اجتماعی 01:11 - 27 شهریور 1393
جام جم آنلاین شیشه‌های سـرخ
«شیشه مثل تریاک و هروئین اعتیادآور نیست. مصرف کنی مشکلی برایت پیش نمی‌آید و معتاد نمی‌شوی. » اینها جملاتی است که تولیدکنندگان و فروشندگان ماده مخدر شیشه در ابتدای رواج آن به خریداران این ماده صنعتی می‌گفتند.

شیشه‌های سـرخ
همین ادعا باعث شد تا روز به روز بر تعداد خریداران و مصرف کنندگان شیشه اضافه شود. شادابی و سرخوشی ظاهری، اولین ارمغان مصرف شیشه بود. چیزی که مصرف کنندگان نمی توانستند از آن چشم پوشی کنند و به همین دلیل مصرف آن را به دوستان خود نیز توصیه می کردند.

این روال ادامه داشت تا این که «شیشه»، چهره دیگر و واقعیت خودش را نشان داد. ایجاد حس بدبینی نسبت به اطرافیان یکی از اثرات مصرف این ماده محرک بود که موجب می شد برخی مصرف کنندگان دست به قتل بزنند. پس از آن بود که جنایت های شیشه ای جای خود را در صفحات حوادث روزنامه ها باز کرد و این روند همچنان ادامه دارد. رضا یکی از مصرف کنندگان شیشه است که همسرش را با دستان خودش به قتل رساند. او که به پرونده اش در دادگاه کیفری استان تهران رسیدگی شده، می گوید: «چند سالی بود که به شیشه اعتیاد داشتم و هربار که مصرف می کردم نسبت به همسرم بدبین می شدم و فکر می کردم او به من خیانت می کند. مدتی بعد دیگر این موضوع برایم روشن شده بود که او زنی خیانتکار است، هرچند خودش منکر بود و می گفت من اشتباه می کنم. زنم می گفت مرا دوست دارد و غیر از من به هیچ مرد دیگری توجه ندارد. مدتی دیگر شیشه نکشیدم و حالم بهتر شد، اما شب تولدش دوباره شیشه کشیدم و حس بدبینی باز سراغم آمد و شب هنگام او را در خواب خفه کردم. »

خشونت بیش از حد و نداشتن کنترل روی رفتار، یکی دیگر از مواردی است که مصرف کنندگان شیشه با آن مواجه می شوند و در پی مصرف این ماده دست به قتل می زنند. آنها زمانی متوجه رفتارشان می شوند که دیگر کار از کار گذشته است. محسن بیست و شش ساله یکی از این متهمان است که نتوانست خشمش را کنترل کند و خواهر سی ساله اش را در تهران به قتل رساند. متهم می گوید: «خواهرم همیشه خود را به مریضی می زد تا دیگران به او توجه کنند. شب حادثه بر سر این موضوع با هم درگیر شدیم و من چند ضربه به سر او زدم که باعث مرگش شد. من در زمان جنایت ماده مخدر شیشه مصرف می کردم و شب حادثه نیز در یک لحظه کنترلم را از دست دادم و خواهرم را کشتم. »

قتل های شیشه ای مدت هاست که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته و اقدامات زیادی برای پیشگیری و درمان این نوع اعتیاد صورت گرفته است، اما هنوز گرایش به مصرف این ماده به دلیل ناآگاهی برخی افراد بالاست و در این میان وقوع جنایت هم دور از انتظار نیست.

لیلا حسین زاده

برداشت اول

صدمات جبران ناپذیر

دکتر سعید ممتازی

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

اسم علمی شیشه «مت آمفتامین» است. این ماده یکی از خطرناک ترین و مرگبارترین مخدرهای صنعتی است که معمولا به شکل کریستال و شبیه بلورهای شیشه است و تاریخچه پیدایش آن به حدود 70 سال پیش برمی گردد. در آن زمان دانشمندان دنبال دارویی برای افزایش کارکرد ذهن بودند و به همین منظور شیشه را بررسی کردند، اما پس از مدتی وقتی متوجه ناکارآمد بودن این پروژه شدند، آن را کنار گذاشتند. مصرف این ماده در جهان از سی سال پیش به اوج خودش رسیده و شروع آن از آمریکا بود و سپس به بقیه کشورها تسری پیدا کرد. از حدود ده سال پیش نیز به شیشه به عنوان معضل جدی نگاه می شود. وزارت بهداشت با علم به این موضوع از سه سال پیش تمام داروهایی را که ممکن است پیش نیاز تولید شیشه باشد، از داروخانه ها حذف کرده است. در مورد شیشه چند نکته مهم و اساسی وجود دارد:

