گوناگون 11:57 - 02 شهریور 1398
غذا بخشی جدانشدنی از یک سفر است. مقصد هرکجا که باشد، غذا را نمی‌توان از برنامه سفر تفکیک کرد. این روزها که گردشگری در دنیا رو به‌سوی تخصصی‌شدن دارد، غذا خود به‌تنهایی توانسته شاخه‌ای از گردشگری را به خود اختصاص دهد.

غذاهای ایرانی، گردشگران خارجی و طعمی که زیر زبان می‌ماند

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام خانه سفر پارس، «گردشگری غذا» در دنیا طرفداران خاص خود را دارد و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای آن صورت می‌گیرد و بسیارند گردشگرانی که تنها برای چشیدن طعم‌های جدید سفر می‌کنند. در ایران هم تورهای تجربی مشارکت در تهیه غذا که خارجی‌ها با نام Iranian food tours می‌شناسند طرفدار پیداکرده است.

قابلیت‌های گردشگری غذا

سفره و غذا در ایران همواره مفاهیمی ارزشمند و محترم بوده‌اند و ایرانی‌ها برای تهیه غذا و ملزومات آن همواره برنامه‌ریزی دقیق داشته‌اند. چاشنی‌هایی که در سفره پر از رنگ و لعاب ایرانی دیده می‌شود در کمتر سفره‌ای در فرهنگ‌های دیگر دیده می‌شود.

ایران در زمینه گردشگری غذا ظرفیت‌های مغفول بسیاری دارد که اگر به آن‌ها توجه شود، یکی از کشورهای محبوب در زمینه گردشگری غذا خواهد بود. ذائقه ایرانی‌ها از دیرباز باعث شده آن‌ها به خلق غذاهایی لذیذ روی بیاورند؛ اما این روزها تک‌بعدی شدن ذائقه‌ها در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا باعث شده گردشگران که به ایران سفر می‌کنند Travel to Iran بسیاری از چشیدن طعم غذاهای متنوع ایرانی محروم بمانند.

تنوع غذای ایرانی، جذابیتی فراموش‌نشدنی

«گردشگران خارجی در منوی غذاهای ایرانی، به چه غذایی بیشتر علاقه دارند؟» شاید نخستین پاسخ به این سوال این است که: «توریست‌ها عاشق قورمه‌سبزی ایرانی هستند» اما این پاسخ، کلیشه‌ای‌ترین و تکراری‌ترین پاسخ به این سوال است. بعضی از تورهایی که به مقصد ایران برگزار می‌شود، ممکن است ۱۵ تا ۲۰ روز طول بکشد و سرو قورمه‌سبزی یا کباب برای میهمانان در تمام این روزها منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد. در سال‌های اخیر بعضی اقامتگاه‌های بومگردی و رستوران‌های سنتی به ارائه غذاهای سنتی و محلی شهر خود روی آورده‌اند.

این روزها می‌توان برای توریست‌ها در اصفهان از آش ماست و بریانی و دوغ و گوش‌فیل گفت یا در تبریز آن‌ها را مهمان یک کوفته‌تبریزی لذیذ کرد، در یزد آش شولی و مطنجینه و مسما بادمجان را می‌توان پیش رویشان گذاشت و خشنودی را در چشم‌هایشان دید از چشیدن غذایی که طعم آن رضایت‌بخش و دل‌نشین بوده، در کاشان شفته سماق می‌تواند دلشان را ببرد و در شیراز اگر مهمانشان کنیم به یک کلم‌پلوی لذیذ حتماً این شهر زیبا برایشان رنگ دیگری خواهد گرفت، اگر در قزوین آن‌ها را با نحوه آماده کردن دُیمَج آشنا کنیم و طعم آن زیر زبانشان بنشیند، حتماً قزوین را علاوه بر سعدالسلطنه با یک طعم خوش به یاد خواهند آورد. گردشگران را می‌توان با طعم ماهی‌های جنوب و غذاهای متنوع شمال آشنا کرد و به میهمانی رنگ و بوی سفره‌های خوش‌رنگ و لعاب غرب و دوری‌های بزرگ‌مردمان شرق برد که در آن‌ها تباهگ و تنوری سرو می‌کنند تا با بعد دیگری از ایران آشنا شوند و در میان خاطراتشان از ظرف‌های زیبایی بگویند که در آن‌ها خورش‌ها و خوراک‌هایی با طعم ویژه سرو می‌شد و سفره‌ای که هر کدام از اجزای آن قصه‌ای داشت.

