استانی 01:25 - 08 فروردین 1394
شیراز؛
محققان خارجی نقش رستم در استان فارس را به دلیل وجود آرامگاه پادشاهان، شهر مردگان می‌نامند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: در آخرین نقطه کوهستان حاجی آباد و در فاصله سه کیلومتری غرب تخت جمشید مجموعه‌ای از نقش برجسته‌های تاریخی مربوط به دوران عیلامی، هخامنشی و ساسانی و همچنین مقبره‌ها شهر یاران هخامنشی قرار دارد که به نقش رستم معروف است.

بهادری پور ادامه داد: در نقش رستم آرامگاه پادشاهانی چون داریوش اول، خشایار شاه اول داریوش دوم و اردشیر اول قرار دارد که طرح همه آنها شبیه به هم و دارای یک سبک است.

به دلیل وجود همین مقبره‌ها محققان خارجی این منطقه را شهر مردگان ( نکروپولیس ) نامیده‌اند.

وی با بیان اینکه طول آرامگاه 9/22 متر و عرض آنها به 19 متر می‌رسد تصریح کرد: در قسمت بالایی صحن‌ از تخت شهریاری حجاری شده که توسط نمایندگان ملل تابعه نگاه داشته شده و بر روی تخت شاه به حالت ایستاده و با کمانی در دست، دست دیگر خود را به حالت احترام و ستایش به سمت آتشدان روشنی که در مقابلش قرار دارد دراز کرده است.

این مسئول بیان کرد: در بالای سر پادشاه تصویر اهورا مزدا ( فروهر ) و در گوشه سمت راست نقش ماه حجاری شده و این نقوش در بعضی از مقبره ها همراه با کتیبه نیز هستند که از آن جمله می توان به بالای نقش مقبره داریوش اول اشاره کرد.
 
وی در ادامه افزود: کتیبه‌ای به خط میخی وجود دارد و نام کشورهای تابعه امپراتوری هخامنشی و بعضی از معتقدات دینی پارسها در آن بیان شده است و داریوش از اهورا مزدا طلب راستی و برکت برای سرزمین خود را می کند.

بهادری پور ادامه داد: داخل این مقبره‌ها طوری ساخته شده بود که علاوه بر تابوت پادشاه مکان‌هایی برای تابوت دیگر افراد خاندان شاهی ( از جمله ملکه ) نیز وجود داشته باشد.

انتهای پیام/ض


6104235
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است