استانی 06:51 - 05 مهر 1399
ایسنا/قم هر چه بزرگتر میشدم نبودن بابا و جای خالیش بیشتر اذیتم میکرد. آدم بعضی وقتها پدر را فقط برای محبت کردن نمیخواهد. نقش بعضی از باباها در زندگی بچه هایشان بیشتر از داشتن یک رابطه ی پدر و فرزندی است. بعضی باباها میتوانند استاد اخلاق باشند.

سرداران بی سنگر؛ معلم اخلاق

متولد مهرماه ۱۳۳۲ در قم بود؛ پس از پایان تحصیلات متوسطه و خدمت سربازی، در سال ۵۳ در آموزش و پرورش استخدام و در دبستان امیرکبیر قم به تدریس مشغول شد. در سال ۵۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران شد. علاوه بر مسئولیت های معلمی در قم و خلجستان، معاونت اداری مالی اداره مرکزی آموزش و پرورش قم و نهایتا مسئولیت آموزش و پرورش منطقه دو قم نیز در کارنامه درخشان این شهید عزیز دیده می شود. ضمن آنکه حضور در راهپیمایی ها، تشکیل جلسات سخنرانی و انتقال پیام حضرت امام(ره) در دوران پیروزی انقلاب، همکاری با سپاه در شناسایی و اعزام نیرو به جبهه، همکاری با جهاد و مسئولیت جهاد سازندگی بخش کهک و به ویژه فعالیت در ستادهای پشتیبانی جبهه و جنگ و جمع آوری کمک های مردمی نیز از اقدامات ماندگار این شهید عزیز به شمار می رود.

از ازدواجشان چند سال گذشته بود؛ ولی هنوز فرزندی نداشتند. رفتند خدمت آیت الله العظمی گلپایگانی و موضوع را با ایشان مطرح  کردند. حضرت آیت الله گلپایگانی توصیه فرمودند که در شب ولادت حضرت صدیقه طاهره جمعی از طلاب علوم دینی را اطعام کند و سپس متوسل شود به برترین بانوی دنیا و عقبی حضرت فاطمه زهرا چنین می کنند و یک سال بعد در شب میلاد ام ابیها خداوند علی را به آنها عطا فرمود.

شهید بزرگوار حاج علی بیطرفان از دوران جوانی فردی مومن و متعهد بود و به تحصیل علم و معرفت علاقه زیادی نشان می داد و به همین جهت به تحصیل خویش ادامه داد تا بتواند شغل معلمی را که شغل انبیاست برگزیند لذا با پایان تحصیلات متوسطه و خدمت سربازی، در سال 53 به استخدام آموزش و پرورش درآمد و در دبستان امیرکبیر به تدریس مشغول شد.

شهید گرانقدر همزمان با کار معلمی به تحصیل در مقطع کارشناسی پرداخت و در سال 57 موفق به اخذ کارشناسی حقوق از دانشگاه تهران گردید و در همان سال به معاونت مدرسه راهنمایی امیرکبیر منصوب شد. ایشان با پیروزی انقلاب اسلامی به عنوان معلم راهنما و سپس نماینده آموزش و پرورش در بخش خلجستان مشغول به کار شد. در سال 62 با سمت معاون اداری و مالی در اداره مرکزی آموزش و پرورش قم اشتغال یافت و سپس مسئولیت ریاست آموزش و پرورش منطقه 2 را به عهده گرفت و تا زمان شهادت در این سمت باقی بود.

شهید بیطرفان قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در برپایی و حضور در راهپیمایی ها و تشکیل جلسات سخنرانی و آموزش جوانان برای مبارزه و نیز رساندن پیام های امام خمینی به علاقه مندان و دوستداران ایشان فعال بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی با تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی در این نهاد مقدس به فعالیت پرداخت و ضمن همکاری با شورای جهاد قم مسئولیت جهاد سازندگی بخش کهک قم را به عهده داشت.

