استانی 12:54 - 30 بهمن 1397
ایسنا در روستا؛
روستایی است که شمال، غرب و شرق آن، به چشم انداز زیبا و بی‌نظیر پارک جنگلی نور ختم می‌شود اما مردم آن احساس امنیت و آرامش نمی‌کنند.

اهالی روستایی در مازندران که امنیت جانی ندارند

این روستا، نمادی از یک روستای تلفیق شده با سنت و مدرنیته است، روستایی که در آن هنوز بوی یک زندگی ساده روستایی را می‌دهد و در کنار آن، ورود سرمایه‌گذاران آن را به روستای مدرن تبدیل کرده است.

افراسیاب‌کلا، روستایی با وسعت ۲۳۰ هکتار در بخش مرکزی شهرستان نور قرار دارد؛ می‌تواند دقیقاً همان روستایی باشد که در آن به آسانی پروژه گردشگری در مزرعه را معنا کرد، پروژه‌ای که در آن هم، صنعت گردشگری رونق یابد و هم مباحث کشاورزی.

منتهی شدن به پارک جنگلی نور، یکی از بزرگترین پارک‌های جنگلی خاورمیانه، بر زیبایی این روستا افزوده است، روستایی با درختان بی‌نظیر و اراضی شالیزاری برنج، روستایی که در آن بوی زندگی می‌دهد.

 افراسیاب‌کلا روستایی از بخش مرکزی شهرستان نور است که حدود ۴ کیلومتر با مرکز شهر فاصله دارد. ۵۷۸ نفر جمعیت دارد که حدود ۱۸۷ خانوار در آن سکونت دائم دارند و حدود ۱۴۷ خانوار نیز به عنوان خانه دوم از آن استفاده می‌کنند.

با وجود فرصت‌ها و مزیت‌های فراوانی که این روستا در بخش گردشگری و کشاورزی دارد، افراسیاب‌کلا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. به گفته اعضای شورای اسلامی و دهیار این روستا، یکی از بزرگترین و اصلی‌ترین مشکلی که مردم افراسیاب‌کلا را درگیر کرده است، تعهد نداشتن صاحبان مجتمع تفریحی توریستی "دشت نور" است این در حالی است که مدیر این مجتمع، ضمن پذیرش این مشکل، آن را منوط به شرایط اقتصادی کشور می‌داند و البته بسیاری از اعضای شورا آن را نیز نمی‌پذیرد.

ماجرا از آن قرار است که با ورود یک سرمایه‌گذار به این روستا، قرار شد تا در ازای تغییر کاربری اراضی شالیزاری سه روستا برای احداث این مجتمع، دشت نور نیز تعهداتی را به انجام برساند که گویا در به انجام رساندن این تعهدات به صورت کامل موفق نبوده است و این امر آغاز یک چالش بزرگ میان اعضای شورا و دهیار روستا با سرمایه‌گذاران این مجتمع است.

به گفته اعضای شورای اسلامی روستای افراسیاب‌کلا، هیچ فرد یا گروهی با ورود سرمایه‌گذار برای عمران و آبادی روستای خود مخالف نیست و از آنها استقبال نیز می‌شود اما زمانی که این ورود، به جای منفعت، برای اهالی روستا، ضررهایی را به دنبال داشته باشد، درست نیست و باید به دنبال احقاق حق مردم بود.

 امنیت نداشتن اهالی در عبور و مرور!

داریوش محمودی عضو شورای اسلامی روستای افراسیاب‌کلا نور، در این زمینه و در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: جاده افراسیاب‌کلا در سال ۱۳۸۳ با هزینه اهالی روستا و بدون حمایت مسئولان وقت اسفالت شد اما احداث مجتمع تفریحی توریستی دشت نور با مجوز سازمان گردشگری مشکلات زیادی را به وجود آورد.

وی تصریح کرد: در بسیاری از روزها به ویژه در ایام تعطیل و روزهای پایانی هفته، تریلی‌های حمل مصالح این مجتمع، از جاده و پل احداث شده در این روستا، عبور می‌کنند و اهالی روستا که در این مسیر رفت و آمد می‌کنند ناچار می‌شوند وارد شانه‌های خاکی شوند که این امر امنیت آنها را به خطر انداخته است.

