فرهنگی‌هنری 08:49 - 01 مهر 1393
ارومیه - با فرا رسیدن اولین روز ماه مهر و حضور پرنشاط دانش آموزان، غبار از چهره مدارس آذربایجان غربی زدوده شد و بار دیگر صدای زیبای زنگ مدرسه که با طنین زنگ مقاومت و ایثار توام شده بود در گوش آینده سازان ایران اسلامی طنین انداز شد.

575 هزار دانش آموز آذربایجان غربی صبح روز سه شنبه به همراه والدین خود با شوقی غیرقابل وصف رهسپار مدارس شده اند تا بار دیگر در عرصه علم اندوزی به تلاش و کوشش بپردازند.



عده ای از دانش آموزان نیز که در پایه های پیش دبستانی و اول ابتدایی هستند استرس و اضطراب در چهره هایشان موج می زند و دانش آموزان پایه ها و مقاطع بالاتر از شوق و اشتیاق دیدن دوستان و معلمان خود سر از پا نشناخته و حتی برخی نیز با دسته های گل در مدارس حضور یافته اند.



دانش آموران و اولیا در آذربایجان غربی نیز به مانند سایر شهرهای کشور از یک ماه گذشته با جنب و جوش خاصی که ویژه آغاز سال تحصیلی جدید بوده به تهیه لوازم مورد نیاز مدرسه از قبیل لباس و لوازم التحریر و کیف و کتاب و غیره پرداخته اند و تا آخرین روز شهریور ماه نیز این روند در کوچه و خیابان ها مشهود بود.



مسوولان استانی هم در راستای دسترسی راحت و آسان والدین و دانش آموزان به لوازم مورد نیازشان اقدام به راه اندازی نمایشگاه های متعدد پاییزه در این زمینه کرده اند.



در این نمایشگاه ها کلیه وسایل مورد نیاز دانش آموزان به صورت عمده و با تخفیف به مشتریان ارائه می شود که موجب صرفه جویی در وقت و هزینه های خریداران نیز شده است.



همچنین مقررات ترافیکی ویژه ای نیز از صبح امروز در سطح خیابان ها برای راحتی در عبور و مرور تا دایر شدن سرویس های مدارس در نظر گرفته شده است تا دانش آموزان به راحتی و به موقع در مدارس حضور یابند.



مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در نخستین روز از سال تحصیلی جدید می گوید: دانش آموزان آذربایجان غربی امسال در پنج هزار و 500 مدرسه با 25 هزارکلاس به تحصیل علم و دانش می پردازند.



فریدون سیدمصطفوی گفت: ایجاد پنج مدرسه در مقطع متوسطه اول و 26 مدرسه در متوسطه دوم به صورت ضمیمه از جمله اقداماتی است که موجب شد تا 350 کلاس به تعداد کلاسهای استان در سال قبل افزوده شود.



وی اظهار کرد: امسال تلاش شده تا کلیه دانش آموزان در مقطع ابتدایی به ویژه در روستاهای استان کاملا تحت پوشش آموزش و پرورش قرار بگیرند.



سید مصطفوی ادامه داد: در راستای پوشش صددرصدی دانش آموزان به ویژه در مناطق روستایی استان و انسداد بیسوادی 64 روستا با دانش آموزان یک الی دو نفری نیز تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش قرار گرفته اند.



وی گفت: از مجموع دانش آموزان استان امسال بیش از 318 هزار دانش آموز مقطع ابتدایی سال تحصیلی خود را آغاز می کنند.



وی اضافه کرد: تعداد کلاس درس دوره ابتدایی امسال بیش از 13 هزار کلاس است که در قالب سه هزار مدرسه ساماندهی شده اند.



سید مصطفوی با بیان اینکه در دوره اول ابتدایی 607 کلاس درس وجود دارد افزود: در سال تحصیلی جدید دوره اول ابتدایی با 104 مدرسه در سطح استان آغاز می شود.



مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی افزود: بیش از 44 هزار دانش آموز نیز در کلاس اول دوره اول متوسطه ثبت نام کرده اند.



وی اظهار کرد: 37 هزار نفر فرهنگی و معلم از اول مهرماه امسال با حضور در مدارس کار تعلیم و تربیت دانش آموزان استان را عهده دار شده اند.



سید مصطفوی گفت: قبل از آغاز سال تحصیلی جدید 46 میلیارد ریال سرانه بین مناطق 24 گانه آموزش و پرورش توزیع شده است.



وی اظهار کرد: از این میزان 20 میلیارد ریال مربوط به تعمیرات مدارس، 10 میلیارد ریال نیز برای هوشمندسازی 350 کلاس درس اختصاص یافته است.



وی گفت: امسال سه هزار کلاس درس هم در 830 مدرسه استان هوشمند سازی شده اند.



مدیرکل سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: زیربنای فضای آموزشی در استان در اوایل پیروزی انقلاب 618 هزار و 803 مترمربع بوده که این میزان در سال 92 حدود چهار برابر شده است.



فریبرز اسمعیل زاده افزود: در سال 57 دانش آموزان استان نیز 241 هزار و 720 نفر بوده اند که هم اکنون 575 هزار نفر هستند.