با تشکیل سپاه پاسداران همکاری نزدیکی با سپاه داشت و در شناسایی و معرفی افراد متعهد به این نهاد مقدس سهم بسزایی داشت.

با شروع جنگ تحمیلی شهید بیطرفان با این عقیده که دفاع از حریم حکومت اسلامی تحت رهبری ولایت فقیه یک واجب شرعی است شرکت در این جهاد را برای خود توفیق بزرگ از ناحیه خداوند متعال می دانست لذا هم خود در جبهه حضور پیدا می کرد و هم در پشت جبهه در تشویق دوستان و همکاران برای عزیمت به جبهه و نیز جمع آوری کمک های مردمی برای تقویت رزمندگان و پشتیبانی جبهه ها بسیار فعال بوده و همیشه به این نکته فکر می کرد که نکند جنگ تمام شود و من از فیض شهادت محروم گردم.

شهید بیطرفان علی رغم مسئولیت هایی که در شهر داشت در چهار نوبت در سال های 61, 63، 64 و 65 در جبهه ها حضور یافت و سرانجام در تاریخ 23/10/65 در منطقه شلمچه به آرزوی دیرینه ی خود رسید و توفیق شهادت در راه خداوند را کسب نمود.

در خاطره ای از دختر شهید بیطرفان آمده است: هر چه بزرگتر میشدم نبودن بابا و جای خالیش بیشتر اذیتم میکرد. آدم بعضی وقتها پدر را فقط برای محبت کردن نمیخواهد. نقش بعضی از باباها در زندگی بچه هایشان بیشتر از داشتن یک رابطه ی پدر و فرزندی است. بعضی باباها میتوانند استاد اخلاق باشند.

توی سالهایی که نبود زیاد میرفتم سراغ دست نوشته هایش. کاغذهایی را پیدا کردم که تویشان نوشته بود: "تنبیه مالی بخاطر خلف وعده ، به خاطر کار کردن بدون وضو، به خاطر تاخیر در نماز اول وقت"

عمو جواد میگفت: پدر یک اصل داشت توی زندگی "اگر کسی رابطه ی بین خودش و خدا را درست کند، خدا رابطه ی او با مردم را درست میکند"

اینها یعنی در نبودن بابا علی دو جای قلبم میسوزد. یکی جای از دست دادن بابا یکی هم جای از دست دادن یک استاد اخلاق. انگار نبودن این باباها سخت تر است!

فرازهایی از وصیت نامه این شهید گرانقدر را با یکدیگر مرور میکنیم:

بسم الله الرحمن الرحیم

قال تعالی فی القرآن الکریم

قل ان کان ابائکم و ابنائکم و اخوانکم و ازواجکم و عشیرتکم واموال اقترفتموها و تجارة تخشون کسادها و مساکن ترضونها احب الیکم من الله و رسوله و جهاد فی سبیله فتربصوا حتی یاتی الله بأمره والله لا یهدی القوم الفاسقین .   ( سوره توبه آیه 24)

قسمتی از وصیت نامه:

اکنون که عنایت الهی بار دیگر شاملم گردید ، عزم دیدار و زیارت یار نمودم . بنا به عرف دستور و رسم اسلامی لازم دیدم چند سطری را به عنوان تذکر و وصیت و سفارش بنویسم .

5000 ریال سهم سادات به یک سید مستحق پرداخت شود .

از ثلث مالم یکسال نماز و روزه برایم خریداری نمائید .

 بعد ازشهادتم مجلس روضه خوانی ماهانه در منزلمان گرفته شود .

در خاتمه شماها را کلاً به خدای بزرگ می سپارمتان و در تربیت بچه هایم کوتاهی نکنید و سعی نمایید لوس بار نیایند . بر اساس تربیت اسلامی و انسانی، مورد محبت بی مورد افراد قرار نگیرند .                                            اللهم وفقنا لم تحب و ترضی                                                 الاحقر علی بیطرفان                                                                 65/8/11


10733457
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است