سیاسی 01:34 - 25 بهمن 1394
موضوع مهمترین اولویت ها در اقتصاد امروز ایران در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران موضوع مهمترین اولویت ها در اقتصاد امروز ایران با حضور داوود نوروز جعفری و حسن ابدوه تبریزی از اساتید دانشگاه و اقتصاددانان کشورمان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 


شعار نامزدهای انتخابات مجلس باید واقع گرایانه و مبتنی بر وظایف ذاتی مجلس مطرح شود


در ابتدای این بحث داوود دانش جعفری در پاسخ به این سوال که اگرشما نامزد انتخاباتی بودید چه شعاری را مطرح می کردید ودر طول ادوار مختلف مجلس چه قدر از شعارها قابلیت اجرایی داشتند گفت: پاسخ به این سوال بدون توجه به وضعیتی که مجلس و یا نمایندگان مجلس دارند امکان پذیر نیست.


وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم این است که نامزدهایی که در انتخابات شرکت می کنند طبیعی است که شعارهایی بدهند که بیشتر مردم را جذب کند اما نکته اساسی این است که آیا مجلس اختیار را دارد تا آن مسائل را حل کند یا خیر یا باید اختیارات دیگری داشته باشد. 


این استاد دانشگاه با بیان اینکه مجلس چند وظیفه اصلی از جمله قانونگذاری، نظارت بر حسن اجرای قوانین وتقنیح قوانین را بر عهده دارد گفت: مشکلی که درکار مجلس می بینم این است که نمایندگان قبل از اینکه انتخاب شوند به خاطر رای آوری شعارهایی را مطرح می کنند که امکان جامه عمل پوشاندن به آنها ممکن است با توجه به وظایف ذاتی مجلس امکان پذیر نباشد.


در ادامه حسن ابده تبریزی اظهار داشت: شعارهایی که داده می شود اغلب شعارهایی است که بتواند مردم را جذب کند و بیشترین شعارها شعارهایی است که معطوف به حوزه انتخابیه اند و ما این موضوع را می توانیم در طرح های کوچک مشاهده کنیم که بیشتر نمایندگان این طرح به مسائلی تمرکز می کنند که مردم را به خود جذب کنند. 


وی گفت: یک مقدار از طرح موضوعات به وضعیت نظام سیاسی ما که مبتنی بر حزب بود برمی گردد و شعارها به جای اینکه بخواهد در سطح ملی کار کند در سطح حوزه انتخابیه کار می کند.


وی تصریح کرد: اگر شعارها در سطح ملی کار کند یعنی ما حزبی داشته باشیم که در تمام کشور باشد و بخواهد عملکردش را کل کشور بهبود بخشد و در دوره بعد اکثریت را در اختیار گیرد از این نظر شعارهای حوزه انتخابیه کمتر مطرح می شود.


این اقتصاددان کشورمان بیان داشت: وظیفه اصلی مجلس عبارت است از قانونگذاری خوب در حوزه اقتصاد، تخصیص شدید منابع و توسعه کشور با هدف کاهش بیکاری و رفاه عمومی و اگر نماینده ای بخواهد این موضوعات را در تبلیغات خود در شروع کار مطرح کند شاید چیزی را ایجاد نکند و در این صورت مجبور می شود در مورد طرح ها صحبت کند آن هم در شرایطی که بودجه عمرانی کم است و خصوصی سازی نیز باعث شده بودجه عمرانی کمتر شود لذا بنده گمان می کنم این اشکال در نوع تبلیغات مشاهده شده درآینده نیز مشاهده خواهد شد. 


ماهیت کار مجلس یک کار دسته جمعی است


در ادامه دانش جعفری با تصریح مهمترین مشکلات و موانع پیش روی کشور نیز اظهار داشت: ماهیت کار مجلس یک کار دسته جمعی است و نمایندگان باید بدانند که مجموعه باید با هم تصمیم بگیرند چرا که اگر نظام حزبی بود نامزدهای انتخاباتی برنامه های خود را مطرح می کردند و وقتی نامزدی عنوان می کرد من اگر به مجلس بروم از فلان حزب یا گروه پیروی می کنم تکلیف روشن بود اما وقتی که این حالت وجود ندارد ممکن است افرادی که به مجلس راه پیدا می کنند برای خود آزادی عمل خاصی را متصور شوند.


