استانی 08:35 - 31 تیر 1398

گرمازدگی در تابستان را جدی بگیرید

حسین بیگلری در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: با فرا رسیدن فصل تابستان و اوج گیری دمای هوا با دو پدیده شایع گرما زدگی و آفتاب سوختگی بیشتر مواجه می‌شویم از آنجا که این دو می‌توانند با هم برای افرد رخ دهند و سلامت فرد را در معرض خطر قرار دهند باید با پیشگیری و درمان آشنایی کامل داشت.

وی افزود: در پدیده گرما زدگی وقتی مکانیسم‌های تعادلی تنظیم دمای بدن به دلیل گرمای بالا و تهویه نامناسب نتوانند به طور کامل وظایف خود را انجام دهند و دمای بدن به ۴۰ درجه سانتیگراد برسد گرما زدگی رخ می‌دهد که شامل خستگی، بی حالی، تشنگی شدید، بی قراری، گرفتگی‌های عضلانی، کاهش سطح هوشیاری و عملکرد فرد می‌شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: گرما زدگی در افراد سالمند، کودکان و زنان باردار به عنوان گروه‌های آسیب پذیر تر و بیماران مزمن کلیوی، کبدی و قلبی حائز اهمیت بیشتری است و باید به این گروه‌ها توجه بیشتری شود که به منظور پیشگیری از گرما زدگی، دچار کم آبی بدن نشوند.

این مسئول افزود: این افراد باید از انجام فعالیت در طول ساعات گرم روز بپرهیزند و فعالیت خود را به ساعات اولیه صبح یا عصر موکول کنند و در صورت ضرورت مراجعه در ساعات گرم روز، از وسایل حفاظت پوست مثل کلاه لبه دار، لباس آستین بلند راحت، عینک آفتابی با درجه حفاظتی و کرم ضد آفتاب با اس پی اف ۳۰ به بالا استفاده شود تا از آفتاب سوختگی، تاول، التهاب و تورم پیشگیری شود.

بیگلری گفت: برای درمان گرما زدگی، فرد باید به جایی خنک منتقل شود و لباس‌های راحتی بپوشد همچنین جرعه جرعه به وی آب و املاح معدنی داده شود تا وضعیت گرما زدگی بهبود یابد افزون بر این باید از دادن آب قند و نوشابه به دلیل داشتن قند اکیداً خودداری شود.

وی افزود: از مسائل پنهان گرما زدگی بی قراری و کاهش آستانه تحمل برخی افراد است که موضوع در کارگران و رانندگان به دلیل خطرات ناشی از حوادث شغلی و تصادفات رانندگی حائز اهمیت بیشتری است بنابراین افراد به ویژه گروه‌های آسیب پذیرتر باید در فصل گرما آب و املاح معدنی بیشتری بنوشند.

رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عنوان کرد: از نظر درمان و پیشگیری سنتی در گرما زدگی می‌توان از آبلیمو تازه، تخم شربتی، خاکشیر، به لیمو و دوغ استفاده کرد همچنین گرفتن دوش آب ولرم در پیشگیری از گرما زدگی مؤثر است.

این مسئول خاطرنشان کرد: در موارد آفتاب سوختگی هم خطر تاول‌های پوستی و آب مروارید و در دراز مدت خطر سرطان پوست وجود دارد بنابراین باید از کرم‌های مرطوب کننده و ضد سوختگی استفاده شود و از پوست به صورت بهداشتی مراقبت شود تا عوارض پدیده آفتاب سوختگی به حداقل برسد.

بیگلری خاطرنشان کرد: تا پایان تابستان موضوع گرما زدگی و آفتاب سوختگی حائز اهمیت است بنابراین اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم در این خصوص حائز اهمیت است.


10184773
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است