وی اظهار کرد: در سال 57 تعداد دانش آموزان در هر کلاس درس به طور میانگین 28.8 بوده که الان این ارقام به 21.8 رسیده است.



اسمعیل زاده ادامه داد: سرانه دانش آموزی نیز در استان در 36 سال قبل 2.56 متر بود که هم اکنون این سرانه به 4.17 و تعداد مدارس نیز از 1548 به 5400 مدرسه رسیده است.



وی ادامه داد: در مناطق روستایی استان تراکم کمتر و فضای خالی بسیاری وجود دارد ولی در مناطق مهاجرپذیر و نیز حاشیه شهرها تعداد دانش آموزان کلاس بسیار بالاست.



وی با اشاره به میزان تراکم کلاسهای درس استان نیز گفت: بر اساس سطح بندی نظام قبلی آموزش استاندارد میانگین تراکم دانش آموز در مقطع ابتدایی 36 نفر، راهنمایی 40 نفر، متوسطه 36 نفر می باشد.



مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گفت: آذربایجان غربی هم اکنون نیازمند پنج هزار کلاس درس است تا بتواند مدارس استیجاری، دونوبته را حدف و مدارس مورد نیاز مسکن مهر را در استان تامین کند.



اسمعیل زاده گفت: هم اکنون میزان فضای آموزشی در آذربایجان غربی به ازای هر دانش آموز مقطع ابتدایی 2.28 متر، مقطع متوسطه اول 4،76 متر و مقطع متوسطه دوم 5،57 متر است که این میزان به ترتیب در سطح ملی 4،9 متر، 3،3 و 6،4 متر به ازای هر دانش آموز می باشد.



وی ادامه داد: به طور متوسط در هر کلاس درس در استان افزون بر 30 دانش آموز مشغول تحصیل هستند که تنها با فراگیر شدن کمکهای خیرین و مشارکتهای مردمی می توان تا حدی از این مشکلات فاصله گرفت.



آذربایجان غربی دارای 570 هزار دانش آموز می باشد که در 5500 مدرسه مشغول به تحصیل هستند.



آذربایجان غربی با 5500 مدرسه و 25 هزار کلاس درس امسال به استقبال سال تحصیلی جدید رفت.



از این میزان دانش آموز 337 هزار نفر در مقطع ابتدایی و در سه هزار مدرسه تحصیل می کنند و بقیه نیز در دوره های متوسطه اول و دوم به تحصیل مشغول می شوند.



بیش از 27 هزار نفر از دانش آموزان استان را نیز دانش آموزان عشایری تشکیل می دهند.



کمبود فضای آموزشی در آذربایجان غربی و عمر بالا برای 30 درصد از کل مدارس استان مهمترین چالشهای آموزشی آذربایجان غربی در سال جاری است.



7125/581

انتهای پیام /*


4775811
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها

مهمترین اخبار فرهنگی‌هنری

فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه «بازار هنری ایران» از امسال برگزار می‌شود، گفت: دولت در حوزه فرهنگ و هنر خود را حامی بخش خصوصی و مردمی می‌داند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» در این گزارش لیستی از بهترین فیلم‌های انیمیشنی ۲۰۲۳ گردآوری شده است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» حضرت علی علیه‌السلام در حدیثی به منتظران امام زمان (عج) فرموده‌اند که در انتظار فرج باشید و از رحمت خداوند متعال نا‌امید نشوید.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» برنامه تلویزیونی «به افق فلسطین» پنجشنبه شب با موضوع جنگ رسانه‌ای در هنگامه نبرد غزه، روی آنتن رفت.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» کلینت ایستوود فیلمبرداری «هیئت منصفه شماره ۲» را به پایان رساند که گفته شده آخرین فیلم او در مقام کارگردان است.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجموعه نمایشی «هیس، هیچی نیس!» با نگاهی طنز به رویداد‌های تاریخی جهان به عنوان نخستین محصول مرکز نوجوان سوره، اول اردیبهشت روانه آنتن شبکه دو می‌شود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» یک نماینده مجلس گفت: سفرای ایران می‌توانند بر اساس ذائقه، فرهنگ و نیاز کشور‌های محل ماموریت خود، از ترجمه کتاب‌های ایرانی حمایت کنند.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» سال ۲۰۲۳ با مجموعه‌ای از داستان‌های وحشتناک که تماشاگران را در تاریکی سینما به لرزه درآورد، سالی ترسناک برای علاقه‌مندان به ژانر وحشت بود.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» مجری تلویزیون گفت: ما با موشک‌های بالستیک، کروز و پهپاد هیمنه رژیم صهیونیستی را مچاله کردیم. اسرائیل حمله ایران را باور نمی‌کرد.
فرهنگی‌هنری
«باشگاه خبرنگاران» تهیه‌کننده برنامه «خط رو خط» گفت: در مجموعه «خط رو خط» به موضوعات اجتماعی در جامعه شهری می‌پردازیم.

مشاهده مهمترین خبرها در صدر رسانه‌ها

صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است