استانی 13:29 - 30 فروردین 1400
مدیرکل امور عشایر استان خبر داد
ایسنا/خوزستان مدیرکل امور عشایر خوزستان از آغاز کوچ رسمی عشایر از امروز خبر داد.

آغاز کوچ رسمی عشایر خوزستان از امروز

سید هدایت موسوی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کوچ بهاره عشایر در استان خوزستان اظهار کرد: کوچ بهاره عشایر از امروز (۳۰ فروردین‌ماه) به صورت رسمی آغاز شده است؛ پیش از این به دلیل گرم شدن هوا و خشک شدن علوفه عشایر، کوچ غیررسمی عشایر آغاز شده بود و غالباً عشایر با استفاده از خودروهای حمل، دام‌های خود را جابه‌جا کرده‌اند.

وی با اشاره به صدور تاکنون ۷۰۰ کارت تردد برای عشایر، گفت: صدور ۳ هزار کارت دیگر برای عشایر در دست اقدام است؛ هدف از این کار شناسایی تعداد دام‌های عشایر، جلوگیری از قاچاق دام و امور بیمه دام‌ها است.

مدیرکل امور عشایر خوزستان درباره انواع کوچ در استان خوزستان افزود: کوچ عشایر در خوزستان به دو نوع برون‌کوچ و درون‌کوچ تقسیم می‌شود؛ درون‌کوچ شامل کوچ در درون مرزهای استان و برون‌کوچ شامل کوچ عشایر به استان‌های دیگر است.

موسوی با اشاره به اینکه کوچ عشایر خوزستان به هشت استان منتهی می‌شود، تصریح کرد: عشایر برون‌کوچ خوزستان عمدتا به استان‌های اصفهان، ایلام، لرستان، همدان، کرمانشاه، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری کوچ بهاره خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به جمعیت عشایر استان خوزستان گفت: در فصل قشلاق، جمعیت عشایر خوزستان تا ۱۷۰ هزار نفر و در حدود ۳۹ هزار خانوار می‌رسد.

مدیرکل امور عشایر خوزستان با اشاره به میزان تولید مواد غذایی توسط عشایر افزود: سالانه ۱۳ هزار تن گوشت قرمز، ۲۴ هزار تن شیر و ۲۰ هزار تن سایر مواد لبنی توسط عشایر تولید می‌شود.

موسوی با اشاره به اقدامات انجام‌شده برای کوچ عشایر تصریح کرد: با مراکز بهداشت شهرستان‌ها، هماهنگی‌های لازم جهت ارائه خدمات بهداشتی در مسیر کوچ با توجه به شیوع بیماری کرونا با عشایر انجام شده است. ۲۹ تانکر نیز برای آبرسانی به عشایر در سطح استان خوزستان آمادگی دارند و هماهنگی‌های لازم با پلیس راهنمایی و رانندگی برای کوچ عشایر از طریق جاده‌ها انجام شده است.

وی درباره ایل‌راه کوچ عشایر در خوزستان، گفت: اولین ایل‌راه عشایر در استان خوزستان از منطقه گل‌گیر در مسجدسلیمان تا شهرستان ایذه است که حدود ۸ کیلومتر از احداث آن باقی مانده است و درصدد هستیم که عشایر برای کوچ‌های آینده از این مسیر کوچ خود را انجام دهند.

انتهای پیام


11032134
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است