عضو شورای اسلامی روستای افراسیاب‌کلا نور خاطرنشان کرد: مردم و مسئولان این روستا مخالف وجود سرمایه‌گذار نیستند و تا زمانی که جان اهالی این روستا در خطر نباشد همیشه از بخش خصوصی حمایت می‌کنند.

*آب بندان روستای افراسیاب‌کلا یا دریاچه دشت نور!؟

محمودی در ادامه به مشکلات پیش آمده در خصوص آب بندان این روستا، اشاره و اظهار کرد: آب بندان موجود در روستا متعلق به کشاورزان افراسیاب‌کلا است اما متأسفانه به نام دریاچه دشت نور در درگاه اطلاع رسانی خود به ثبت رسانده‌اند.

این عضو شورای روستای افراسیاب‌کلا در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه با وصف عدم اجرای تعهدات قبلی، دست از آب بندان این روستا نمی‌کشند و خواستار تمدید قرار داد هستند، گفت: سوال اینجا است زمانی که تعهدات قبلی اجرایی نشده، چگونه خواستار تمدید قرار داد هستند و چه ضمانتی برای اجرای تعهدات قدیمی و سایر قراردادهای احتمالی جدید وجود دارد.

وی با بیان اینکه چرا برخی از مسئولان می‌خواهند شورا را مجاب کنند که قرارداد با این مجتمع را تمدید کنند، اظهار کرد: روستای افراسیاب‌کلا مالک آب بندان است و کشاورزان این روستا به هیچ عنوان راضی به اجاره آن به مجتمع خصوصی نیستند.

این عضو شورای روستای افراسیاب‌کلا با اشاره به برخی مشکلات دیگر این روستا نیز، تصریح کرد: نحوه و زمان جمع‌آوری پسماند و زباله و همچنین انباشت آن و رها بودن دام در سطح روستا برخی دیگر از مشکلات افراسیاب‌کلا است.

*ضرورت تعریض جاده روستای افراسیاب‌کلا

علی‌اصغر محمدی دهیار روستای افراسیاب‌کلا نیز در گفت‌وگو با ایسنا مازندران با اشاره به اینکه دهیاری درسال ۱۳۸۶ و دوره سوم شورا تأسیس شده است، اظهار کرد: اقدامات عمرانی روستا با توجه به مشکل اهالی با اداره اوقاف و کاهش جمعیت به دلیل کمبود درآمد روستا، پایین آمده است.

دهیار روستای افراسیاب‌کلا با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی این روستا از لحاظ زیرساختی است، خاطرنشان کرد: جاده دسترسی روستا بر اساس میزان جمعیت موجود در آن بوده است اما با با احداث مجتمع تفریحی و توریستی دشت نور و تردد کامیون‌ها و تریلی‌های بزرگ جهت حمل بار از بین رفته و پاسخگو نیست و امنیت اهالی به خطر افتاده است.

*آب‌بندان حق مردم روستا

محمدی با بیان اینکه تنها منبعی که می‌توان به عنوان منبع درآمد پایدار روستا از آن نام‌برد، آب بندان است، گفت: آب بندان روستا در اختیار روستا قرار دارد اما به نوعی در اختیار دشت نور قرار دادند و یا اینکه این مجتمع در اختیار گرفته است، این در حالی است که اگر از راه قانونی این موضوع پیگیری شود قطعاً منافع حاصل از آن باید به این روستا برسد.

وی افزود: در احداث این آب‌بندان قدیمی، از منابع دولتی استفاده نشده است و حدود دو هکتار آن را اهالی روستا ایجاد کرده‌اند.

تعهدات مجتمع دشت نور چه بوده است؟

نعمت گرجی، مدیر مجتمع تفریحی توریستی دشت نور نیز در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص ادعای اعضای شورا و دهیار روستای افراسیاب کلاً، در پاسخ به این سوال که این مجتمع چه تعهداتی را باید به انجام می‌رساند، اظهار کرد: در خصوص قرارد داد آب بندان مجتمع تفریحی توریستی دشت نور موظف شد در مقابل اجاره آن از اهالی روستا، اقدامات عمرانی در جهت توسعه روستا همانگونه که در متن قرارداد آمده بود را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه لایروبی جوی کشاورزی، حفر چند حلقه چاه بر روی آب بندان و آسفالت روستا از جمله مواردی بود که در قرارداد آمده است، تصریح کرد: لایروبی جوی کشاورزی همه ساله انجام می‌شود و علاوه بر حفر چاه‌هایی که در قرارداد عنوان شده بود در دو سمت شرق و غرب این جوی‌ها، به منظور بازدهی بیشتر چاه حفر شد.