وی با بیان اینکه اگر نمایندگان در مجلس با هم نباشند که بتوانند در سرنوشت کشور تاثیربگذارند یک نماینده نمی تواند کاری کند در خصوص هماهنگی قوه مقننه با قوه مجریه گفت: منظورم از هماهنگی با دولت این است که اگر قرار است برنامه کلان در کشور پیاده شود آن چه که مسلم است این است وقتی این برنامه ها می تواند اجرایی شود که دولت و مجلس در یک راستا حرکت کنند اما یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این دو بال همواره به دلیل اختلاف دیدگاه ها یا مصالحی که وجود دارد با هم حرکت نمی کنند و این اتفاق باعث خواهد شد که راندمان کشور در رابطه با حل مسائل اقتصادی کاهش پیدا کند.


 در همین راستا ابده تبریزی نیز خاطر نشان ساخت: بیشتر ناهماهنگی ها در تصمیم سازی مربوط به نبود احزاب است لذا نمایندگان هر یک روی موضوعات مختلفی تمرکز دارند و جمع بندی نیز از موضوعات در بین آنها وجود ندارد و بیشتر متوجه منافع خود است البته نمایندگان شهرهای بزرگ مستثنی از این قاعده هستند و سعی می کنند موضوعات عمومی و ملی را نیز هدایت کنند.


این استاد دانشگاه اظهار داشت: یکی از راهکارهایی که در رابطه با حل این مشکل اساسی وجود دارد این است که طرح ها حداقل در سطح استانی مطرح و بررسی شود و نمایندگان هر استان حداقل در سطح استان خودشان موضوعات را به یک تعادلی برسانند.


در ادامه این برنامه دانش جعفری در رابطه با موضوع هدفمندی یارانه ها اظهار داشت: هدف اصلی از طرح هدفمندی یارانه ها این بود که ما به جای آنکه حامل های انرژی را بیش از حد مصرف کنیم و تراکم انرژی در کشور بی رویه بالا برود می توانیم مصرف را در حد طبیعی کاهش دهیم ولی آن منابعی که در اختیار مردم در قالب انرژی گذاشته می شود به صرف سرمایه گذاری گردد. 


90 تا 95 درصد منابع حاصل از هدفمندی یارانه ها بین خانوارها توزیع شد


وی تصریح کرد: البته چون براین اساس قیمت ها تغییر می کرد ممکن بود نگاه مردم نیز تحت تاثیر قرار گیرد و نوعی کاهش رفاه ایجاد شود بنابراین آنچه که در این طرح در نظر گرفته شد این بود که یک جبرانی به مردم داده شود براین اساس قرار شد 50 درصد منابع تخصیص شده از گران شدن حامل های انرژِی در بین خانوارها توزیع شود و 50 درصد مابقی در اختیار تولیدباشد ولی آنچه در عمل اجرا شد این بود که 90 تا 95 منابع از طرح هدفمندی یارانه ها به خانوارها پرداخت شد.


وی ادامه داد: هدف اصلی این طرح ارتقای تولید، سرمایه گذاری و رقابت پذیری بود که این اهداف با اجرای بد قانون هدفمندی یارانه ها به حاشیه رانده شد اما مجلس دهم باید به این اهداف برگردد.


