استانی 09:06 - 09 مهر 1393
خرم آباد - ایرنا - ایجاد و توسعه شبکه حمل و نقل یکی از زیرساخت های اصلی برای رشد و توسعه محسوب می شود که برهمین اساس استان لرستان دارای یک هزار و 779 کیلومتر شبکه ارتباط زمینی است.

به گزارش ایرنا، این شبکه وسیع حمل و نقل شامل 750 کیلومتر راه اصلی، 556 کیلومتر راه فرعی، 104 کیلومتر آزاد راه و 370 کیلومتر مسیر بزرگراه است.



اهمیت حوزه راهسازی در این استان به قدری مورد توجه مسوولان استانی و کشوری قرار دارد که مدیر کل راه و شهرسازی لرستان دراین باره می گوید: در کمتر از 18 ماه گذشته 90 کیلومتر عملیات راهسازی در استان انجام شده که در این خصوص با وجود صرف هزینه دو هزار میلیارد ریالی، 500 میلیارد ریال نیز بابت طلب به پیمانکاران پرداخت شده است.



شهرام ملکی افزود: با وجود کمبودها و تنگناهای اعتباری، اکنون 210 کیلومتر عملیات راهسازی در محورهای ارتباطی استان در دست انجام است.



وی ارتباط منطقی و ایمنی راههای استان را یکی از مطالبات جدی مردم دانست و گفت: با توجه به قرار گرفتن لرستان در کریدور شمال به جنوب کشور، ارتقا ایمنی در جاده های این استان به منظور کاهش سوانح بسیار ضروری است.



وی با بیان اینکه احداث و بهره برداری از یک کیلومتر راه استاندارد به معنای جلوگیری از مرگ مسافران تلقی می شود، گفت: در سال 91، 486 نفر در راههای استان فوت شدند که این میزان در سال 92 با حدود هشت درصد کاهش به 437 نفر رسید.



به گفته ملکی قرارداد انجام 500 کیلومتر عملیات راهسازی در لرستان نیز برای اجرا در سالجاری منعقد شده است.



توجه به توسعه راههای اصلی لرستان در کنار ایجاد آزادراه بزرگ بروجرد - اراک حرکتی بسیار شایسته و قابل تقدیر است چرا که بنا به گفته استاندار لرستان اکنون ارزش راههای لرستان 40 هزار میلیارد ریال برآورد می شود.



اما در کنار این اقدام ها توجه ویژه به بحث راه آهن و خطوط ریلی لرستان نیز باید در دستور کار قرار گیرد چرا که از ابتدای سال جاری تاکنون شش حادثه ریلی در استان رخ داده که می تواند زنگ خطری در خصوص مشکلات این خطوط محسوب شود.



حوادثی که خوشبختانه خسارت جانی نداشته و با بازسازی خطوط ریلی و جابجایی اتوبوسی مسافران در راه مانده ختم بخیر شده است.



این در حالی است که 155 کیلومتر از راه آهن سراسری از استان لرستان می گذرد.



اما اینکه از 155 کیلومتر خطوط ریلی استان تنها 48 کیلومتر آن بازسازی شده لزوم توجه بیشتر به بحث بازسازی خطوط ریلی برای جلوگیری از بروز حوادث را دوچندان می کند.



دراین میان استاندار لرستان با حضور در محل آخرین حادثه خطوط ریلی، نسبت به بازسازی و ترمیم خطوط ریلی به مسوولان راه آهن هشدار داد.



هوشنگ بازوند دراین باره گفت: به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی، خطوط ریلی محدوده استان لرستان باید هرچه سریعتر بازسازی شود در غیر اینصورت مسوولان راه آهن باید پاسخگوی هرگونه حادثه احتمالی باشند.



وی با بیان اینکه در شش ماه گذشته شش سانحه ریلی در محدوده راه آهن لرستان رخ داده است، اضافه کرد: اینکه به طور میانگین در هر ماه یک سانحه ریلی در این مسیر رخ می دهد، نشان از فرسوده بودن خطوط و عدم رسیدگی مطلوب و بازسازی نکردن به موقع ریل ها دارد.



بازوند اظهار کرد: برآورد اولیه برای بازسازی خطوط ریلی در ناحیه لرستان 135 میلیارد تومان بوده که این رقم در مقایسه با پیامدها و اثرات اقتصادی و اجتماعی داخلی و خارجی ناشی از اینگونه حوادث ناچیز است.



استاندار لرستان یادآور شد: در دیدار با مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی در ابتدای امسال خواستم بازسازی محور دورود به اندیمشک که حدود 90 کیلومتر طول دارد را در اولویت قرار دهند و وی قول داد که این پروژه انجام شود.



591/7269/630

انتهای پیام /*


4844349
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار استانی

استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.
استانی
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر صفحه نخست روزنامه‌های استانی مورخ پنجشنبه ۳۰ فروردین را در گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان مشاهده کنید.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است