فرهنگی‌هنری 00:45 - 01 مهر 1393
شاپور جورکش عنوان کرد
شاپور جورکش با اشاره به مجوز نگرفتن کتاب‌هایش می‌گوید: وزارت ارشاد نویسندگان را برای انتشار کتاب‌های‌شان در موقعیت «بده بستان» یا «سیاست چماق و هویج» قرار می‌دهد.

سیاست چماق و هویج برای نویسندگان!

این شاعر و نویسنده با اشاره به این‌که آثارش مدت‌هاست برای گرفتن مجوز نشر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته‌اند به خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: کتاب‌هایم طبق معمول همچنان اجازه انتشار ندارند و ظاهرا انگار همچنان ممنوع‌القلم‌ هستم.

جورکش درباره پیگیری‌هایش برای انتشار این کتاب‌ها نیز گفت: ناشران معتقدند که باید به ارشاد بروم و درباره مسائلی با مسوولان ارشاد صحبت کنم، اما من دلیلی نمی‌بینم که برای انتشار کتابم کرامت انسانی را کنار بگذارم. باید کتابم بررسی شود؛ نه خودم. من حاضر به این کار نیستم، چون آن‌ها انتظارات دیگری علاوه بر موضوع کتاب‌ها دارند. می‌دانم برای کسانی که به منظور پیگیری‌ وضعیت انتشار کتاب‌های‌شان به ارشاد رفته‌اند، شرایطی به‌وجود آورده‌اند که به نوعی نویسنده را در شرایط بده بستان قرار می‌دهد؛ نوعی سیاست چماق و هویج. مگر نوشتن چیست که آدم مجبور به این کار شود؟

او در ادامه گفت: من هیچ وفاقی در این زمینه نمی‌بینم. آن‌ها باید تصمیم بگیرند که می‌خواهند با ممنوع‌القلم‌ها چه کار کنند. ناشران هم که ترجیح می‌دهند خیلی خود را درگیر این مسائل نکنند.

این شاعر و نویسنده درباره کتاب‌هایش نیز گفت: حدود سه سال است که کتاب «پسامدرنیزم» از سوی نشر چشمه به ارشاد رفته است. آخرین باری که درباره وضعیت این کتاب از ناشر سؤال کردم به من گفته شد که آن‌ها گفته‌اند خودم به آن‌جا بروم، اما من دلیلی برای رفتن به آن‌جا نمی‌بینم.

جورکش افزود: دو دفتر شعر و همچنین تجدید چاپ برخی از کتاب‌ها‌یم از جمله «زندگی، عشق و مرگ از دیدگاه هدایت» که پیش از این دو بار از سوی انتشارات آگاه منتشر شده و حالا ارشاد به آن‌ها گفته است که این کتاب دیگر قابل چاپ نیست و «بوطیقای شعر نو» که باید از سوی انتشارات ققنوس به چاپ چهارم می‌رسید از جمله کتاب‌هایی هستند که هنوز وضعیت مشخصی پیدا نکرده‌اند و معلوم نشده که منتشر می‌شوند یا نه.

انتهای پیام


4774052
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رایزن فرهنگی پاکستان گفت: همواره به‌رغم سختی‌های فراوانی که استکبار جهانی بر مردم ایران تحمیل کرده با استقامت وصف‌ناپذیری در مقابل همه قدرتمندان عالم ایستاده‌اند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رهبر معظم انقلاب از پخش برنامه رمضانی تلاوت قاریان نوجوان از شبکه قرآن و معارف سیما تجلیل کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کمیته پیگیری حفاظت از خانه‌های تاریخی تهران از برچیده شدن سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» اولین قسمت از مینی سریال «مامان اشتباه می‌کند» در ژانر خانوادگی جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۲۳ از قاب شبکه تهران تقدیم نگاه مخاطبان می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» دبیرخانه جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، تا ۱۵ اردیبهشت ماه، آماده دریافت آثار شبکه‌ها و صدای مراکز با موضوع «عملیات تنبیهی وعده صادق» است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» پویانمایی «در سایه سرو» جایزه بخش آثار انیمیشن با عنوان «جوزفه ماستری» جشنواره بین‌المللی فیلم کورتی دا سوگنی کشور ایتالیا را دریافت کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهران، شیراز، مشهد و کرج پرفروش‌ترین سینما‌های کشور در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ بودند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس سازمان صدا و سیما ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون وضعیت نظارت ساترا بر محتوا و فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی خبر داد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» نویسندگان وابسته به انجمن قلم آمریکا (PEN) که از زمان شروع جنگ رژیم صهیونیستی و حماس بار‌ها این سازمان را برای کم اهمیت جلوه دادن جنایاتی که علیه نویسندگان و روزنامه نگاران انجام داده است، محکوم کرده بودند؛ در نهایت از حضور در این رویداد ان...

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است