1 ـ شیشه روی قسمت های مختلف بدن از جمله کبد، کلیه، قلب، دندان ها، استخوان ها و پوست تاثیر سوء می گذارد و در عین حال از میزان اشتها و خواب نیز می کاهد.

2 ـ شیشه ماده ای محرک است و برعکس بعضی مواد مخدر همچون تریاک که کار سیستم عصبی را کند می کند، کار سیستم عصبی را تشدید و تقویت می کند و در عین حال وابستگی روانی فراوانی نیز به دنبال دارد. چون روی قسمت عصبی و قسمتی از مغز که با پاداش و احساس لذت در ارتباط است، تاثیر می گذارد؛ فرد در جستجوی حس لذت، دوباره آن را مصرف می کند تا به آن لذتی که به دنبالش است، برسد. مصرف شیشه در عین ایجاد احساس لذت و سرحالی در فرد، به دلیل تاثیرات خاصش، بیماری هایی مثل اسکیزوفرنیا را هم موجب می شود. یکی از علائم و نشانه های این بیماری، افکار بدبینانه قوی است که به آن هذیان های بدبینانه یا پارانوئید می گوییم. چنین فردی درگیر افکار خاصی است و به طور مثال احساس می کند اطرافیانش در حال خیانت یا درصدد صدمه زدن به او هستند و چون خودش را در معرض خطر می بیند، ممکن است مرتکب قتل شود. هم اکنون نیز این ماده یکی از عوامل وقوع قتل در کشور ماست. فردی که شیشه مصرف می کند، قضاوت درستی از نظر ذهنی نخواهد داشت و چون قادر به ارزیابی رفتارهای خودش نیست، به این فکر نمی کند که اگر به اشخاص نزدیک به خودش صدمه بزند، چه تاثیری در زندگی اش خواهد داشت.

3 ـ بروز رفتارهای ناشی از مصرف شیشه به هیچ وجه احتیاج به زمان ندارد و ممکن است فرد با یک بار مصرف، حالت بدبینانه پیدا کند و دست به قتل فرد دیگری بزند یا خودزنی کند.

4 ـ در طول یک دهه گذشته، تعدادی از بیماران به دلیل حالات روانی شدید ناشی از مصرف شیشه در بیمارستان های روانپزشکی بستری شده اند.

با توجه به نکات ذکر شده، باید توجه داشت درمان اعتیاد به شیشه مثل هر اعتیاد دیگری، اگر با روشی درست انجام و پیگیری شود، امکان پذیر است. یکی از درمان های مهم روش ماتریکس است که موسسه ماتریکس در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس آمریکا ابداع کرده و بین شش تا ده سال زمان می برد تا فرد درمان شود. پیشگیری از مصرف شیشه نیز اهمیت ویژه ای دارد. نوجوانان و جوانان نباید بر این باور باشند که هرماده ای را می توان برای یک بار امتحان کرد چون حتی یک بار مصرف شیشه، صدمه برگشت ناپذیری روی مغز می گذارد.

برداشت دوم

رفتارهای غیرارادی

دکتر حسن رفیعی

روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

بنا بر تحقیقی که دو موسسه «تولد دوباره» و موسسه «مطالعات رفتار اجتماعی داریوش» سال 1389 و به سفارش سازمان ملل انجام گرفت، اولین ردپاهای مصرف ماده محرک شیشه اوایل دهه 80 در ایران مشاهده شد و ابتدا در تهران شیوع یافت و سپس به دیگر شهرستان ها تسری پیدا کرد. در گذشته شیشه از آسیای جنوب شرقی وارد ایران می شد، اما بتدریج تکنولوژی ساخت آن در کشور ایجاد و این ماده از سال 85 در ایران ساخته شد.

