اجتماعی 04:16 - 01 بهمن 1395
رییس شورای شهر تهران هشدار داد: در نواحی مرکزی تهران به دلیل تمرکز ساختمان های  تجاری و اداری به ویژه در منطقه بازار عموما با خطرات ناشی از آتش سوزی مواجه هستیم .

حادثه پلاسکو؛نتیجه بی توجهی به مسایل ایمنی/هشدار به مناطق مرکزی

به گزارش خبرگزاری مهر، جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: تاکنون پیکر هیچ یک از افراد زیر آوار خارج نشده ولی خیلی بعید است که فردی در زیر آوارها زنده باقی مانده باشد.

وی درباره زمان آواربرداری گفت: زمان دقیقی برای آوار برداری نیست زیرا باتوجه سازه فلزی ای که این ساختمان داشته است نیازمند آن است که با احتیاط و مدیریت ویژه، البته با دقت و سرعت زیاد اقدام به آواربرداری کرد.

ملکی درباره انفجارهایی که در ساختمان پلاسکو رخ داده گفت: هنوز نمی توان درباره علت این انفجارها سخنی به میان آورد اما گفته می شود این انفجارها به علت وجود تانکرهای گازوئیلی بوده که در طبقات بالا قرار داشته است اما باید منتظر نظر کارشناسان ماند.

پژمان پشمچی زاده معاون معماری و شهرسازی شهردار تهران هم درباره حادثه ساختمان پلاسکو ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان جمعی از آتش نشان ها گفت: این ساختمان ۱۵ طبقه با مساحت ۳۳ هزار متر مربع بود که پس از ریزش، هم اکنون شاهد یک حجم انبوه از آهن آلات و خاک و مصالح هستیم و باتوجه به اینکه محدودیت های زیادی که برای دسترسی به زیر ساختمان وجود دارد آوار برداری و نجات محبوس شدگان و یا خروج جانباختگان بسیار سخت است اما نیروهای امداد و نجات در تلاش هستند تا با دقت کارهای خود را انجام دهند.

مهدی چمران هم در این باره گفت: کاری که شهرداری از طریق آتش نشانی انجام می دهد بررسی دائمی استانداردها و امنیت های لازم، سازه های این چنینی و دیگر ساختمانهاست و اگر استانداردها را نداشته باشند اخطارهایی به آنها داده می شود؛ برای مثال باید سیستم های اطفاء حریق داشته باشند و ضروری است که با لوله کشی ها و وجود پمپ های آب باید برای اطفا حریق این ساختمانها را مجهز کرد و برای چنین ساختمانی قدیمی هم می توان تجهیزات اطفا حریق را نصب کرد.

معاون عمرانی شهرداری هم گفت: در این گونه ساختمان های قدیمی تمهیداتی امنیتی که اکنون لحاظ می شود لحاظ نشده بود بنابراین آن بخشی از تمهیدات سازه ای که اکنون اعمال می کنیم در ساختمانهای قدیمی و از جمله آنها ساختمان پلاسکو تبعیت نشده است اما چنین ساختمان هایی با صرف هزینه هایی که در مقابل هزینه هایی که ما امروز داریم می پردازیم و از دست دادن جمعی از آتش نشانان قهرمان مان اصلا قابل مقایسه نیست.

وی گفت: در سه سال گذشته بیش از ۷ اخطار به این ساختمان داده شده است و آخرین بازدید و هشدارهای انجام شده به شهریور امسال باز می گردد.

معاون عمرانی شهرداری افزود: آنها حتی در بخش هایی می توانستند مواد اشتعال زا را از محل دور کنند زیرا بخش قابل توجهی از واحدها به کارگاه های تولیدی اختصاص داشت و اگر شهرداری تهران یا سازمان آتش نشانی در این موضوعات، به عنوان عامل اجرایی و به عنوان ضابط قضایی در قانون پیش بینی شوند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه در قانون شهرداری ها مصوبه ۱۳۳۴ این جایگاه را نداریم در لایحه مدیریت شهری هم که تهیه شده و قرار است تقدیم مجلس شود باز این بخش را نادیده گرفته اند زیرا ما باید به عنوان ضابط قضایی عمل کنیم و بتوانیم هرجایی که این نکات را دیدیم لااقل به صورت موقت از ادامه فعالیت جلوگیری کنیم.

محمودزاده رئیس پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی هم درباره علت وقوع چنین حوادثی در تهران گفت: مدت هاست که در کشور نگاه علمی و پژوهشی به حوزه مدیریت بحران نداشته ایم و علت حادثه عدم وجود ساختار علمی و عملیاتی در مدیریت بحران کشور به طور کلی است که حالا این نگاه در تهران بیشتر از دیگر نقاط  کشور ملموس است.

وی افزود : امروز در این حادثه بیشتر تماشاگر داشتیم تا طراح و فرمانده و برنامه ریز، و کسانی که امروز در این حادثه جان شان را از دست دادند بیشترشان تاوان کم کاری های علمی، تحقیقاتی و اجرایی و تکنولوژیکی را دادند و امروز با یک مدیریت بحران بی برنامه روبرو بودیم.

