سیاسی 12:41 - 28 دی 1398

ویژگی «مکتب سلیمانی» اتکا به قدرت داخلی است

حجت الاسلام سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در گفتگو با خبرنگار مهر، در رابطه با فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد «مکتب سلیمانی» در اظهار داشت: نکته اول اینکه مرحوم حاج قاسم سلیمانی فردی «کتوم» بود، یعنی کم حرف می‌زد و آنجایی هم که کم حرف می‌زد به اهلش می‌گفت. یعنی این گونه نبود که هر جایی سفره دلش را باز کند، نقد و انتقاد کند یا گزارش دهد بلکه به جا و بسیار کم حرف می‌زد.

وی با تاکید بر اینکه «کتوم بودن» یکی از ویژگی‌های انسان والا است، عنوان کرد: نکته دیگر در مورد حاج قاسم این است که ایشان گمنامی را بهتر و بیشتر از مشهور بودن می‌پسندید. مقام معظم رهبری در جایی می‌فرمایند در یک جلسه‌ای می‌گشتیم تا او (حاج قاسم) را پیدا کنیم. این جور نبود که دم دست باشد و خودش را نشان بدهد. واقعاً گمنامی را می‌پسندید و اهل کار بود. می‌خواست اهل عمل باشد نه خودنمایی.

عضو جامعه روحانیت مبارز با اشاره به اینکه حاج قاسم سلیمانی فراجناحی بود و اصلاً چپ و راست، اصلاح طلب و اصول گرا، مستقل و ولایی و امثال اینها برایش مطرح نبود، گفت: او فقط به نظرات فرمانده کل قوا که هم ولی فقیه او و هم فرمانده کل قوا بود توجه می‌کرد و با او مسائل را در میان می‌گذاشت و به ایشان گزارش می‌داد. وی با همه جناح‌ها در ارتباط بود. یعنی با همه افراد و شخصیت‌ها چه مسئول و چه غیر مسئول که می‌بایست ارتباط داشته باشد ارتباط داشت اما فراجناحی بود.

اکرمی افزود: نکته دیگر در مورد حاج قاسم اخلاص او بود. ایشان واقعاً هر جا می‌دید که مصلحت است و باید برای خدا خدمت کند وارد می‌شد. حالا این مصلحت در لبنان، سوریه، عراق، ترکیه یا جای دیگر باشد. نکته نهایی اینکه در مورد ایشان وجود دارد این است که واقعاً در طول این ۳۸ یا ۴۰ سالی که در سپاه پاسداران بود یک خط مستقیم را دنبال می‌کرد. نه اهل افراط بود نه تفریط، نه کند می‌آمد و نه تند می‌رفت. مرد عمل بود و در صحنه عمل نفر اول بود که حضور داشت و انجام وظیفه می‌کرد. این «مکتب» است و این عبارات همگی در یک مکتب وجود دارد که انسان انتظار دارد از طرف خیر ببیند و شری نبیند.

وی در پاسخ به این سوال که «ویژگی مکتب سلیمانی در تأمین امنیت کشور و تحقق صلح چیست؟» تصریح کرد: ما بارها و بارها از باب اسلام محمدی اعلام کردیم که والصلح خیرٌ، ادخلوا فی السّلمِ کافّه. ما صلح را اصلح می‌دانیم و سلم و مدارا را می‌بینیم و جهات قوت و قدرت را با عنوان بازدارندگی می‌نگریم. قرآن می‌گوید خودتان را نیرومند کنید تا دشمن را باز بگذاریم نه اینکه بگویند برید به هر قیمتی بجنگید یا امثال اینها.

عضو جامعه روحانیت مبارز ادامه داد: بنابراین ما باید نیرومند باشیم تا دشمن حرمت ما را نگه دارد و جرأت نکند جلو بیاید. اگر هم جلو آمد باید «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِینَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَی الْکُفَّارِ رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ‌» باشیم.

اکرمی در پایان در رابطه با اینکه «مکتب سلیمانی چه رویکردها و سیاست‌هایی را در زمینه «سازش» و «صلح» و «مقاومت» داشت؟» خاطرنشان کرد: به عقیده من شهادت حاج قاسم سلیمانی و همراهانش یک تلنگری بر جامعه ما وارد کرد و ما را نسبت به سرگرم بودن به این برچسب‌ها و مسائل پیش پا افتاده و دم دستی هشدار داد که برویم سر اصل مطلب و دشمن را جدی بگیریم، در داخل هم انسجام، اتحاد و وحدت حداکثری داشته باشیم.


10349986
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار سیاسی

سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» امیر عبداللهیان از سفر رئیس‌جمهور به عشق‌آباد در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم در هفته‌های آینده شاهد جهشی در حجم تبادل تجاری بین دو کشور باشیم.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه که به منظور رایزنی با مقامات عالی ترکمنستان عازم این کشور شده بود، پنجشنبه شب نهم فروردین ماه عشق‌آباد را به مقصد تهران ترک کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به ترکمنستان سفر کرده است، با سردار بردی محمدف رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» نوروزی گفت: ایران یکی از معدود کشور‌هایی است که دانش و فناوری جداسازی ایزوتوپ‌ها را به شکل بومی توسط دانشمندان جوان خود کسب کرده است.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» رییس جمهور گفت:مردم غزه نه تنها منتظر حمایت برخی دولت‌های اسلامی نماندند بلکه با مقاومت بی‌نظیر خود بی‌خاصیت بودن نهادها، تشکل‌های بین‌المللی مدعی حقوق بشر را ثابت کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» قالیباف گفت: هیمنه رژیم صهیونیستی با تمام راهبرد‌های تکنیکی و تاکتیکی در حوزه داخلی و خارجی در همان هفته نخست پس از عملیات طوفان الاقصی فرو ریخت.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» سردار شکارچی گفت:از بسیاری از دولت‌ها ناامید هستیم، چون نه تنها به مردم مظلوم و بی پناه غزه کمک نمی‌کنند بلکه به اسرائیل کمک هم می‌کنند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
سیاسی
«باشگاه خبرنگاران» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیئت همراه، با رهبر انقلاب اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است