شیشه دو تاثیر درازمدت و کوتاه مدت دارد. در کوتاه مدت فرد احساس شادابی می کند، اما در درازمدت و پس از چند ماه، دچار افسردگی می شود.

یکی از عوارض مصرف ماده مخدر شیشه جنون یا روان پریشی است. در این حالت فرد ارتباطش را با واقعیت از دست می دهد، صداهایی می شنود که در واقع وجود ندارد، چیزهایی به نظرش می آید و می بیند که دیگران نمی بینند که به اینها توهم می گویند. این فرد افکار غلطی پیدا می کند که با زمینه فرهنگی اش تناسبی ندارد و افکارش با استدلال هم تصحیح نمی شود که به این نوع افکار هذیان می گویند. مثلا فردی که به هذیان دچار است، احساس می کند از کره مریخ او را کنترل یا مردم در موردش صحبت می کنند. همچنین فرد احساس می کند همسرش در حال خیانت به اوست و به همین دلیل دست به قتل می زند. علت دیگر وقوع چنین قتل هایی این است که مصرف کنندگان شیشه بسیار پرخاشگر می شوند و کنترل شان را در اثر تکانه هایی که در ذهن شان است، از دست می دهند. همه ما ممکن است گرسنه شویم، اما می دانیم تا زمانی که به خانه برسیم و شام را آماده کنند، نمی توانیم غذا بخوریم اما فردی که شیشه مصرف می کند، نمی تواند چنین کنترلی روی خودش داشته باشد و بسیار پرخاشگرانه و تکانشی با موضوع برخورد می کند و ممکن است رفتارش به کشته شدن دیگران بینجامد. چنین رفتارهایی به دلیل آثاری است که شیشه روی سروتونین مغز می گذارد. تنظیم خلق ما به عهده سروتونین است.

در واقع این که خوشحال یا افسرده باشیم مربوط به این ماده در مغز است. در این میان وقتی فرد شیشه مصرف می کند، مسیرهای سروتونینی اش تحریک و همین مساله باعث می شود سروتونین زیادی آزاد و پیام های سروتونینی منتقل شود. با آزاد شدن سروتونین، فرد بسیار خوشحال است، میل جنسی اش زیاد است، کنترل جنسی ندارد، جست و خیز فراوانی دارد و نمی خوابد. پس از مدتی سروتونین زیاد، ته عصب را قطع و فرد را دچار افسردگی می کند. در این شرایط فرد مرتکب خشونت نیز می شود. فردی که بر اثر مصرف شیشه دست به قتل می زند، دچار نوعی جنون است و از نشانه های جنون هم این است که بیش از حد به طرف مقابل با چاقو ضربه می زند و در واقع خشونت بیش از حد از خود نشان می دهد.

متاسفانه هم اکنون با روند رو به افزایش مصرف شیشه روبه رو هستیم. البته این روند در کل کشور این گونه نیست، اما در تهران شیشه رواج زیادی دارد.

برداشت سوم

گرایش به شیشه، چرا؟

دکتر پرویز رزاقی

روان شناس و مدرس دانشگاه

عوامل فردی، اجتماعی و فرهنگی در این که فردی به سمت مصرف مواد مخدر از جمله شیشه گرایش پیدا کند، تاثیرگذار است:

1 ـ اولین علت گرایش به مصرف مواد، ارضای حس کنجکاوی است. چنین افرادی از روی حس کنجکاوی مواد مخدر مصرف می کنند تا ببینند با مصرف آن چه اتفاقی برایشان می افتد و چه تحولی رخ می دهد. در واقع چنین فردی می خواهد یک حس جدید را تجربه کند. چنین احساساتی در دوران نوجوانی و جوانی بیشتر دیده می شود. فرد نوجوان با مصرف مواد مخدر می خواهد فضای احساسی، روحی و روانی تازه ای را تجربه کند.