مسافری که در یک سیاه‌چادر طعم دوغ محلی را بچشد و درباره نحوه آماده‌سازی ترشی و دیگر چاشنی‌های سفره اطلاعاتی کسب کند، می‌تواند گردشگر وفادارتری به مقصدی مثل ایران باشد. گردشگری غذا تنها چشیدن طعم غذاها و نوشیدنی‌های آماده نیست، مشارکت در پخت نان و شیرینی‌های محلی، یا آماده کردن کره محلی با ابزار و ادواتی که زنان عشایر در سیاه‌چادر در اختیاردارند، همه جزئی از جذابیت‌هایی محسوب می‌شود که در گردشگری غذا اهمیت دارند و برای گردشگران از هر فرهنگ و ملیتی تجربه‌ای به‌یادماندنی است.

غذا، ظرفیتی بالقوه در تور گردشگری ایران (Iran tours)

طعم غذاهای ایرانی چیزی نیست که بخواهد بعد از بلند شدن هواپیما از باند فرودگاه از یاد مسافران برود، آن‌ها همیشه به یاد خواهند داشت که ایرانی‌ها چقدر صبورانه یک غذای ساده را با طی مراحل مختلف آماده می‌کنند، آن‌ها سفره ایرانی را به یاد خواهند داشت و اجزای آن را که هرکدام گویای بخشی از فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم این سرزمین است، گردشگران محال است حرمتی که ایرانی‌ها برای غذا و سفره قائل‌اند را فراموش کنند.

گردشگری غذا در ایران یک جاذبه بالقوه است. با استقبالی که گردشگران به‌ویژه در اقامتگاه‌های بومگردی از غذاهای سنتی و محلی دارند، می‌توان تنها با مقداری برنامه‌ریزی و توجه و مطالعه در مورد غذاهای فراموش‌شده شهرهای مختلف، این شاخه از گردشگری را در کشور رونق بخشید.

تورهای هدفمند به ایران با SURFIRAN

تاکنون تبلیغات برون‌مرزی ما برای بازدید از جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان، عمدتاً بر جذابیت سایت‌های گردشگری در شهرهای مهم متمرکز بوده، فارغ از اینکه امروزه گردشگری، در مکان و بازدید از یک سایت خلاصه نمی‌شود و بسیاری از جاذبه‌ها و تجربه‌ها، از کشتی با چوخه در خراسان تا جشنواره ملی فرهنگ عشایر ایران در لرستان می‌تواند موضوعی برای سفر گردشگران خارجی به ایران باشد. در همین راستا چند سالی است که این روال به همت گروه‌هایی از دانش‌آموختگان و فعالان عمدتاً جوان گردشگری دست‌خوش تغییر شده.

SURFIRAN یکی از این مجموعه‌ها است که یکی از اهداف مهم خود را معرفی جاذبه‌های کمتر شناخته‌شده ایران قرار داده تا به‌ این‌ ترتیب زیبایی‌های چهار گوشه ایران، در همه فصول سال مورد توجه گردشگران خارجی قرار بگیرد.

انتهای رپرتاژ آگهی


10216932
 
پربازدید ها
پر بحث ترین ها
صفحه اصلی | درباره‌ما | تماس‌با‌ما | تبلیغات | حفظ حریم شخصی

تمامی اخبار بطور خودکار از منابع مختلف جمع‌آوری می‌شود و این سایت مسئولیتی در قبال محتوای اخبار ندارد

کلیه خدمات ارائه شده در این سایت دارای مجوز های لازم از مراجع مربوطه و تابع قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد.

کلیه حقوق محفوظ است