجه قرار بگیرد.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه نیز رعایت الگوی کشت را نیازمند اهرم‌های کنترلی دانست و گفت: در صورت تصویب قانونی در مجلس در این خصوص بهتر می‌توان برنامه‌های مربوط به محدودیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا را اجرایی کرد.

اسماعیل پرویزی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با تاکید بر این‌که در حال حاضر تنها کاری که مجموعه جهادکشاورزی در زمینه الگوی کشت می‌تواند انجام دهد این است که به ارائه توصیه‌هایی اکتفا کند، گفت: در حال حاضر نه تنها هیچ قانون و اهرمی برای ملزم کردن کشاورزان به الگوی کشت وجود ندارد، بلکه حتی به دلیل آزادشدن قیمت نهاده‌های کشاورزی هیچ نوع برنامه تشویقی نیز برای سوق دادن کشاورزان به کشت‌های متناسب با شرایط آب و هوایی و اقلیمی یک منطقه وجود ندارد.

پرویزی‌فر انجام کارهای ترویجی را طولانی مدت دانست و گفت: نداشتن ساز و کار قانونی با ضمانت اجرایی لازم برای رعایت الگوی کشت، روند ایجاد الگوی کشت متناسب با شرایط اقلیمی یک منطقه را کندتر می‌کند.

وی افزود: در شرایط کنونی اگرچه از کشت محصولات با نیاز آبی بالایی مثل برنج، هندوانه و... حمایت نمی‌شود، اما پاسخ این‌که آیا این عدم حمایت‌ها توانسته و می‌تواند در ممنوعیت کشت محصولات با نیاز آبی بالا در نقاط مختلف اثرگذار باشد منفی است، چراکه تنها عدم حمایت نمی‌تواند از کشت این محصولات آب‌بر جلوگیری کند و اساسا ساز و کار و میزان این حمایت‌ها نیز آن‌قدر نیست که بتواند در عدم گرایش کشاورزان به سوی کشت محصولات آب‌بر اثرگذار باشد.

اما در تصویب قانون الگوی کشت نیز باید نکاتی مدنظر قرار بگیرد تا کارکردهای لازم را داشته باشد که خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه این پرسش را با معاون زراعت وزیر جهادکشاورزی مطرح کرد و او نیز محدودیت کشت محصولات آب بر را نیازمند قانون دانست.

عباس کشاورز در جمع خبرنگاران در کرمانشاه به برنامه‌های وزارت جهادکشاورزی جهت مقابله با بحران کم آبی اشاره کرد و گفت: در این راستا تولید برخی محصولات کشاورزی با نیاز آبی بالا محدود می‌شود. بعنوان مثال تولید برنج تنها در گیلان و مازندران حمایت می‌شود و در مابقی استان‌ها از کشت برنج حمایتی صورت نمی‌گیرد و همین باعث شده سطح زیر کشت این محصول از 285 هکتار سال قبل به 120 هزار تن برسد.

کشاورز جابجایی زمان کشت برخی محصولات را از دیگر سیاست‌ها عنوان کرد و گفت: در خصوص محصولی همچون چغندر کم کردن کشت بهاره و پرداختن به کشت پاییزه دنبال می‌شود.

وی حمایت از کشت ارقام زودرس، میان رس و مقاوم به خشکی و هم‌چنین کشت‌های گلخانه‌ای را از دیگر سیاست‌های وزارت در این خصوص عنوان کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: توسعه روش‌های نوین آبیاری از مهم‌ترین برنامه‌ها برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

کشاورز در پاسخ به خبرنگار ایسنا که در تدوین قانون الگوی کشت باید چه نکاتی مدنظر قرار بگیرد، گفت: همه این نکات که گفته شد، در تصویب آن قانون باید لحاظ شود.

...اما جای خالی قانون در اجرای برنامه‌های مدیریتی بحران آب در بخش کشاورزی به شدت احساس می‌شود و همین مسئله بخش کشاورزی را در مدیریت بحران آب چشم به راه قانون کرده است...

گزارش از: زهرا مرادی، خبرنگار ایسنا منطقه کرمانشاه

انتهای پیام


6988780
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ چهارشنبه ۵ اردیبهشت را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است