علمی فناوری 10:57 - 02 اسفند 1395
توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران انجام شد؛
هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در نمایه بین‌المللی هرباریوم های جهان (Index Herbariorum) ثبت شد.

ثبت هرباریوم ایران در نمایه بین‌المللی هرباریوم‌های جهان

به گزارش ایسنا، دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در خصوص ثبت هرباریوم  گفت: هرباریوم مجموعه‌ای از نمونه‌های گیاهی دائمی شده و شناسنامه‌دار است. هر نمونه هرباریومی سندی است دال بر وجود یک گونه در یک منطقه خاص جغرافیایی و همچنین نمونه شاهدی برای تمامی تحقیقات علمی به شمار می آید. اگرچه اساس شناسایی گیاهان استفاده از صفات مورفولوژیکی و کلیدهای شناسایی است، اما در نهایت گیاه شناسان جهت حصول اطمینان از درستی شناسایی ناگزیر به تطبیق نمونه جدید با نمونه‌های شناسایی شده توسط دیگر محققان هستند.

فاضلی بیان کرد: امروزه هرباریوم‌های مجازی تصویر نمونه های گیاهی بعضی از هرباریوم های دنیا را از طریق اینترنت در اختیار محققان قرار می دهند اما به دلیل نامشخص بودن صفات میکرومورفولوژیکی در این تصاویر، هنوز هرباریوم به عنوان مکانی جهت تبادل اطلاعات، همفکری و تصدیق شناسایی ها مورد استفاده قرار می گیرد. محققان با مراجعه به نمایه بین‌المللی هرباریوم های دنیا اطلاعات لازم درباره وجود و نوع فعالیت هرباریوم‌ها در هر کشور را کسب می‌کنند.

وی افزود: اولین گام جهت به رسمیت شناختن و معرفی جهانی هر هرباریوم، ثبت شدن هرباریوم در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا است. به علاوه تنها هرباریوم‌های نمایه شده می‌توانند به عنوان هرباریوم مرجع برای نگهداری نمونه تیپ گونه‌های جدید گیاهی مورد استفاده قرار گیرند. لذا هرباریوم بانک گیاهی این مرکز با کد اختصاصی IBRC در نمایه بین المللی هرباریوم های دنیا ثبت شده است.

رئیس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، همچنین خاطرنشان کرد: هرباریوم بانک گیاهی اگرچه قدمت کمی دارد اما بیش از 8000 نمونه از نهاندانگان، بازدانگان و گیاهان اسپور دار را شامل می شود. در این هرباریوم کلکسیون نسبتا کاملی از گونه‌های مختلف از جنس درمنه (Artemisia) و همچنین جنس پیاز (Allium) وجود دارد. تمامی نمونه ها از رویشگاه اصلی و با رعایت اصول و روش های نمونه گیری جمع آوری شده‌اند. در کنار هر نمونه اطلاعات کامل از محل، مختصات جغرافیایی، تاریخ جمع آوری و دیگر اطلاعات تکمیلی جمع آوری شده است. نکته حائز اهمیت اینکه گروههای مختلف گیاهی توسط کارشناسان با تخصص های مرتبط شناسایی شده‌اند.

وی در ادامه گفت: دو ویژگی برجسته برای هرباریوم مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران را می توان دائمی بودن و پویا بودن این کلکسیون دانست. کارشناسان این هرباریوم سالانه در طی چندین ماموریت به نقاط مختلف کشور از فلور مناطق ساحلی تا مناطق نیمه آلپی و آلپی کشورمان نمونه برداری انجام می دهند. به علاوه اکنون امکان شناسایی نمونه‌های گیاهی از گروههای مختلف تاکسونومیکی در این هرباریوم میسر است.

لازم به ذکر است، محققان علوم گیاهی می‌توانند با ارسال نمونه‌های هرباریومی به منظور نگهداری در این هرباریوم کد هرباریومی جهت درج در نوشته‌های علمی و رفرنس دهی دریافت کنند.

انتهای پیام


8831975
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تصاویر فاش‌شده منتسب به پیکسل ۹ پرو، از تخت‌شدن لبه‌های این گوشی حکایت دارند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» تراشه جدید مدیاتک از نظر گرافیکی بیشتر از ۵۰ درصد از نسل قبلی سریع‌تر است و CPU آن نیز ۱۰ درصد سرعت بیشتری دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر بهداشت گفت: به زودی با اجرای پویش ملی غربالگری بیماران سرطانی، افراد مشکوک به این بیماری، رایگان تحت مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» شیائومی آپدیت HyperOS را برای گوشی‌های میان‌رده سری ردمی نوت ۱۳ 5G منتشر کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» زاکربرگ از توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک توسط متا خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مدل استاندارد کیهان‌شناسی می‌گوید قدرت انرژی تاریک باید ثابت باشد؛ اما یافته‌های غیرقطعی نشان می‌دهند که این نیرو ممکن است ضعیف شده باشد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» کارشناس اداره کل آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو درباره مصرف ضد آفتاب توسط مادران باردار و کودکان مطالبی بیان کرد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رئیس و مدیرکل روابط عمومی سازمان سنجش آموزش کشور از آغاز انتخاب رشته آزمون ورودی دوره دکتری «Ph.D» نیمه‌متمرکز سال ۱۴۰۳ از روز شنبه اول اردیبهشت ماه خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی گفت: تحلیل شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد تهدیدات صهیونیست‌ها و اتفاقات امروز نتایج جالبی در پی داشته است.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» ناسا به‌ تازگی به مأموریت پهپاد «سنجاقک» برای حضور در بزرگ‌ترین قمر سیاره زحل چراغ سبز نشان داده است.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است