وی گفت: ما زمان که مهمترین پارامتر در مدیریت بحران است را در دو و سه ساعت اول حادثه از دست دادیم و این ساختمانی که دچار فرو ریزش شد سه مشکل اساسی در آن وجود داشت که تحت موضوع قدمت آن، دوم اسکلت فلزی و  سوم کاربری خاص آن که مملو از مواد قابل اشتعال با پتانسیل بالا بود ولی علتی که ساختمان های قدیمی دچار حادثه می شوند این است که ما یک پلیس بازرسی و کنترل بر روی ساختمان های قدیمی نداریم و اکثر ساختمان های قدیمی قبل از ضوابط سازمان نظام مهندسی ساختمان به بهره برداری رسیده اند و اکنون در دوران بهره برداری، نظارتی بر عملکرد آنها نیست.

چمران رئیس شورای شهر تهران در ادامه این برنامه گفت: در نواحی مرکزی تهران که هم  تجاری و هم اداری هستند و به ویژه در منطقه بازار عموما با خطرات ناشی از آتش سوزی مواجه هستیم در این ساختمان به علت اینکه گازکشی نشده بود مملو از کپسول های گاز بود و مخازن گازوئیل در طبقات وجود داشت که همه اینها باعث شدت آتش سوزی شده بود و نظیر این ساختمان ها در تهران وجود دارد اما کاری که باید کرد این است که نباید تنها به دادن اخطار اکتفا کرد و بایستی سیستم قضایی به میدان بیاید و یا خودشان اقدام کنند یا به شهرداری اختیاراتی دهد تا با ادامه فعالیت چنین ساختمان هایی جلوگیری کند.

سردار ساجدی نیا فرمانده انتظامی تهران بزرگ هم در ارتباط تلفنی درباره تمهیدات امنیتی اطراف محل حادثه گفت: از ساعات اولیه حادثه ماموران نیروی انتظامی در کنار ماموران آتش نشانی و اورژانس حضور یافته و پیش بینی های لازم را انجام دادیم و همه اموال مردم و بانکی که در این محدوده در اثر ریزش ساختمان پلاسکو تخریب شده در کنترل ماموران نیروی انتظامی است و اقلام، اجناس و پول و گاوصندوق های مردم را به مجموعه گنجینه ای که در نظر گرفتیم منتقل کرده ایم و تا پایان کار هم این اموال را که حین خاکبرداری پیدا می کنیم به مجموعه منتقل می کنیم.

وی درباره امنیت سفارتخانه ها هم گفت: برخی گفته بودند که سفارتخانه ها تخلیه شده بودند اما این اخبار کاملا کذب است و سفارتخانه های آلمان، ترکیه و انگلیس که در حوالی محدوده قرار دارند به کار خودشان ادامه می دهند و همکاران ما از همان ساعت اولیه امنیت آنها تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: به مسائلی که در فضای مجازی درباره وجود مسئله امنیتی در این حادثه پرداخته شده توجه نکنید و قطعا این اتفاق یک آتش سوزی بوده که کارشناسان و عوامل آتش نشانی درباره علل آن اعلام نظر خواهند کرد.

همچنین چمران درباره درسهایی که از واقعه می توان گرفت گفت: اگر خدای ناکرده این اتفاق برای چندین ساختمان رخ می داد چه باید می کردیم و اگر خدای ناکرده زلزله ای رخ بدهد و این ساختمان های بلند دچار چنین مشکلاتی شوند چه خواهد شد و این مشکل هم اکنون برای ساختمان علاالدین هم وجود دارد بنابراین باید وقتی اخطاری به چنین واحدهای تجاری داده می شود که باید اصلاحاتی صورت دهند این کار در اسرع وقت انجام شود.

معاون شهردار تهران هم گفت: همه کسبه ای که مشابه چنین شرایطی دارند باید بدانند که امکان دارد هر لحظه این اتفاق برای آنها به وجود بیاید بنابراین اگر امروز داغدار همکاران شهیدمان هستیم از بابت قصوری است که صاحبان این اماکن مرتکب شده اند.


8686994
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار اجتماعی

اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» نشست مشترک معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و پلیس راهور پایتخت برای بررسی مسائل مربوط به حمل و نقل پایتخت برگزار شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه از برگزاری آزمون استخدامی شورا‌های حل اختلاف در سال جاری خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس آگاهی گفت: همکاران من در پایگاه یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ به تازگی موفق به کشف پرونده اذیت و آزار و اخاذی از زنان شدند که نقطه شروع آن شبکه اجتماعی اینستاگرام بوده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» وزیر کشور از پروژه شهید بروجردی در منطقه ۱۸ بازدید کرد و در جریان آخرین وضعیت آن قرار گرفت.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» همزمان با هفته زمین پاک پویش فرهنگی «زنده‌باد درخت» در فضای تبلیغات شهری تهران اجرا شد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» معاون استاندار تهران گفت: میزان خودکفایی تولید مرغ در استان تهران از ۴ درصد به ۱۲ درصد رسیده است.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد از برنامه کمیته‌امداد برای ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغال در سال ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین کیفیت هوای پایتخت هم‌اکنون (۶ اردیبهشت) در شرایط قابل قبول قرار دارد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» رئیس پلیس راهور فراجا از کاهش ۱۴/۳ درصدی جانباختگان تصادفات جاده‌ای در سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ خبر داد.
اجتماعی
«باشگاه خبرنگاران» طرح انضباط شهری سد معبر سیار از جمله وانتی‌ها و چرخی‌ها در ۱۲ منطقه تهران با مشارکت پلیس راهور تهران در حال اجراست.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است