بحث هدفمندی یارانه ها باید در قالب طرح امنیت اجتماعی بررسی گردد


تبریزی نیز در مورد شیوه اجرای هدفمندی یارانه ها بیان داشت: این موضوع را باید در طرح امنیت اجتماعی بررسی کنیم و از سال 86 تا به امروز خانوارها به طور دائم بودجه و درآمد سرانه شان ضعیف تر شده و در چنین شرایطی دولت و مجلس نمی توانند یارانه پرداختی را حذف کنندو


وی با بیان اینکه پرداخت یارانه ها چتر نجاتی است که دولت باید برای طبقات ضعیف و متوسط زیر اقتصاد بگیرد گفت: باید مواظب بود که این وضعیت حفظ شود ضمن اینکه بنده موافق نیستم افرادی که نیازمند نیستند یارانه دفاتر کنند چرا که این امر نظام تامین اجتماعی را تضعیف می کند. 
این اقتصاددان هم چنین اظهار داشت: قطع یارانه ها یک بحثی ضد رای است و کسی حاضر نیست که با طرح این موضوع حمایت مردمی را از دست بدهد.


دانش جعفری در ادامه برنامه با اشاره به نگاه های غلطی که در کشور پیرامون افزایش حجم پول وجود داشت گفت: در گذشته فکر می شد که با افزایش حجم پول می توان رشد اقتصادی ایجاد کرد.


 ضرورت رفع مشکلات ساختاری داخلی در کشور


این استاد دانشگاه با تاکید بر این که باید مشکلات ساختاری داخلی را رفع کرد افزود: باید از فرصت های بعد از برجام استفاده کرد.


وی با بیان این که بخشی از مشکلات تحریم هنوز پابرجا است افزود: متاسفانه در کشور با بحران مالی مواجه ایم.


دانش جعفری با اشاره به بدهی های دولت، بانک ها و بخش خصوصی ادامه داد: باید برای حل این مشکلات، راه حل مناسبی را پیدا کرد.


این استاد دانشگاه با بیان این که  دولت به اندازه 5 سال بودجه خود بدهی دارد افزود:  یکی از عوامل مهم برای رسیدن به رشد 8 درصدی سرمایه گذاری است.


وی با اشاره به این که در سال های اخیر رشد سرمایه گذاری حدود دو درصد بوده است بیان کرد: افراد و گروه ها می توانند برای رشد 8 درصدی برنامه ارائه دهند تا مردم بدانند حزب و یا گروه چگونه می توانند رشد 8 درصدی را محقق کنند.


 نرخ مالیات بر درآمد در ایران 25 درصد است


دانش جعفری با بیان این که نرخ مالیات بر درآمد در ایران 25 درصد است اظهار داشت: سیاست کلی اقتصاد مقاومتی حرکت و راهنمایی برای اقتصاد کشور است.


این استاد دانشگاه با اشاره به این که بسیاری از واحدهای صنعتی بعد از تحریم شکوفا شده اند بیان کرد: این امر به این دلیل است که آن واحد ها بر منابع درون زا تکیه کرده بودند.


وی با اشاره به تفاوت بخش خصوصی ایران با ترکیه افزود: بخش خصوصی ترکیه بدون ضمانت دولت می تواند وام و یا فاینانس خارج دریافت کند اما این در حالی است که در ایران این گونه نیست زیرا خارجی ها می گویند در شرایطی به بخش خصوصی وام و یا فاینانس می دهند که دولت ضمانت کنند.


عبده تبریزی در ادامه برنامه با اشاره به این که برجام دستاورد غرور ملی است عنوان کرد: فساد حاصل دوره ای است که پشت سر گذاشته ایم.


وی با اشاره به این تحریم آثار مخرب گسترده ای دارد افزود: وضع نظام بانکی کشورمان در سال 85 درخشان نبود اما مثل امروز هم نبود .


عبده تبریزی با بیان این که آثار تحریم را نمی توان با رفع آن از بین برد گفت: مشکلات ساختاری در کشور داریم که باید آن ها را رفع کنیم.


وی با تاکید بر ضرورت برخورد با اشکالات ساختاری عنوان کرد:امروزه شاهد استقبال سرمایه داران خارجی و گسیل شدن آن ها به سمت ایران هستیم.


این اقتصاددان با تاکید بر ضرورت همکاری و هماهنگی سه قوه با یکدیگر اظهار داشت: باید هر سه قوه به خوبی با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند.


انتهای پیام/



7681016
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است