مدیر مجتمع تفریحی توریستی دشت نور افزود: از ۲۱ هزار مترمربع آسفالتی که مجتمع دشت نور موظف به اجرای آن بود، ۱۱ هزار مترمربع، انجام و باقیمانده آن به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و طبیعتاً این مجتمع، صورت نگرفت اما صورت خواهد گرفت.

لیستی که مورد قبول اعضای شورای روستا قرار نگرفت

گرجی ادامه داد: پس از اتمام قرارداد دو جلسه با حضور فرماندار، اعضای شورا و مالک مجتمع دشت نور برگزار شد و به پیشنهاد بخشدار بخش مرکزی لیستی ۸۰۰ میلیون تومانی متشکل از فعالیت‌های عمرانی شامل آسفالت کوچه‌های روستا، تعریض جاده و لایروبی آب بندان به مالک این مجتمع داده شد و مورد موافقت وی قرار گرفت اما متأسفانه دو تن از اعضای شورا جلسه را ترک کردند.

وی در پاسخ به این سوال که زمان تقبل این مبلغ از سوی مالک دشت نور، پیش از اتمام قرارداد بوده یا پس از آن، گفت: این تقبل هزینه، پس از اتمام قرار داد بوده است.

دستور بخشدار؛ دلیل اصلی تقبل سرمایه گذار دشت نور برای اقدامات جدید

گرجی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا که چرا به تعهدات باقی مانده عمل نشد و اقداماتی جدید پذیرفته شد، گفت: با توجه به وضعیت اقتصادی، به دستور بخشدار بخش مرکزی شهرستان نور برای کمک به عمران و آبادانی بیشتر روستا انجام گرفته است و این امر زیرکی بخشدار را می‌رساند.

وی گفت: در زمان حضورم در شورای روستا، آب بندانی در افراسیاب‌کلا وجود نداشت که با کمک افرادی چون مختار محمدی و حسین رنجبر و هزینه سرمایه گذار مجتمع دشت آب بندانی ایجاد کردیم. در آن زمان کشاورزان روستا، از موتور پمپ برای تهیه آب کشاورزی استفاده می‌کردند و با وجود آمدن این آب بندان روستا رو به آبادانی گذاشت.

متولی آب بندان؛ اداره آب است

مدیر مجتمع تفریحی توریستی دشت نور با تاکید به اینکه امور آب متولی آب و آب‌بندان و آن نیز تا آخرین قطره متعلق به کشاورزان است، تصریح کرد: آب بندان این روستا با هزینه دشت نور احداث شد و در حال حاضر نیز کشاورزان از آب آن استفاده می‌کنند و مجتمع دشت نور از زیبایی آن بهره برداری می‌کند.

وی در ادامه به اقدام‌های دیگر این مجتمع در سطح روستا، اشاره و خاطرنشان کرد: تعویض حدود ۱۲۰۰ متر تیرهای برق و سیم‌های فشار قوی، تیرهای کوچک جهت روشنایی، کمک در بازسازی پل قدیمی و فرسوده داخل روستا، بازسازی و تعریض پل ورودی افراسیاب کلاً که در اثر سیل تخریب شده بود، و انجام ۱۱۵۰ مترمربع شانه خاکی از گنج یاب به سمت این روستا، بخشی از عملکرد این مجتمع در افراسیاب کلاً بوده است.

گرجی خواستار همکاری بیشتر شورا با مجتمع تفریحی توریستی دشت نور شد و یادآور شد: مردم افراسیاب‌کلا با اعتماد به صاحب این مجتمع حتماً از ظرفیت و پتاسیل آن بهره مند خواهند شد.

به اساس این گزارش، ایسنا مازندران آمادگی دارد تا پاسخ مسئولان شهرستان نور در خصوص موارد مطرح شده را در قالب گفت‌وگو منتشر کند.

گزارش از زینب تذکاری و سارا ربیعی، خبرنگاران ایسنا



انتهای پیام


10058822
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است