2 ـ گاهی اوقات افراد به مصرف مواد مخدر روی می آورند تا در گروه ها قرار بگیرند؛ گروه هایی که سال ها تجربه مصرف مواد دارند. افراد وقتی در گروه قرار می گیرند، برای این که از مجموعه طرد نشوند، ارزش های گروه را حفظ می کنند. عضویت در چنین گروه هایی ناشی از احساس حقارت، نداشتن اعتماد به نفس و مشکلات روان شناختی دیگر است.

3 ـ نداشتن مهارت های زندگی بخصوص ناتوانی در «نه» گفتن از دلایل دیگر شروع مصرف مواد مخدر است. چنین افرادی در تعاملات اجتماعی هنگامی که در برابر پیشنهادهای نادرست قرار می گیرند، قدرت «نه» گفتن را ندارند. آنها از یک سو نیاز دارند مورد حمایت قرار بگیرند و از سوی دیگر چون نمی توانند «نه» بگویند، ناخواسته وارد ارتباطاتی می شوند که مصرف مواد مخدر را به دنبال دارد.

4 ـ برخی افراد احساس می کنند با مصرف مواد مخدر از دوران کودکی فاصله می گیرند و بزرگ می شوند.

5 ـ گاهی اوقات افراد به این دلیل به سمت مصرف مواد گرایش پیدا می کنند که آن را در اعضای خانواده می بینند. یعنی فرد دچار عادی انگاشتن می شود و در پی همین عادی انگاری، به مصرف مواد رو می آورد و گرفتار آسیب روانی، اجتماعی و جسمی می شود.

6 ـ شکست و ناکامی درمسائل مختلف دلیل دیگر گرایش به مصرف مواد مخدر از جمله شیشه است. این دسته از افراد به جای این که مشکل را حل کنند، به سمت مواد می روند. یکی از مراجعان من از همین ساز و کار استفاده می کند. او که در مقطع متوسطه تحصیل می کند، وقتی پدرش را در حادثه ای از دست داد، چون مهارت لازم در برخورد با این ضایعه را نداشت، سراغ ماده مخدر رفت و اکنون شیشه مصرف می کند.

7 ـ گاهی اوقات کشیدن سیگار و قلیان، آستانه تحمل فرد را ارضا نمی کند و برای ارضای این نیاز به سمت مصرف مواد می رود. وقتی آستانه تحمل پایین باشد، فردی که مثلا در هفته دو بار قلیان می کشد، ممکن است میزان مصرفش را به چهار یا پنج بار افزایش دهد و گاه به سمت گراس، حشیش و شیشه هم گرایش پیدا کند. البته نمی توانیم بگوییم هرکسی که قلیان یا سیگار می کشد، الزاما در آینده مصرف کننده مواد مخدر خواهد شد.

8 ـ کاهش دردهای عضلانی و جسمانی، علت دیگر مصرف مواد مخدر است. افرادی که پا درد، واریس، درد مفاصل، کلیه و معده دارند، وقتی درد تسکین پیدا نمی کند، به روش های نادرست روی می آورند و گاه به دیگران پیشنهاد استفاده از مواد مخدر می دهند که اتفاقا درد را تسکین می دهد، اما چون آستانه مصرف مواد در این گونه افراد رو به افزایش است، بعد از مدتی دیگر میزان مواد که همیشه از آن استفاده می کردند، درد را از بین نمی برد و مصرف زیادتر می شود.

9 ـ دلیل دیگر اعتیاد همان تفکر قدیمی و نادرست است که مصرف تفننی مواد اعتیاد نمی آورد. تمام کسانی که وارد وادی اعتیاد شده اند، از این دسته هستند. همه ابتدا فکر می کنند معتاد نمی شوند.

10 ـ تنوع طلبی عامل دیگر در مصرف مواد مخدر است.

11 ـ عوامل شغلی ـ اقتصادی هم در گرایش افراد به سمت مواد تاثیر گذار است. برخی از کسانی که از کار اخراج یا ورشکست می شوند، چون نمی توانند مشکل را حل کنند و به خانواده شان فشار اقتصادی وارد می شود، به سمت مصرف مواد می روند.

12 ـ شکست عاطفی یا شکست در زندگی مشترک، بخصوص در مورد کسی که توسط طرف مقابل طرد شده، عامل مهمی در گرایش به مصرف مواد مخدر است. چنین فردی احساس شکست و از دست دادن ارزش و جایگاه خودش را دارد.

