علمی فناوری 15:55 - 19 مرداد 1397
پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی" در نظر دارند با استفاده از سیستم یادگیری ماشینی، میزان مصرف داروی سرطان و عوارض جانبی آن را کاهش دهند.

کاهش عوارض درمان سرطان با استفاده از یادگیری ماشینی

به گزارش ایسنا و به نقل از ام.آی.تی نیوز، سیستم یادگیری ماشینی می‌تواند پایین‌ترین دوزهای دارو که در کاهش اندازه تومور مغزی موثر هستند، تشخیص دهد.

پژوهشگران دانشگاه "ام.آی.تی"(MIT)، برای بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به "گلیوبلاستوما"(glioblastoma) و کاهش شیمی‌درمانی و پرتودرمانی، روش‌های جدیدی از یادگیری ماشینی را به کار گرفته‌اند.

گلیوبلاستوما، بدخیم‌ترین نوع تومور است که در مغز یا نخاع بروز می‌کند و تشخیص آن در بزرگسالان، بیش از پنج سال طول نمی‌کشد. بیماران مبتلا به این تومور، باید هر ماه، مجموعه‌ای از پرتودرمانی را پشت سر بگذارند و چند نوع دارو را استفاده کنند. پزشکان حرفه‌ای، معمولا بالاترین میزان داروهای ایمن را برای کاهش اندازه تومور به کار می‌گیرند اما این داروهای قوی، اثرات جانبی بسیاری بر بیماران دارند.

پژوهشگران دانشگاه ام.آی.تی در این بررسی، مدلی ارائه کردند که می‌تواند سم ناشی از دوزهای دارو را کاهش دهد و در عین حال، تاثیر آن را حفظ کند. این مدل که مبتنی بر روش یادگیری ماشینی است، رژیم های درمانی که در حال حاضر مورد استفاده هستند، بررسی و دوزهای دارو را به طور پیوسته تنظیم می‌کند. این مدل نهایتا، یک برنامه درمانی بهتر با پایین‌ترین دوز دارو ارائه می‌دهد که می‌تواند در کاهش اندازه تومور موثر باشد.

در آزمایش‌های این پژوهش، 50 بیمار مورد بررسی قرار گرفتند و مدل یادگیری ماشینی، چرخه‌های درمانی را برای کاهش دوز دارو و کوچک کردن تومور طراحی کرد. این مدل در بسیاری موارد، تمام دوزهای دارو را حذف کرد و مصرف آنها را به جای دو بار در ماه، به تنها دو بار در سال کاهش داد.

"پراتیک شاه"(Pratik Shah)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: هدف ما از این بررسی، کمک به بیماران در کاهش اندازه تومور آنهاست اما در عین حال، می‌خواهیم با کاهش میزان سم موجود در دارو، از عوارض جانبی مضر آن بکاهیم و این‌گونه، کیفیت زندگی بیمار را افزایش دهیم.

مقاله این پژوهش، هفته آینده در کنفرانس "یادگیری ماشینی برای سلامتی" (Machine Learning for Healthcare) در "دانشگاه استنفورد" (Stanford University) ارائه خواهد شد.

انتهای پیام


9869157
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار علمی فناوری

علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» نسخه‌ آزمایشی مرورگر ویوالدی برای ویندوز مبتنی‌ بر آرم منتشر شد در حالی که مدتی قبل شاهد انتشار کروم برای این پلتفرم بودیم.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» فضانوردان قرار است تلسکوپ «نایسر» ناسا را طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر کنند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رئیس فعلی سازمان سنجش گفت: رئیس جدید سازمان سنجش بعد از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ معرفی می‌شود.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» گوشی‌های ردمی 13 5G و پوکو M7 پرو 5G محصولات اقتصادی جدید شیائومی هستند که احتمالاً با تغییرات جزئی نسبت به گذشته از راه می‌رسند.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» این سیاه‌چاله ستاره‌ای کشف‌شده که «گایا BH۳» نام دارد، در فاصله ۲۰۰۰ سال نوری از زمین قرار دارد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» رییس آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت از اجرای سراسری طرح تکمیل شبکه آزمایشگاهی کشور در سال جاری خبر داد.
علمی فناوری
«باشگاه خبرنگاران» سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ اصلاح شد.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است