بین‌الملل 16:14 - 25 اردیبهشت 1398
در حالی که یک جمعیت حقوقی از قصد مسئولان عربستان برای اجرای حکم اعدام تعدادی از فعالان حقوقی و علمای دینی بازداشت شده در این کشور خبر می‌دهد، عفو بین‌الملل از "سال ننگ" در عربستان می‌گوید.

اخباری از اعدام‌های جدید در عربستان/ عفو بین‌الملل از "سال ننگ" سخن گفت

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه مطبوعاتی درباره اوضاع حقوق بشر در عربستان با عنوان "سال ننگ، ادامه سرکوب منتقدان و فعالان حقوقی در عربستان" اعلام کرد، گروهی از چهره‌های حقوقی از جمله مشهورترین فعالان زن در این حوزه طی یک سال اخیر از بازداشت‌های بدون اتهام و خودسرانه رنج برده‌اند.

طبق بیانیه عفو بین‌الملل، فعالان زن بازداشت شده در دادگاه از انواع شکنجه‌ها و تعرض جنسی علیه خود در حبس صحبت کردند و سالی سراسر ننگ برای عربستان ثبت می‌شود.

همچنین عفو بین‌الملل گزارش داد، مسئولان عربستانی بر شدت اقدامات خود در این زمینه افزوده و در آوریل گذشته ۱۴ تن دیگر از جمله روزنامه‌نگاران، نویسندگان، چهره‌های آکادمیک و حتی نزدیکان زنان زندانی را بدون اتهام بازداشت کردند.

این سازمان افزود، مسئولان ریاض با تشدید سیاست‌های سرکوب‌گرانه خود این بار از دادستان کل این کشور حکم اعدام علمای دینی و فعالان شیعه را خواستار شدند.

در بیانیه یاد شده به پرونده شیخ سلمان العوده اشاره شد که با ۳۷ اتهام از جمله ارتباط با گروه اخوان المسلمین و دعوت از دولت عربستان برای اجرای اصلاحات روبه‌روست.

همچنین در این بیانیه به اعدام ۳۷ تن در ماه گذشته میلادی که اکثرا از شیعیان عربستان بودند، اشاره شده و آمده است، امسال سال ننگی برای نزدیک‌ترین همپیمانان عربستان در غرب، آمریکا، انگلیس و فرانسه است. این کشورها به جای اینکه اولویت را به قراردادهای تجاری خود با عربستان بدهند، باید ریاض را برای آزادی فوری و بدون قید و شرط زندانیان سیاسی تحت فشار بگذارند.

از سوی دیگر، جمعیت حقوق بشر فرانکفونی در بیانیه‌ای به نقل از منابعی موثق از قصد مسئولان ریاض برای اجرای حکم اعدام تعدادی از فعالان حقوقی و علمای دینی بازداشت شده در این کشور خبر داد.

این جمعیت در این بیانیه اعلام کرد، مسئولان عربستان پس از محکومیت این زندانیان به اتهامات "تروریستی و به خطر انداختن امنیت ملی کشور"، اکنون قصد دارند حکم اعدام این افراد را پس از ماه رمضان و عید فطر اجرا کنند.

همچنین جمعیت یاد شده با تاکید بر اینکه این حکم‌های اعدام در سایه نبود اقدامات قانونی لازم و بر اساس اعتراف‌های گرفته شده تحت شکنجه صادر شده، مداخله جامعه جهانی برای توقف اعدام‌ها در عربستان را با اقداماتی جدی و واقعی خواستار شد.

انتهای پیام


10127783
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار بین‌الملل

بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی حمله بامدادی رژیم صهیونیستی به شمال سوریه، ۴۲ نفر که برخی از آنان غیرنظامی بودند به شهادت رسیده و ده‌ها نفر زخمی شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» پژوهشگر فلسطینی دانشگاه اکستر گفت سالهاست اسرائیل طرح پاک سازی قومی را در سر دارد، اما ما این سرزمین را با خون شهیدانمان بازسازی خواهیم کرد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» کره جنوبی قصد دارد با راه‌اندازی قطار‌های سریع‌السیر و انتقال جمعیت به خارج شهر، افراد بیشتری را خانه‌دار کرده و تشویق به ازدواج کند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سرگئی لاوروف با بیان اینکه طرح صلح پیشنهادی اوکراین بی‌نتیجه است تصریح کرد: این طرح بر تصورات غیرقابل قبول از جمله عقب‌نشینی مسکو از مناطق تصرف شده، مبتنی است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» مشاور رسانه‌ای آژانس آنروا گفت که هیچ جایگزینی برای گذرگاه‌های زمینی به‌منظور رساندن کمک به شمال غزه وجود ندارد.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» منابع خبری بامداد جمعه گزارش دادند، در پی حملات هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز و جنوب غزه ۱۸ فلسطینی شهید شدند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» در پی سقوط اتوبوس حامل نمازگزاران عازم کنفرانس عید پاک از پلی در نزدیکی ماماتلاکالا در استان لیمپوپو آفریقای جنوبی به دره ۴۵ نفر جان باختند.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» دولت ژاپن اعلام کرد در حال آماده شدن برای از سرگیری کمک‌های مالی به آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل (اونروا) است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» وزیر خارجه روسیه گفت: طرح صلح پیشنهادی اوکراین از آن جهت بی‌معناست که بر اساس گزینه‌های غیرقابل قبولی، چون خروج روسیه از مناطق تحت کنترلش بنا شده است.
بین‌الملل
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که این کشور در اوایل ماه میلادی جاری در رابطه با احتمال وقوع حمله تروریستی در روسیه به این کشور هشدار داده بود.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است