اقتصادی 14:57 - 28 خرداد 1398
وزیر نیرو اعلام کرد
وزیر نیرو با بیان اینکه امروز ۱۲ سند همکاری با روسیه را به امضا می‌رسانیم که از جمله آنها تفاهم‌نامه‌ای برای بهینه‌سازی نیروگاه رامین اهواز و عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون است، گفت: امیدواریم تا دو ماه آینده با انجام تعهدات در وزارت راه و شهرسازی و روسیه کار اجرایی این پروژه آغاز شود.

تعداد امضای اسناد مشترک ایران و روسیه به ۱۲ سند رسید

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان ظهر امروز (سه شنبه) در مراسم اختتامیه پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه با حضور دبیران کمیسیون که در هتل کوثر اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: دومین همایش تجاری، فرهنگی بین ناحیه قفقاز شمالی روسیه و تعدادی از استان‌های کشور و اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور، هر دو در زمانی اتفاق می‌افتد که لایحه همکاری جمهوری اسلامی با اتحادیه اقتصادی اوراسیا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در آینده نزدیک به شکل قانون ابلاغ خواهد شد که شروع بسیار تأثیرگذاری در روابط اقتصادی و در بازاری حدود ۲۰۰ میلیون نفر است.

وی افزود: ضمن قدردانی از میزبانی شهر اصفهان که در روزهای اخیر با تلاش شبانه روزی امکان را برای دولت جمهوری اسلامی فراهم کردند تا طبق وعده خود به همکاران روس در ارتباط با برگزاری موفق این اجلاس در یکی از شهرهای خارج از تهران عملی کند امیدوارم از نتایج این اجلاس ارتباط بیشتر تجار، بازرگانان، صنعتگران و تولیدکنندگان استان مهم و تأثیرگذار اصفهان به عنوان قطب صنعتی، کشاورزی و گردشگری با مناطق مختلف در فدراسیون روسیه فراهم شود.

وزیر نیرو ادامه داد: در ابتدا هفت سند همکاری در چارچوب این اجلاس برنامه‌ریزی شده بود که با علاقه‌مندی و سطح وسیع شرکت کنندگان از دو طرف امروز ۱۲ سند همکاری را به امضا می‌رسانیم که از جمله آنها تفاهم نامه‌ای برای بهینه سازی نیروگاه رامین اهواز، یادداشت تفاهم همکاری در زمینه‌های مختلف مربوط به انرژی الکتریسیته، در حوزه همکاری‌های حمل و نقلی، شرایط خوبی برای آغاز عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه آهن گرمسار-اینچه برون فراهم شد. امیدواریم تا دو ماه آینده با انجام تعهدات در وزارت راه و شهرسازی و روسیه کار اجرایی این پروژه آغاز شود.

وی گفت: در سایر زمینه‌های مربوط به حمل و نقل مذاکرات و توافقات خوبی در زمینه وضع تعرفه‌های رقابتی، برگزاری جلسات چهارجانبه شرکت‌های راه آهن روسیه، قزاقستان و ایران، تهیه یک نقشه راه برای اقدامات مشترک در خصوص پروژه برقی سازی راه آهن سرخس-بندرعباس، تهران-تبریز، خط دوم راه آهن بافق-تورگان-سنگان و ساخت راه آهن چابهار-زاهدان- بیرجند و اتصال به راه آهن بافق-مشهد و نیز بررسی پروژه خط ریلی رشت-آستارا در ماه‌های پیش رو قابل ذکر است.

اردکانیان تصریح کرد: در زمینه فعالیت شرکت‌های ایرانی متقاضی آبزیان پرورشی ازجمله میگو و خاویار، توافقات خوبی مبنی برافزایش تعداد این شرکت‌ها صورت گرفت. همچنین در زمنیه همکاری‌های دارویی و بهداشتی بین دو کشور توافقات خوبی انجام شد. ثبت اقلام دارویی مربوط به بیماری‌های نادر ایران در روسیه و راه اندازی خط کشتیرانی تفریحی در دریای خزر توافق شد. امیدواریم هرچه زودتر توسعه گردشگری با توجه به امکاناتی که در حال فراهم شدن است رخ دهد.

وی اظهار کرد: در زمینه مربوط به انرژی اجرای توافقات و قراردادهای مربوط به واحدهای دو و سه نیروگاه اتمی بوشهر مورد تاکید قرار گرفت و کار به نحو مناسبی درحال پیشرفت است. در زمینه نفت و گاز هم مذاکرات مثبت و خوبی بین وزارت نفت ایران و وزارت انرژی فدراسیون روسیه انجام شد، می‌توان مجموعه مذاکرات را در چارچوب اراده رهبران سیاسی دو کشور برای توسعه فعالیت‌ها تلقی کرد و تاکید بر اهمیت موضوع کریدور سبز ارتباطی و عملیاتی کردن آن یکی دیگر از سرفصل‌های مذاکرات بود. در انتها وزارت نیروی ایران و وزارت انرژی روسیه احداث چهار واحد نیروگاه حرارتی در هرمزگان به ظرفیت مجموع ۱۴۰۰ مگاوات را مورد بررسی قرار دادند.

وزیر نیرو گفت: امیدواریم ظرف حداکثر ۳ ماه آینده شاهد سرعت گرفتن این پروژه باشیم و بعد از ۴ سال توقف در زمینه همکاری‌های مربوط به آب، در کارگروه مربوط به این موضوع زمینه‌هایی برای همکاری مشترک در زمینه انتقال تکنولوژی و استفاده از ظرفیت‌های خدمات فنی مهندسی فراهم شود.

انتهای پیام


10153119
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اقتصادی

اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس بنیاد ملی گندمکاران گفت: با تحقق شرایط مساعد بارش در اردیبهشت ماه و افزایش میزان خرید، نیاز صنف و صنعت از محل تولید داخل تامین می شود به طوریکه نیازی به واردات نداریم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» بررسی ها نشان می دهد با راه‌اندازی سامانه خودنویس علاوه بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی شاهد کاهش مدت زمان انعقاد قراردادهای اجاره بوده‌ایم.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیراجرایی سندیکای چای گفت: سال گذشته ۵۲ هزار تن قهوه وارد کشور شد که نسبت به سال ۱۴۰۱ بیش از ۱۷ هزار تن رشد داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرکل روابط عمومی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی گفت: پرواز‌های دبی، امارات و شارجه به دلیل بارش سنگین باران با مشکل مواجه شده‌اند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری گفت: بسته‌های تشویقی از جمله پرداخت تسهیلات ساخت نهضت ملی مسکن به بافت‌های فرسوده جهت نوسازی واحد‌ها به مردم ارائه می‌شود.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» زنجیره فولاد کشور با جهش ۶۶ درصدی صادرات نسبت به سال ۱۴۰۱ از ۳۰ میلیون تن فراتر رفته که درآمد ۷.۶ میلیارد دلاری را برای کشور در پی داشته است.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص اراضی و پرداخت تسهیلات ساخت، مشارکت‌های مردمی را در اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن تقویت می‌کند.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» نماینده ویژه تجاری ایران در عراق گفت: پارسال صادرات ایران به عراق بدون احتساب گاز ۱۳ درصد افزایش یافت که پیش‌بینی می‌شود این رقم امسال به ۱۵ درصد برسد.
اقتصادی
«باشگاه خبرنگاران» مشاور مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها گفت: پرواز‌ها در تمامی فرودگاه‌های کشور به حالت عادی بازگشته و مسافران با شماره ۱۹۹ تماس بگیرند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است