بعد از بررسی عوامل گرایش به مصرف مواد مخدر بویژه شیشه، باید نتایج آن را مورد مطالعه قرار داد. حقیقت این است که هر رفتاری که فرد معتاد از خود بروز می دهد، می تواند ناشی از ویژگی های روانی و رفتاری او باشد. اگر گذشته کسانی را که شیشه مصرف می کنند، بررسی کنید، رفتارهای پرخطر، دزدی، فرار از مدرسه، چاقوکشی، سرقت، دعوا و کتک کاری در آنها بیش از دیگران مشاهده می شود. رفتارهای ناشی از مصرف مواد مخدر بویژه شیشه علاوه بر این که به خود فرد آسیب می زند بر اعضای خانواده او نیز تاثیر دارد. به دلیل توهماتی که بر اثر مصرف شیشه در فرد ایجاد می شود، او تمرکز لازم روی روابط خود و خانواده اش ندارد و نمی تواند مثل گذشته برای آنها وقت بگذارد، ضمن این که ممکن است در حضور جمع رفتار ناشایستی از خود بروز دهد و باعث سرافکندگی و خجالت خانواده اش شود. فرد معتاد به شیشه عصبی است و احتمال دارد با اعضای خانواده خود رفتار تندی داشته باشد.

تبصره

مجازات قاتلان شیشه ای

مهشید ارفع نیا

وکیل پایه یک دادگستری

برخی تصور می کنند اگر فرد معتاد به شیشه مرتکب قتل شود، چون زمان وقوع قتل اختیاری روی رفتار خود نداشته است، بنابراین دادگاه در حکم او تخفیف می دهد حال آن که این تصور به هیچ وجه صحیح نیست. طبق قانون اگر کسی مجنون باشد، مجازات نخواهد شد اما کسی که شیشه یا الکل مصرف می کند و از حالت عادی خارج می شود و دست به قتل می زند، کاملا آگاهانه مواد مصرف کرده است. مجازات قاتلانی که در پی مصرف شیشه دست به این جرم می زنند، مرگ است. در این میان ماده مخدر شیشه به قیمت پایین و به صورت زیرزمینی تولید می شود و فجایعی به بار می آورد. (ضمیمه تپش)


4746550
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت (۱۰ فروردین) در وضعیت پاک است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: تنها با ارائه تسهیلات و تزریق پول صنعت پویا نمی‌شود بلکه لازمه صنعت و اقتصاد پویا مهارت است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دختر حمید نوری (شهروند بازداشت‌شده ایرانی توسط سوئد) در پیامی از بازداشت برادرش که برای ملاقات با پدرش به سوئد رفته بود، در آن کشور خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» احدپور گفت: خانه های هلال به عنوان دیده بان اصلی در کنار مردم هستند تا بتوانند گروه های امداد و نجات را از گستردگی میزان حادثه به موقع مطلع کنند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» دبیر شورای ترافیک استان تهران گفت: از ابتدای شروع فعالیت ستاد خدمات سفر تا ۷ فروردین ماه ۳ میلیون و ۲۷۷ هزار و ۴۰۴ حجم تخلفات ناشی از سرعت غیرمجاز در استان ثبت شده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» جمعیت هلال احمر با صدور اطلاعیه‌ای از سوی ستاد نوروزی، جزئیات خدمات‌رسانی در این روز‌ها و عملیات‌های امدادی این نهاد را تشریح و استان‌هایی را که بیشترین و شدیدترین تصادفات نوروزی را داشتند، معرفی کرد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» سرهنگ سیدرضا جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان ری از اجرای طرح امنیت محله محور پلیس و پاک سازی نقاط جرم خیز، خبر داد و گفت: ۹۰ معتاد متجاهر جمع آوری شدند. 
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا گفت: قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا با تاکید بر اینکه قاچاق کالا ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، افزود: امنیت و احساس امنیت قاچاقچیان کالا را سلب می‌کنیم.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی پایتخت از دستگیری یکی از اتباع کشور‌های همسایه به همراه دو مالخر خبر داد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است